Khamis, 31 Disember 2009

Terimalah Dariku Untuk Mu........



Semoga Kehadiran 2010 ini akan membawa seribu erti....Jadikanlah segala yg berlaku di waktu lalu sebagai pengajaran dan pengalaman yg akan mendewasakan kita....InsyaAllah......segala impian kita akan tertunai kelak....
Ceria-ceriakanlah diri anda semua.....mudahan dimurahkan rezeki di tahun baru ini...
Amin......

Pinky...pinky....Today is Thursday....

Salam di hari Khamis.....hari ni dah 31 Disember 2009....hari terakhir ditahun 2009...Esok lembaran baru akan dibuka...mudah2an,segala impian dan hasrat telah tercapai...Andai kata belum lagi terlaksana mahupun termakbul,berdoalah,semoga kehadiran tahun 2010 ini akan membawa pelbagai memori indah....tercapai segala hasrat di hati...Sebut pasal azam plk....entah apa ye azam di tahun baru ni....rasanyer sama je....ingin menjadi seorang insan yg berjaya dunia akhirat....dipermudahkan segala urusan...

Hari ni,pagi2 lagi dah pun keluar.Ke sekolah Alyaa....hari ni,hari pendaftaran bagi pelajar2 pra sekolah....cepatnyer masa berlalu...dah pun ke pra sekolah....Alyaa masuk kelas Pra 1.Kat sekolah ni de 3 kelas semuanyer....Balik dalam kul 11 tadi setelah abis sessi pendaftaran dan taklimat....

Dah puas rasanyer g jalan2 sana-sini.Bila dah bermula sessi persekolahan,diri ini akan bertambah sibuk.Nak uruskan rumah,anak2 sekolah,ke tuisyen lagi,sekolah agama lagi...Jenuhla nak kejar sana-sini....Edisi jalan2 untuk tahun 2009 dah pun tamat semalam....Lega...tercapai juga hasrat hati untuk membawa anak2 jalan2 cuti2 Malaysia....Alhamdulillah....

Hobi deeja......takkan ada penghujungnyer.....Inilah koleksi terbaru deeja....My pinky-pinky collection...hihi..semua tu deeja cat sendiri tau.....
Amacam...cantik tak?Ingat tak timba kecik yg deeja beli kat Padang Besar tu....Ha..dah jadi pink kaler,pastu tempek decal....isi bunga....Benda yg rege 3 hinggit tu kalo dijual kembali mau lebih dari 10 hinggit tu....kettle comel tu jenuh dicari,akhirnya bertemu jugak setelah puas meredah hutan belantara...hikhik.Sama gak di sembur cat pink dan ditempek decal.....Itu le deeja ni dah kena rasukan ,semua nak cat dan di tempek decal bunga.Sampai anak ngan cik abang cakap....sudah le tu aja oiii...umah dah jadi cam muzium ni....Agak2 le,bila dah husben kata camtu,kena renti ke wat keje ni....apa pendapat kowang....?

Yg ni plk,ruang men masak2 deeja....hihihi....jangan dok gelak2,senyum sowang2 pun xboleh tau...tapi kalo deeja yg gelak xpe....kikikiki....macam budak2 men masak2...lantakle....layan je..zasss....

Rabu, 30 Disember 2009

Ke Muzium Matang(Kota Ngah Ibrahim)

Sambungan jalan2 ke Kuala Sepetang.....Lepas je p ke Hutan Paya Laut tu,kitorang p plk ke Muzium Matang.Perut dah pun keroncong minta diisi...So,pe lagi....yuk kiter pekena Mee Udang...Memang tak sah kalo ke Kuala Sepetang tak rasa Mee Banjir Udang nie...
Taraaa...inilah Mee Banjir Udang tu.....rasa ok lah..boleh tahan.Deeja order mee yg udang laut.Rege dalam rm10 je.Yg rm12 pun de.kalo udang biasa dalam rm6 je...
Husben deeja order kuew teow goreng udang biasa.Rege rm6 sepinggan.Sedap gak,kena ngn tekak....banyak pun banyak...oklah....tak nak komen banyak2,kena rasa sendiri.....Camne..?Dah kenyangkan.....dah le tu,jgn ngadap udang tu lama2.....meh le kiter sambung perjalanan ke muzium lak......Vrooommmm.....


