Rabu, 28 Julai 2010

Cuti-Cuti kat Penang........

Salam bertemu kembali di persada maya ini.Terasa begitu lama menghilangkan diri,walaupun sebenarnya masih lagi bernafas di alam yg fana ini.Baru semalam TM datang pasang streamyx kat umah.Kitorang dapat langgan yg rm38 sebulan tu.Dulu pakai cik berok,rm78.pastu bila dh peknen,malas nk dok surf internet ari2 tuko lak amik prepaid yg seminggu rm20 tu.Itu le pasenyer Deeja dok senyap je.Nmpaknyer kini dah leh kembali seperti sediakala tapi mengikut mood dan juga kesihatan diri ni.Oh ye,sebelum tu Deeja nak ucapkan ribuan terimakasih pada semo teman2 blogger yg sudi wish bday tuk anak Deeja,Najla.Semoga doa kalian menjadi kenyataan.Amin.

Berbalik pada tajuk kat atas tu,kitorang p makan angin sat kat Pulau Mutiara,Penang pada hari Ahad yg lepas.saja je p jalan2,mengisi kebosanan hati yg semenjak peknen ni asyik nak g jenjalan je.Pegi pun dah lewat,sampai pun dah tengahari sedangkan masa perjalanan dari Taiping ke Penang cuma amik masa dalam 1 1/2jam je.Masa pegi bawak le anak2 naik feri.Dulu selalu pegi ikut jambatan je.kali ni nak bagi le diorang rasa naik feri lak.Yg leceh tu nak kena tunggu turn......tapi tak lama sangat pun dalam 15 minit je.Tu pun dah merungut2.Kat Penang,kitorang xde la jalan pusing satu pulau pun.Cuma yg dekat2 je.lagi plk,cuaca aritu tak berapa nak elok,,kejap mendung,cerah pastu ujan.

Meh le kiter nengok gambo kat sane ye......

Kat depan Fort Cornwallis......Kena bayo-dewasa rm2,kanak-kanak rm1

Pandang ke mana le agaknyer tuuuuu.....?
Waduh......beso meriam tuuuu....
Yg kt atas ni gambo sekitar Fort Cornwallis,tapikan ada mende yg tak berapa setuju kat situ.....tandas dia....eiiiii.....betoi la tempat cina...ayor paip jenuh kena tadah ngn tangan je.Takde getah paip.Yg disediakan hanyalah tisu tandas,suruh calit2....eiiiiii....Sepatutnya,tempat camtu walaupun ramai pelancong luar,tetap ada pelancong yg beragama Islam.Patutnyer diorng lebih peka ngn hal sedemikian.

Kat Padang Kota.....

Kat Muzium Negeri......Kena bayo sehinggit...kat dalam xleh amik gambo

 Kat umah P.Ramlee......





Kat Toy Museum yg mahal giler....bagi deeja la.Pasenyer,kat dalam tu xde la begitu indah berbanding dgn duit yg kiter bayo.Dah tu,nk komplen pasal tandas lagi.Betoi2,xde ayor kat situ yg de air kat sinki luar.Betoi2 kena dok calit2....Hampeh......





Itu le gambo serba sikit kat Toy Museum.....Rasa2nyer kalo nk buat ala2 toy museum kat umah pun boleh nie....

Disebabkan cuaca yg tak begitu mengizinkan,so kitorang pun mengundurkan diri lebih awal.Singgah kat Pantai Miami jap.Xde turun pun,cuma memandang dari jauh.tengok ombak pun beso je,cam takut le plk....Pastu,pusing2 town.dalam hujan yg renyai2 dapat le gak beli baju sorang sepasang kat budak2.Mak budak cuma dapat keychain ngn magnet.Memang tak sah kalo tak cari magnet.Dah jadi seronok plk bila dapat tgk magnet yg bermacam bentuk .....Sekian le saje citer2 kat Penang.....

Jumaat, 16 Julai 2010

Happy Birthday To Najla......



