Jumaat, 26 Februari 2010

Salam..buat semua

SALAM MAULIDUR RASUL KEPADA SEMUA UMAT ISLAM DI MALAYSIA & SEDUNIA.Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada hari Khamis.
Pada hari deeja dapat desktop baru.......boleh online .

Khamis, 18 Februari 2010

Jom.....g kelah-kelah......

Salam teristimewa untuk penunggu blog yg setia...hehehe...jgn marah...gurau2.Hari ni anak2 Deeja baru start sekolah setelah bercuti CNY.Panjang gak ye.Tapi,kitorang lepak kat umah je.Xde kemana2.Hanya menjadi penunggu setia lappy...hihi....Kat sini,hujan dah mula turun.Petang ni,hujan sekejap tapi la ni dh panas blk.Semalam ujan turun lebat.Dapatle rasa cool sekejap.Semenjak cuti ni,deeja pun rasa cam malas je...rasa nak cuti je dari buat keje2 umah.Nak update blog pun cam xde mood je nak bercerita walaupun bnyk gak citer....Tapi hari ni,deeja update jugaklah.....Ari ni nak citer pasal g makan2.Dalam kata len,g kelah2...Kat mana?Dekat je....Taman Tasik Taiping....Kitorang beli je makanan,pastu bawak pinggan dari umah.Hampar tikar,pastu makan.....nak tau beli aper..?Kitorang beli nasi beriani kat kedai mamak....hehehe...So...layan je lah ye gambo2 puteri2 ku ini ye....

Ini Alyaa.....hehe....tengah dok pandang je nasik tu...
Yang ni,Cik Kauthar kiter....
Yang ni dah tentu Tuan Puteri Si Najla....hihi....Abaikanlah kaki kat sebelah tu ye...Itu mak deeja...Yg sebelah lagi tu mak sedara deeja...
Itulah ruper nasi beriani bungkus....nyum..nyum...nyum...
Bergambo kejap lepas makan.....
Sori ye,gambo tak terang le plk....silap ejas le ...nth tak tekan flash kot...kamera murah je...huhuhu...

Selasa, 16 Februari 2010

Nak Ikut...?

Selamat pagi.......How are u today....?Semoga selepas bercuti ni,terpancar seribu kegembiraan dan lebih bersemangat.Deeja plk,cuti ke idak ke,sama saja.maklumlah daku hanyalah surirumah.Pstttt.....pepagi ni deeja nak bawak korang ke satu tempat yg sunyi,aman dari kesibukkan kota....Memang rasa syahdu je ke sini....Tiada hiruk pikuk kota....Nak ikut tak..?Ok jom.....sesaper yg nak jogging pun boleh.Dah siap....ok.....meh kiter berangkat...Nak kemana?

Kat sini.....tahu ke kat mana?Inilah Loji dan Empangan Air.....Tempat ni sebenarnyer kawasan larangan,sebab inilah tempat takungan air untuk dibekalkan kepada penduduk disekitar Taiping.Orang luar yg tiada urusan tidak dibenarkan masuk.Disebabkan husben Deeja keje ngn Lembaga Air,so kitorang boleh le buat lawatan kat sini.Nak jogging boleh,memancing pun boleh tau.Rasanyer nak shooting drama pun ok ni.....Gambar2 ni kira eksklusif tau tuk kowang semua....


Sayup je nampak.....Itulah Bukit Larut sebenarnyer....

Sang mentari menyinari alam.....
Nampak tak kolam air ni...dalam tau....Kat tengah tu de jalan...leh lalu kat situ....Ambik gambar kat situ mmg cantik...Nanti,deeja upload gambo2 kat situ jika de kesempatan ye....

Terselit jugak si dara kecik mama ni ye...

Pemandangan dari atas ke bawah....
Ok....dah pun tamat lawatan kiter ye....Selalu jugak budak2 sekolah wat lawatan kat sini....Di lain waktu kiter datang lagi ye.....