Inilah kedai yg jual Mee Udang tu....Kalo dari bandar Taiping,kena lah p menghala ke pekan Simpang dulu.Kat situ akan jumpa simpang 4.Kalo belok ke sebelah kanan akan menuju plak ke Penang.P terus je ke Kuala Sepetang.Dari situ dalam 10 minit kot akan sampai ke kedai ni.Bersebelahan ngn pencawang.De signboard-MakTeh Mee Banjir Udang...Info ni deeja bagi untuk yg bertanyakan kat mana kedai mee udang tu.Camne Chik Mi....ok tak?
Inilah Muzium Matang.Dibina oleh Ngah Ibrahim yg bergelar Orang Kaya Menteri Paduka Tuan.Anak kepada Long Jaafar.Org Melayu pertama yg membuka lombong bijih timah di kawasan Larut,Matang dan Selama pada tahun 1840.Kompleks ini adalah bangunan yg beliau jadikan rumah,kota dan juga pusat pentadbiran Larut di atas kawasan seluas 0.8094 hektar.Bangunan ini dibina sepenuhnya mengunakan batu batan...
Ok....sambung citer tadi....Setelah Ngah Ibrahim meninggal dunia di Singapura pada 4Feb 1895,kota ni diletak di bawah pentadbiran Inggeris sehingga dijadikan sebagai Maktab Perguruan Melayu Matang(1913-1922).Lepas tu dijadikan Sekolah Melayu(1923-1941).Semasa zaman pemerintahan Jepun(1942-1945)dijadikan sebagai Markas Tentera Jepun.Bila Jepun menyerah kalah ianya dijadikan semula sebagai Sekolah Melayu.Kini dijadikan Muzium Matang.Jom...kiter masuk,tengok pe yg ada...


Replika Kota Ngah Ibrahim...


Ok,sekarang kiter ke tingkat atas plk....Yg ni bilik Ngah Ibrahim...
Mahkamah....
Bilik pegawai British,semasa pemerintahan British...

Kamar beradu Ngah Ibrahim...
Kat tingkat atas ni jugak de dipamerkan kelas untuk kanak2 di zaman dulu,sekolah melayu le tu..x snap le plk..
Di hadapan replika gajah....Menurut sejarah,bijih timah telah ditemui terlekat di kaki gajah.Sejak ari tu,bermulalah aktiviti melombong bijih di daerah larut...
Sebahagian kota yg telah runtuh...Yg ni kat belah depan.Khabarnya runtuh akibat kapal terbang
Jepun yg terhempas di situ,semasa pemerintahan Jepun...Ok....tu je yg dapat deeja citer...kalo nk tau lebih lanjut kena datang sendirilah ye....

Selasa, 29 Disember 2009

Jom Ikut Deeja Ke Kuala Sepetang......

Jalan-jalan lagi......Kali ni Deeja nak bawak teman2 semua ke satu tempat yg sunyi....jauh dari kesibukkan kota.Saper nak ikut?Jom ikut Deeja ke Hutan Paya Laut Matang di Kuala Sepetang tak jauh dari bandar Taiping.....Lekas2....Dah jenguk ke bandar,kali ni kita p jalan2 tengok panorama hutan lak....leh kenal ngan pokok bakau dan spesis yg hidup kat situ....
Ha.....dah sampai pun.....Yang ni kat dalam kawasan Jabatan Perhutanan....Memang disediakan kawasan untuk lawatan.....Ada laluan pejalan kaki untuk meninjau pokok bakau....

Yang ni lah hutan paya bakau....Tengok tu akar pokok bakau yg berselirat....Bakau ni bnyak gunanyer....salah satu buat kayu arang...Kat Kuala Sepetang ni jugak de kilang arang...Deeja penah p masa waktu sekolah dulu,sempat gak masuk dlm tmpat bakar kayu bakau tu....


Nampak tak pokok bakau yg kat belakang Najla ngan Alyaa tu..?Itulah pokok bakau yg terbesar dan tertua yg ada kat situ....Bakau Minyak..usia dah 62 tahun...

Lepas p tinjau2 pokok bakau,kitorang p ke jeti lak....Tengok kuala sungai.Masa kitorang p tu air tengah surut.....Dapat tengok ikan belacak....banyak lak tu....anak ketam pun banyak..Kalo de sesiapa nak menyusuri kuala sungai ni bolehlah menyewa bot....kalo malam leh tengok kelip2....
Tengok tu,air surut kan....Pemandangan kat sini indah je....Sunyi....Oh ye,kalo sesiapa nak menginap kat hutan paya bakau ni pun boleh...Ada disediakan chalet...
Sempat g berposing kat jeti.....Ha....dah2 jom le kita balik...Dah abis dah jalan2 kat hutan paya bakau.....nanti balik kiter singgah Muzium Matang lak ye.....Tapi....opssss....next n3 ye....