Tanggal 16 Julai kembali lagi.Terasa seperti semalam baru melahirkan puteriku Najla.Namun kini 8 tahun sudah berlalu.Dah pun menjejakkan kaki ke sekolah dalam tahun 2.Sempena hari yg cukup bermakna ni,mama nak ucapkan Selamat Hari Jadi yg ke 8,semoga menjadi seorang anak yg solehah,yg baik,menjadi contoh dan ikutan yg elok kepada adik-adik.Tiada kata yg dapat diungkap betapa sayangnya mama pada Najla.Jadilah yg terbaik untuk keluarga,agama,bangsa dan negara.Nur Najla Firzanah,engkaulah penyeri hidup mama sekeluarga.

Rabu, 14 Julai 2010

Kari Buah Remungai.......





Salam Rabu yang indah.....Pagi tadi cuaca kat sini berkabus je.....rasa dingin.Namun tatkala ini hujan menyimbahi bumi.Sudah lama rasanyer tak masukkan n3 masak-memasak nie. Arini nak citer sikit pasal kari buah remungai.Penah makan.Buah ni panjang2,sedap di masak kari.dulu masa kecik2 selalu makan kari buah nie.Selama yg deeja tahu,buah ni kegemaran masyarakat India.Tapi orang Melayu cam deeja ni pun suka makan.Kari ni sebenarnyer mak deeja yg masak.Deeja msih lagi cuti dalam bab masak-memasak nie.Teruk sunggh kan penangan orng mengandung ni kan.Kalo org len jgn kata memasak,lakukan aktiviti yg lebih mencabar pun boleh.Oklah,balik kepada  buah remungai ni tadi.Kat sini,orng panggil buah remungai,tapi kalo len tempat xtau la.

Ha,inilah rupa buah remungai yg belum dimasak.Asalnyer panjang2.Kemudian bila nak dimasak,dikikis kulit luar,dipotong-potong.Lastly,masaklah ikut suka hati.nak buat kari boleh,nak msak lemak pun boleh.Tapi selalunyer lbh enak kalo dimasak kari yg dicampur ngn udang basah. Tapi arini,mak campur ngn belen ketam.Jadilah kari buah remungai bersama udang dan ketam.....Oklah,malas nak bebel banyak2,nak g tengok tv sat.Pastu nak keluar g pekan.Nak p beli barang2 tuk birthday Najla ari Jumaat ni.....K.....cau dulu,jumpa lagi....

Ahad, 11 Julai 2010

Journey To South.......




Tanggal 2hb Julai,Deeja sekeluarga menuju ke Selatan tanahair bersama sama ngn famili Pakngah.G jenjalan makan angin ke?xde lah,sebenarnyer kami ke sana pun tak dirancang.Semonyer secara kebetulan sahaja.Kedua-dua anak Pakngah mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke UTM Skudai.Wani anak Pakngah yg sulung dapat sambung ke peringkat sarjana dalam bidang Sains Komputer.manakala adiknyer Emy juga ke peringkat sarjana dalam bidang kejuruteraan elektrik.Disebabkan sanak sedara yg len tak leh nak teman,sebab Pakngh tak berapa tau jalan kat sana so diajaklah kami ni pegi.kesian gak ngn depa,so takpelah,terpaksalah cuti budak2 dua orng tu. Kitorang bertolak dari umah jam 7 pagi.Cadang pada mulanyer nak bertolak awal tapi dah cuaca tak mengizinkan.Pagi tu hujan turun ngn lebat.Mungkin hujan rahmat di pagi Jumaat.Sampai Ipoh jam 8 lebih.Ke rumah Pakngh dulu kat Maju Rapat.Pas semo dah ready,kitorang pun bertolak ke Johor.Alhamdulillah takde pe halangan di tengah jalan walaupun cuaca haritu muram je.Di selangi ngn hujan.Jauh rasanyer perjalanan kami kali ni,dari Taiping ke Skudai amik masa dalam 8 jam jugaklah termasuk berenti solat dan makan.Tanah Johor menyambut kami ngn hujan lebat.Tapi dicekalkan hati,walau apa pun destinasi harus dituju.Berpandukan GPS,akhirnyer kami sampai di muka pintu UTM.Alangkah syahdunyer hati bila menatap papan tanda UTM.Entah kenapa hati ni terasa ingin sekali lagi menyambung studi.....