Sabtu, 13 Februari 2010

Sup Cendawan Tiram....

Salam di pagi Sabtu....Hari ni sekolah dah cuti.Rumah riuh ngn anak2 dari pagi lagi....Biasalah anak yg makin membesar ni semakin nakal.Ada saja benda baru yg nak dicubanyer..Kekadang tu terasa tensen gak bila anak2 tak berapa nak dengar kata.Lain kita cakap,lain plk yg depa buat.Nak buat camne,nama pun budak2....kalo kiter lantak,lagi menjadi plk..Adus susahnyer...Cuti sekolah start ari ni sampai ari Rabu.Kitorang xde pln nak g jenjalan mana2 pun.Mungkin esok balik kg hsben jap.Entah,katanyer de meeting anak beranak....Meeting apa pun xtau la....balik je lah esok.Cuti2 ni kalo dapat g makan angin best gak,tapi nak g mana ye...?Balik2 pusing bandar Taiping...hehehe...

Sup Cendawan Tiram tu sebenarnyer menu makan tengahari semalam.Malas nak n3 banyak2,so tunggu ari ni jadikan modal lak....Cendawan ni beli kat tesco kelmarin.Sepeket dapat 2 hinggit je,banyak lak tu.Semalam buat separuh je.Anak2 deeja mmg suka makan cendawan ni.Selalu buat goreng celup tepung.Semalam ubah lak,buat sup.Sebenarnyer nak buat yg senang keje,tak payah nak susah2...hahaha,dasar orng pemalas...Tak payah tumis2 pun.Jerang air dlm periuk,pastu tambah bawang putih,merah nagn lada hitam.Pastu masukkan cendawan tiram ngan sotong putih.Perasakan ngn sos tiram dan sedikit garam.Renihkan sekejap.Siap..kan senang keje teman....Resipi ni deeja tgk dalam majalah RASA.Mula tu nak tumis gak cam selalu,tapi bila baca balik resipinyer,men campak je...ooooohhhh senang cilita maaa....Campak2,kacau....Sedap tau,ngn cuaca panas2 ni hirup kuah dia.....

Jumaat, 12 Februari 2010

Roti Puri wif Kari Daging.....

Assalamualaikum.....bertemu kembali di malam ni....Terlebih dahulu deeja nak ucapkan Happy Chinese New Year buat kaum cina sekalian....Semoga happy di tahun baru ini....Hari ni kat Taiping,jam kejap.Almaklumlah banyak orang dari luar dah balik kampung....Korang balik kg ke idak?Deeja,kat sini je...kalo balik pun kejap je...cik abang keje daaaa...Pada yg balik kampung tu,hati2 dijaln raya.Semoga selamat tiba ke destinasi.....
Ok.....ni deeja nak citer makanan yg dimasak petang tadi.....Roti puri le plk.....Makan roti ni cicah ngn kari daging....kenyang rasanyer....Teringat makan roti puri Pakeeza dulu tu...amboi sedap sungguh.Dah lama tak buat sebenarnyer,jadi pe g...merajinkan diri....men uli2 tepung...
Ini sebenarnyer kari daging yg masak tengahari tadi.Saja buat lebih,sebab petang dah nak cicah lak ngn cik puri ni....Resipi ni deeja amik kat myr....tak kenal pun saper tuannyer,deeja c/p je kat sini...halal ye tuan empunya...memng sedap.Terasa lemak2 minyak sapi tu....

Bahan-bahan

(resipi dari myr-enas eryna)

  • 4 cawan tepung gandum
  • 5 s/b marjerin atau kalau suka bole campur dgn minyak sapi(3s/b marjerin +2s/b minyak sapi)
  • 1 s/b susu manis (tak letak pun ok)
  • 11/2 s/k baking powder
  • 1 s/k garam
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. Satukan tepung dgn baking powder dan garam
  2. Masukkan marjerin gaulkan sehingga sekata..
  3. Masukkan susu yg dicampur sedikit air..kemudian masukkan air sedikit demi sedikit..uli sehingga menjadi doh yg tak melekat di jari.
  4. bahagikan doh kecil-kecil sebesar 50 sen..akhir sekali canaikan doh..jgn terlalu tebal atau nipis...kemudian goreng..