Isnin, 28 Disember 2009

Sesaje nak cerita......

Salam bertemu kembali di alam maya ini....Terasa rindu ngan umah maya deeja ni.Dah berapa hari ye tak terupdate?2,3 ari kot....Terasa kebz an tu menjelma kembali....Tak lama g,sekolah dah nak bukak.....mulalah sibuk nak uruskan anak2.31 Disember ni(ari Khamis),Alyaa dah nk kena daftar pra sekolah...Gambar pun lum ambik g ni....esok baru nak g ambik....Buku teks sekolah Najla pun lum berbalut g ni.Pembalut dah beli...nape le cam bz sangat ni...Atau pun..hikhik...penyakit M datang menyerang.....Citer jalan2 cuti2 Malaysia pun dah sampai ke penghujung...Tapi de satu g citer.....nantilah kalo de masa,deeja n3kan ye...Bukan pe,line internet lambat lak sejak kebelakangan ni.Nak bukak blog pun jenuh tunggu berjam2.Lastly...tutup...malas nak tunggu...Pe tah g kalo nak upload gambar,lagi le teruk....Tu yg sebenarnya deeja malas nak tunggu laptop ni...

Semalam,deeja takde kat umah.Mak sedara,yakni adik pada mak buat kenduri kesyukuran....Buat kecik2 je.kenduri naik umah baru....Dulu dia tinggal ngn kami,la ni dok kg le plk....Tak sempat nak snap gambar...Menunyer simple je.Sup daging&tulang,kerang rebus,sambal tumis udang+petai,air asam,pecal dan buah tembikai....Memang berselera makan.Tapi tu le,bila dah dapat pecal,nak makan nasi pun dah tak lalu.Asyik dok meratah pecal je....

Hari ni plk,kami dikejutkan ngan berita sedih.....Mak sedara pada mak deeja yakni Tok sedara deeja dah pun kembali ke rahmatullah.Kiranya Tok sedara ni adik kepada bapak emak deeja.Kini ,semua adik beradik dah pun xde...Dah tinggal yg pangkat mak ngn bapak je...Pangkat Tok dah xde....Umah dia tak jauh ngn umah deeja.jalan kaki pun sampai...tapi letih gakle kalo jalan kaki...Meninggalnyer kul 11 malam tadi.Baru pagi tadi,anaknya datang bagitau....Dah pun selamat dikebumikan lepas zohor tadi....Semoga roh Tok Lang dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang2 yg beriman...Amin....

Terasa macam cepat je masa berlalu......Dulu kiter kecik sekarang dah pun tua.....Sorang demi sorang insan yg kiter kenal dan sayang dah pun tiada....Bilalah agaknya masa untuk kiter plk...Sayu je hati bila mengenangkan kisah2 lalu......lambat atau cepat kiter semua pasti akan ke sana jua....Ya Allah.....berilah aku kesempatan untuk memperbaiki diri ini sebelum dijemput Mu...

Khamis, 24 Disember 2009

Edisi gambar di Kuala Selangor.....

Bergambar sebelum naik ke Bukit Malawati......
Pemandangan ke arah laut dari atas Bukit Malawati.....sayup je mata memandang...
Kat depan rumah api.....
Berlatarbelakangkan rumah api....



Kat atas bukit...Batu Hampar...
First time makan Nasi ambeng.....sedap gak..leh diterima oleh tekakku....
Beli nasi tu kat Warung Ibu....
Medan Selera kat pekan Tnjng Krng.....tak singgah pun....dtg nk cari tapai ubi kat pasar...dah xde la...
Kat depan umah Tok Ngah....
Saper penah tengok umah ni...?Saper yg dok Tanjung karang mesti perasan umah comel ni...tepi jln sangat2...Inilah umah Tok Ngah deeja....

Edisi Gambar di Port Dickson.....


Muzium Tentera......tak leh masuk..tutup daaa....kami p ari Selasa,rupanya depa bukak ari Rabu sampai Isnin dan Selasa cuti lak....cian kempunan cik abg deeja,mai jauh2 dh xleh masuk lak...
Kat luar je....
Kat depan Muzium Askar Melayu(RAMD)

Deretan gerai yg menjual baju2...rege.....leh gak tawar menawar...tapi....ehmmmm...
Kat Pantai Teluk Kemang

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com