PakNgah dah sewa homestay kat Skudai.Malam tu kami bermalam di homestay,yang deeja ingat Jalan Silat Gayung je.Taman pe tak tau le plk.Lupa daaaa. Boleh tahanla umah tu,2 tingkat.Bilik 2 je.Pagi2 esoknyer 3hb kami bersiap2.Emy kena daftar jam 9 pagi.Andai kata takde la GPS,mampus.Nak keluar dari kawasan perumahan tu ke kampus UTM pun jenuh.Rasanyer dekat 10 km kot.Jauh jugak.Pagi tu kami cuma sarapan ngn roti gardenia sapu kaya.Jadilah buat lapik perut.
Terselit anak daraku yg turut sama g kat tempat daftar.Deeja cuma menjadi penunggu setia kete je.Nak jalan jauh sebabnyer tempat daftar tu atas bukit,parking kete lak kat belah bawah.Kata guard, parking kat atas dah penuh.Xpe lah....

Yang ni kat blok asrama siswa.Emy dapat tingkat3.Alahai tingginyer.Tak dapat la Kak Aja nak naik tengok.Sekadar tunggu di bawah je lah.jam masa tu baru kul 11 lebih.Emy kena masuk balik sebelum jam 3 kot,kalo tak salah.So,nak mkan kat situ,cafe tak bukak.So kitorang amik keputusan p cari la kedai makan kat luar.Pusing punyer pusing akhirnyer tersinggah kedai mamak.sebenarnyer dah penat mencari,itu je yg terpandang.Perut pun dah berdendang,singgah je lah.Pastu,Emy nak kena beli barang lagi.Kat asrama tak disediakan water cooler so kena beli cerek letrik le jawabnyer.Dah kena cari kedai letrik lak.Adus,sekali lagi berputar2 mencari.De GPS pun leh sesat jln.Beso sangat ke Bandar Skudai tu sampai jenuh dok pusing.Alahai.Akhirnyer,destinasi kami ke Carefour.Itu je yg tercatit dalam GPS.Fuh,letih sungguh rasanyer.Makngah cakap macam nak giler pusing cari jalan.Dia cakap kalo takde kome(kitorang le tu maksudnyer)mau giler dia.Rasa susah sungguh nak mencari jalan.Lawak2.Dah semo selesai akhirnyer kami ke UTM semula,anto Emy balik ke asrama.Esok......kena datang lagi.Nak daftar si kakaknyer plk.Kitorang bagi cadangan kat Pakngh tuk stay lagi sehari,maknanyer ari Senin baru balik Tepeng.Makngh call tuan umah.Dia cakap ok tapi dia pelawa tuk tinggal ke umah yg lagi satu,yg lebih besar dengan rege yg sama.So,pe lagi sampai je kat homestay kat silat gayung tu kitorang pack2 barang.nak pindah lak.Kat Mutiara Rini.Tak jauh kalo nak ke UTM.Malam tu,kitorang bermalam kat umah baru.Makan cuma beli kat kedai siam.Esoknyer Wani kena daftar jam 11 pagi.Pepagi lagi,husben dah keluar p cari sarapan.Dibelinyer soto tuk Deeja.Pehhhhhh............tak sedap langsung.....