Menu Sarapan-Sandwich Telur.....

Salam bertemu kembali di hari Jumaat yg mulia,penghulu segala hari.Amacam hari ni?Harap semo ok2 je.Kat taiping sekarang ni tengah musim panas.Terasa cuaca berbahang kat dalam umah ni.Bila dah panas,mulalah nak mencari airbatu.Wah kalo dapat ABC lagi le cedap....Terbayang2 diruang mata ni alangkah bahagianyer kalo disaat ni sedap menghirup ABC...sluurrppp....Dah lama sungguh rasanyer deeja tak terbitkan agenda masak memasak ni.Al maklumlah,berehat sebentar....So ari ni,aktiviti diteruskan.Pagi2 lagi deeja dah siapkan sarapan.Sarapan yg mudah dan ringkas.Sandwich telur ni sebenarnyer dibuat atas permintaan hubby.Dulu,dia cakap,masa g krusus,hotel sediakan sarapan camni.Pastu,p plk satu restoren,jumpa sandwich camtu gak.Tapi katanyer rasa len la,mana nak sama ngn menu kat hotel kan.Jadinyer,kebetulan lak beli majalah.Terjumpa resipi sandwich tu.Apa g,husben pun mintak le buat.Sedap gak rupanyer....Tersangatle senang nak membuatnyer.
Resipi sandwich ni deeja amik kat majalah RASA,so deeja catat kat sini ye,leh kongsi2 kan...

4 keping roti putih
1 biji telur-direbus dan di lecek
3 sudu makan mayonis
1/2 sudu lada sulah
garam secukup rasa
daun salad/timun/tomato-tapi deeja taruh salad je

Caranyer...
Gaul semua bahan iaitu telur,mayonis,lada dan garam.
Sapukan mentega pada roti.
Sapukan adunan telur tadi pada roti.
Susun salad,timun dan tomato.
Tutup dengan sekeping roti.
Akhir sekali,potong bentuk segitiga.

Ok lah....layanlah dulu sandwich ni ye...deeja nak siapkan keje len plk ye....Jumpa g...

Khamis, 11 Februari 2010

I'm Back......

Valentine presentSalam di malam Jumaat yg indah dan sepi.....Ye ke sepi....hihihi.Pe kabo semua teman2.Akhirnya penantian sudah berakhir.Lappy ku dah pun kembali ke pangkuan tuan empunya setelah hampir 2 minggu berehat di kedai.Syukur,siap jugak sebelum CNY ni.So,deeja akan kembali berceloteh ngn tugas harian di rumah ni....Tapi malam ni malas lak nak berceloteh panjang....cuma menyampaikan khabar berita...
Semoga ngn kehadiran lappy ni,akan mengembalikan keceriaan pada diri ku kembali....Jumpa lagi ye....
Valentine paper cutout

Isnin, 8 Februari 2010

Issh....Issh...Issh.....Macam2 citer....

