Isnin, 24 Mei 2010

Berbuah jua akhirnyer.......


Salam hari Isnin semo.....pe macam,mudah2an semo teman2 sihat dan ceria selalu.Dah lama rasanyer tak update blog nie.Kekadang tu rasa cam malas je walaupun macam2 citer.Keadaan deeja sekarang ni dah beransur baik.Makan pun dah lalu,cuma masih tak boleh nak makan ayam,daging dan segala macam seafood.Yang boleh masuk tekak hanyalah lauk ikan semata2.Usia kandungan pun dah masuk 4 bulan.Maknanyer dok ada lagi 5 bulan tuk mengharungi saat2 manis nie.Sekarang ni kan,tiap kali p klinik tuk check mesti kena amik darah.kalo dulu cuma amik darah kat hujung jari ni je.Tapi kata nurse,doktor nak keputusan yg lebih tepat,tu yg kena amik darah sebotoi kecik tu...Balik je dri klinik mesti lembik.Pening kepala.Nak buat camne ye.....adussssss......

Ni ha,nak citer pasal pokok delima yg ditanam kat umah nie.dah lama jugak rasanyer,baru ni nampak berputik.Ada 3 bijik.Mintak2 biole dapat rasa.jenuh mencari buah delima tak jumpa,akhirnyer nampak depan umah.Menjadi gak pokok delima ku,macam tuannyer...hehehehe.....

Kat sini deeja nak share sikit pasal citer buah delima......

"Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman." - Al-An'am:99

Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga. Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California.

Antara keunggulannya ialah susunan dalamannya. Apabila kulit berkilat buah ini dikupas, akan kelihatan kantung-kantung kecil berjus segar, manis masam rasanya.

Dalam banyak budaya, delima melambangkan kesuburan dan panjang usia. Orang Cina misalnya menyajikannya sewaktu upacara perkahwinan karena ia dianggap lambang kesuburan, kemakmuran dan keturunan besar.

Dalam zaman Nabi Musa as, delima sudah ditanam di Palestin, Syria da Lebanon. Rimmon, kota silam yang dikatakan bandar Hebron kini, terkenal karena pengeluaran delima atau rumman, sempena namanya.

Nama perkebunan delima ialah Punica granatum diambil dari kekata Perancis yang bermakna epal yang berbiji.


Delima dipercayai berasal dari Iran, kawasan banjaran Himalaya dan utara India. Ia berkembang sebagai bahan masakan dan ditanam di pesisir Mediterranean, disesuaikan dengan kawasan suhu dingin dan panas. Delima tumbuh seperti pokok semak atau pokok biasa setinggi 3-6 meter, atau ada kalanya 9 meter. Biasanya daunnya luruh tetapi beberapa kawasan pula, pokoknya malar segar.

Buahnya mula berkurangan selepas usia 15 tahun. Namun delima sejenis pokok tahan lama sehingga 200 tahun. Bunganya berwarna keunguan, putih atau campuran dwiwarna. Ia digunakan sebagai celupan warna merah yang sudah digunakan berabad-abad di Asia Tengah. Daunnya berkilat dan kuat berbentuk perisai. Warna dan bunganya yang bagus terakam dalam maksud firman Allah swt.

Keunggulan delima ialah susunan buahnya yang diperkukuh oleh tapal kulit yang memelihara mutu buah sehingga enam bulan. Delima boleh berbuah antara setahun dan tiga tahun selepas ditanam. Pasaran Timur Jauh adalah destinasi utama dagangan delima. Khasiatnya tinggi kaya dengan zat sodium, riboflavin, thiamine, niacin, vitamin C, kalsium dan forsforus. Ia juga sejenia penawar karena kandungan antioksidan yang tinggi bagi penyakit jantung, cepat tua dan barah. Biji delima yang kering digunakan untuk masakan asli India Utara. Bijinya adalah gantian kismis bagi bahan membuat kek.

Dalam perubatan Yunani dan homeopati, delima dapat mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas pengahadhaman.


(dari buku Plants Of The Quran oleh Dr M I H Farooqi)

Ahad, 16 Mei 2010

Al Fatihah......


Al-Fatihah........
Salam petang Ahad.Semalam,ada tak tengok berita pasal kemalangan yg melibatkan landrover tentera yg telah mengorbankan 2 orang pegawai tentera?Kemalangan ni berlaku di KL.Dan salah sorang mangsa yg terkorban tu adalah menantu kepada sepupu mak deeja.Arwah berasal dari Sabah,Lanskopral Donald Bernard Rumbang@Nazrey Abdullah.Arwah meninggal tengah malam semalam,dan dah pun selamat di kebumikan di Tanah Perkuburan Islam Larut Tin,Taiping,umah keluarga isterinyer.Arwah meninggalkan seorang balu iaitu Hidayah yg kini sedang hamil anak kedua.Bersabar ye...nak buat macam mana,dah ketentuan Ilahi.Semoga roh arwah dicucuri rahmat.Sama2lah kiter sedekahkan Al Fatihah untuk arwah ye.Untuk maklumat atau cerita serta gambar2 boleh le ke blog ondscene. Thanks pada brother wartawan yg telah membuat liputan dan juga gambar kat atas tu...

Sabtu, 8 Mei 2010

Selamat Hari Ibu.....

Assalamualaikum semua......
Bulan Mei adalah bulan yg amat istimewa.Seluruh warga sejagat merayakan Hari Ibu.Pada bulan ni jugak mak Deeja ngn mil dilahirkan....Macam janji pulak kan.Sempena Hari Ibu ni,deeja ingin mengucapkan Selamat Hari Ibu buat mak dan juga mil serta seluruh wanita yg bergelar ibu didunia ni tak kira dimana jua berada.Semoga berbahagia.....



bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com