Yang ni kat tempat pendaftaran Wani.Deeja......tak larat nak jalan la.Ramai sangat orang,so jadi penunggu setia kete le jawabnyer.Tapi nasib baiklah Wani dapat asrama kat tingkat bawah.Sempat la kitorang rilek2 kat bilik dia sambil makan nasi ambeng.Yang tak bestnyer,blok asrama tu nampak usang je.Bilik pun semacam je.Kalo Deeja la,rasa cam nak lari balik je.......ekekekeke.....Sembang punyer sembang tak sedr jam dah dekat kul 2.Waktu pendaftaran tamat kul 2.So,kitorang pun siap2 keluar dari bilik.Bila keluar tengok satu kete pun dah xde.Tinggal kami je.Ish3...sakan sungguh menganto anak dara sorang tu.Disebabkan masih awal dan malam tu kami masih nak stay kat Skudai,kitorang sepakat g jenjalan ke JB.

Bergambar kenangan kat depan pintu masuk UTM.Bilakah akan ku jejak kaki ke sini lagi...?
Dari Skudai ke JB dah tak jauh.Mujurlah jalan tak jam sebab aritu ari Ahad.Kitorang tak kemana pun,pusing2 bandar JB,singgah Danga Bay naik kapal kecik.Singgah tengok Tambak Johor.nak ke Singapore pun tak leh.Takde pasport le plk.Tak pe lah len kali kami datang lagi ye.....Entah bila le gamaknyer.Esok,dah nak balik ke Perak.....
 Tambak Johor dari jauh.......

5hb Julai.Jam 9 lebih kami dah siap.Tunggu tuan umah datang,bagi kunci,kami pun cabuttttt.....Selamat Tinggal Johor.....Singgah pekan jap.sarapan.Makan roti canai je.Sedap la,lembut je.Mak sampai dok teringat2 lagi roti canai tu.On the way nak balik,kitorang singgah Melaka.Dah alang2 sampai,singgah le kejap.Tak kemana pun,Cuma ke Banda Hilir.

G amik gambo je kat sana.Depan A Famosa,Menara Taming Sari.Pastu singgah bazar beli le sikit2 buah tangan.Dapt le rembat baju T.

Berakhirlah perjalanan kami ke Melaka.Bye2 Melaka.Masih jauh lagi perjalanan kami.Singgah Senawang jap umah kawan Makngh.Pastu terus balik.Sampai umah dah jam 11 malam.Fuhhhhh....letihnyer.Tapi kan,badan ni takde rasa semacam lak walaupun dah berjalan jauh. Tamatlah sudah perjalanan kami ke Selatan.


Sabtu, 10 Julai 2010

Cameron Highlands Again........

Salam terindah buat semua teman2 bloggers.Dah usang rasanyer blog Deeja nie.Terasa sepi sesepinyer.Entah ada lagi ke yg ingat dengan kewujudan insan yg bernama Deeja nie atau sudah hilang di ingatan kalian.Sedih rasanyer......Mudah2an masih ada lagi yg sudi bertandang ke teratak sepi nie.Terlebih dahulu,Deeja nak mintak maap sebab rasanyer ada tugasan yg diberi kekawan belum Deeja buat.Ada gak hadiah2 dari teman2 yg belum digantung kat wall umah nie.Bukannyer Deeja tak sudi tapi masa betoi2 tak mengizinkan.Sekarang ni keadaan kesihatan Deeja dah semakin stabil.Tapi masih de lagi waktu yg dok pening2 lalat.Kandungan dah berusia 5 bulan setengah.InsyaAllah due dalam bulan Oktober nanti.Makan semo dah leh masuk....asyik terasa lapo je.....Aduhai....
Oklah,stop dulu citer2 tu ye.....ni citer pasal g jenjalan cuti sekolah tu hari.Dah basi rasanyer tapi tak pe lah....kasi tempek le gak....Tak g jauh pun cuma ke Cameron....Layan je lah ye gambo2 kat Ladang Boh...tu je yg ada.








Ehmmmmm.........jadilah kot ngn gambo2 tu,dah jenuh menunggu tuk upload gambo.Dah tak larat nak menunggu...lembab tul nak masuk......Ok,nanti kiter sambung g citer g jenjalan.....kemana tu....?TUNGGU.......

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com