Salam bertemu di hari Isnin....Pe citer semua..?Tentu sihat,ceria dan gumbira saja kan...Deeja...?Sama sahaja,menjalani kehidupan seperti insan lain...Adakala ceria,kadangkala sedih...biasalah..itukan rencah kehidupan,tanpa situasi begitu tiadalah warna warni dalam hidup kita ni...Hari ni,Alyaa tak kesekolah.Demam le plk.Agaknyer kena panas kot.Hari Sabtu kelmarin sempat g ke Teluk Batik.P mandi manda.Tapi kami yg tua2 ni takle mandi,hanya memantau anak2 je.Orang tak ramai,macam hari biasa je.Agaknyer banyak budak2 sekolah kot,tu yg tak ramai orang.
Oh ye,sebelum tu nak ucapkan terimakasih pada kawan blogger kiter yg dok kat Toyama nun.Thanks je sudi kirimkan buat Deeja,barang tu dah sampai ari Sabtu sebelum kitorang p ke Teluk Batik....anak2 suka betul....
Ok,berbalik citer Alyaa yg demam tadi.Dia tak lalu nak makan ari ni.so tanya dia nak makan apa.Dia nk McD.Amboi beso selera orang demam ni...hehehe...Lepas makan tengahari tadi,kitorang pun keluarlah p ke pekan.nak beli McD tu bukannyer dekat....la ni depa lak pindah ke Taiping Sentral,lagi le jauh.dulu kat The Store tu je...Xpelah,dah anak nk makan.Beli Mc Chicken 1set ngn aiskrim.Dah makan kentang goreng je ngn aiskrim.bagi burger,xlalu jugak...pas makan,kitorang pun balik le....Nak dijadikan citer...ahaks...malunyer....nak tau jugak ke....?Ok..camni.....disebabkan terlampau rancak bersembang,tak sedar kereta dah abis minyak...Alahai,camne leh lupa nk isi sedangkan memang nak ke stesyen minyak nak isi minyak.Kete tu memang dah keluar warning gambar pam minyak tu,tapi leh lagi jalan...selalunyer bila keluar tanda tu masih leh lg jalan dalam 70km....tapi dah ditakdirkan ari ni nak kena berehat kat tepi jalan,tak perasaan lak minyak dah betul2 xde....Nasib baik dah xjauh ngn umah.Tapi jauh le jugak,masih de dlm 1km g....nak buat camne,husben terpaksalah jalan kaki balik umah....kecian dia....Mujur le gak kete berenti kat tepi jalan yg teduh,de pokok2 kat situ....Makan angin le kejap,bukan orang tau pun....Dekat 1/2 jam jugaklah kami kat situ,pastu husben datang ngn motor,isi minyak kete.Deeja bawak moto le plk balik ke umah....Adus,macam2 citer ye Deeja ni.Lepas satu,satu hal yg jadi....Takpe,len kali kena lebih hati2 dan beringat.Janganle dok sembang banyak sangat dalam kete sampai terlupa apa nak buat....hehehehhe....
Petang,kami ke spital lak.Badan Alyaa masih panas g,tak kebah2....Hospital kat sini bukak sampai malam.Opss,bukan yg kecemasan tau.Kat Taiping ni de dua spital.satu khas untuk kecemasan dan yang satu g untuk pesakit luar.Dulu2 memang kalo lepas waktu pejabat kena ke tempat kecemasan,tapi sekarang bila Malaysia kiter ni heboh ngn H1N1,jadi pesakit luar masih boleh lagi ke spital hingga malam tanpa mengganggu tempat kecemasan.Waktu2 macam ni memang orang dah xramai.Tapi kami terpaksa tunggu lama gak.Apataknyer,Alyaa kena amik darah.Doktor nak check takut de penyakit lain plk.Xkisah lah tu,asalkan anak kiter sihat,ye tak..Tapi,darah si Alyaa ni plk tak nak keluar.Sampai 3 kali amik darah....aduh kasihan kat dia.Alyaa ni jenis yg berani,sikit pun tak nangis....cuma de le cakap sakit...tapi cakap pelan2 je...Siap di puji2 lagi ngn staff kat situ,kata Alyaa budak baik,berani,senang,dengar cakap...Hehhehe...baiknyer Alyaa mama ye...lepas dapat keputusan,doktor cakap xde apa2,cuma demam biasa.Dotor tadi bagi nasihat macam2 kat kami.Katanyer,bila demam camni dia xbagi ke sekolah,sruh kuarantin kat umah,Alyaa dapat cuti seminggu....Doktor sruh asingkan tempat tidur,segala peralatan makan minum pun kena asing.Takut berjangkit katanyer.Pastu,dia suruh Alyaa makan,banyakkan minum air& rehat yg cukup.Bagus doktor tadi.Macam2 yg diterangkan mengenai anak2 yg demam ni....Mudah2an,Alyaa akan cepat sembuh....Cian anak Deeja ari ni,dah le kena lepak dalam kete tadi,pastu kena lak cucuk amik darah sampai 3 kali....Xpelah....mungkin de hikmah disebalik semua kejadian yg berlaku....
Ok,sampai setakat ni saja Deeja berceloteh....hingga ketemu kembali jika ada kelapangan....

Khamis, 4 Februari 2010

Salam Untuk Semua....

Salam malam Jumaat semua....Terasa rindu sangat dengan blog ni.Macam dah lama tinggalkan dunia maya ni.Tapi hakikatnyer baru dalam 4 hari je kan....Apamacam semua teman2 bloggers,mudah2an sihat dan ceria2 selalu.Deeja seperti biasa,menjalani rutin harian seperti selalu...tapi hidup ni terasa sepi sedikit,almaklumlah buah hati si lappy masih sakit.ari ni dapat online kejap sebab buat muka tak malu pinjam laptop adik...hehehe...Makacih ye ummi....kak Aja pinjam jap ye...
Pe ye nak citer...?Ehmmm.....pasal lappy,dah selamat dok wad....mungkin dalam sebulan kot baru siap.Maybe dah antar ke KL dah....Pase deeja lak,sehari dua ni kurang sihat.Kepala asyik pening je...opssss...xde apa2 ye...cuma pening sikit,coz cuaca kat sini panas je...Ujan xde,tapi kat pekan ujan lak....Disebabkan cuaca panas,makan pun xberapa lalu....rasa cam nak makan benda len dari nasi...makan itu xkena,makan ini xkena....serba tak kena le plk...Badan pun rasa cam malas je....Ari2 keje tido je....ish...pemalas tul ye deeja ni....Ntah pe pasal nth....cam xcukup zat je...Dalam umah ni,panas rasa berbahang je...bukak kipas sampai speed5 tapi xterasa lak...Nak bukak aircond,dah sat lagi sejuk lak....bila pakai aircond ni,mula tu mmg le rasa cam best je,tapi bila dah kiter tutup,pasang kipas balik,lagi terasa cam panas....eeeekkkk....cam2 hal le aku ni...
Disebabkan dh lama xmembebel,deeja nak membebel jap.Nak tau tak?Ehhhh...ni bukan gossip tau....Deeja hampir2 nak jatuh motor....adus....kejadian ni berlaku ari Selasa lepas.nak p amik anak balik sekolah.Deeja bawak skuter....sekolah dekat je sebenarnyer,dalam 500m je dr umah.Deeja selalu pegi sekolah anak ikut jalan shortcut.Jalan tu sempit sikit.Paham2 je lah,bila sempit,deeja ni pun jenis yg tak berapa cekap g bawak motor.Entah macam mana,nak belok,terbabas le plk.Nasib baik tak masuk longkang.Kalo idak abis la.....Mujurle skuter tu tak berat sangat,kalo tak camne nak angkat.....hahahaha....malu pun de.....takut pun de....Dengan muka seposen...deeja angkat buat tak reti je....terus blah....bila diingat2...malu weh...Kowang jangan gelak kat deeja ye...huhuhuhu....
Ok lah....rasanyer cukup kot deeja membebel wat hari ni....Pada semua yg sudi singgah dan menjadi follower deeja,deeja ucapkan banyak2 terima kasih....Semoga kiter dapat bertemu lagi di lain siri....Sekarang ni pun tengah dok berkira2,nak beli desktop baru....jemu weh xde laptop ni...Nak meminjam bukan senang...See you again.....Muuuuaaaaahhhh...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com