Isnin, 31 Januari 2011

My Boy.....

Uwais dh 3 bulan lebih,suka sgt jerit...

Pe mende yg di jelingnyer tuuuu..???


Memandang masa depan....

Hobi terkini,main air liur,suka sgt buat buih2...

Ehmmmmm........nape????

Uwais yg suka didukung.....mmg best

Ahad, 30 Januari 2011

Karipap Kentang...

Salam di hari minggu.Pe citer ari nie.Daku masih macam biasa.Cuaca kat sini sejuk je.Mentari belum muncul meskipon jam dah menunjukkan jam 9.30 pagi.Nak mandi pun rasa malas je...kehkehkeh.Anak-anak tgh dok riuh rendah,Baru dikerah tuk g mandi.Bila cuti sekolah diorang ni lambat le bangun pagi.Aduhaiiii....Kain baju kat luar tu dari semalam g belum kering....ishhh,bila la nak kering.Dah le baju melambak-lambak.Umah,masih tunggang langgang.Nak mengemas pon dah rasa malas ngn keadaan badan yg belum lagi sihat sepenuhnyer.Demam dh ok.cuma selsema je sikit lagi.

Idea nak menulis pon dh ilang le plk.Tangan dok menaip tapi telinga dok dengar macam2.Camtu le rutin aku seharian.Mesti berleter,bising2 ngn anak2.Hari2 depa suka sangat bergaduh.Camne ye nak wat bagi diorng nie xbergaduh.Sape de petua tu share la sikit.Kata org tua2 dulu,tali pusat yg baru lahir tu ikat le kesemua adik beradik,supaya xde la dok bergaduh.Tapi iye ke???Dah lama tali pusat 4 beradik tu di ikat sekali tapi xde pe2 pon...camtu gak.Kejap mesra elok,kejap lagi berantakan umah.

Ok,dh malas nk bebel lagi pasal anak2 nie.Kalo nak tulis pasal deme,sampai esok pon xabis g.Sekarang kita tgk bab makan lak.Karipap kentang,feveret daku dari dulu sampai le sekarang.Dan kini seisi keluarga menggemarinyer...hihihi


Karipap ni buat bila entah.....tapi yg pasti buat sendiri.Dalam petiais tu masih de lagi inti kentang.Malas nk g menguli tepung.Petang karang le kot nk abiskan wat karipap.Karipap ni rupa dia peyot-peyot sikit.Asyik nak cepat je buatnyer.Kelim guna tangan je,xde pakai acuan pon.Tu yg ada yg saiz kecik,de yg saiz gedebak...huhu


Karipap tgh bersantai dlm minyak panas.

Taraaaa,,,,dah siap.

Bahan untuk doh.
3 cawan tepung
1 sudu besar marjerin(nk guna minyak panas pon boleh)
sedikit shortening
1 biji telur
sedikit garam
sedikit air tuk menguli

*adunan tu deeja men agak2 je.Selalu deeja buat men taruh je

Inti..
Bawang untuk menumis
5 biji kentang-potong dadu
Daging kisar-ikut suka hati
2 sudu besar rempah kari daging
Daun sup/daun bawang
Garam /gula secukupnya
Air

Tumis dan masak seperti biasa.

Sabtu, 29 Januari 2011

Main Masak-Masak....Ayam Goreng Berempah

Cuaca kat sini dah tak menentu....Asyik ujan je,kekadang cerah elok.Ari ni sekolah cuti,maka riuhlah umah kecilku dengan sore anak2.Dari semalam,badan nie rasa len macam...beringus hidung,tekak lak rasa perit.Riso takut batuk tau demam.Sebelum tido semalam dah telan ubat selsema.Lega sikit.Ni pon rasa cam seram sejuk je.Telan lak pcm.Mudah2an tak demam la.Kalo demam,jenuh la.....umah mesti tunggang langganglagi pening pala otak.Tatkala ni,baby Uwais tengah tido.Sempat la nak bukak blog.Rindu la nak berblogging semula.Kalo dulu macam2 citer leh kluar.Tapi selalunyer citer masak memasak la.Itulah hobi ku selain dari mengemas.Semalam,sempat siapkan kuih puteri ayu,pastu malam wat plk bihun sup ayam tuk sekeluarga.Agaknyer pase letih sangat kot tu yg leh badan rasa semacam nie.Eleh....masak sikit pon leh demam ke????Ye lah,dah memasak mestilah kena mengemas,pastu yg len dah xbuat...jaga anak g...ishhh penat la men ngn anak yg tgh lasak2 nie.Nama je anak pompuan,tapi ligat.Ari ni.....off memasak.G beli je,pastu g umah mak sedara kat kampung,kelah2 kat sana.Balik pada tu g plk tempat keje husben...Lepak2 sana ,bersantai2....ehhhh tempat keje pon leh g bersantai ke?hehehehe
Ari nie ari Sabtu.Kat seberang jalan tu de pasar malam.Kalo org luo gemar beno singgah sini.Apa yg special pon xtau la.Tapi yg pasti,daku xpenah pegi pon.Tadi mak sedara ke sana,so kiter men pesan2 le makanan.Beli putu ngan murtabak....pehhhhhh.....sedap.Bau murtabak harum semerbak,menusuk kalbu.
Wokeh,citer lak pasal Ayam goreng berempah...pe hal lak tetiba je de tajuk tuuuu?Saja nak kongsi resipi ngn teman2 dan juga catatan kat sini supaya xde le ilang.Bukan pe,buku resipi ku pon jadi mangsa anak2 tulis ABC....adohaiiiii.Ayam grg berempah tu antara menu masa majlis berendoi Uwais dulu....jom kiter tgk resipinyer


10 ekor ayam
11/2 kampit serbuk cili babas
15 ulas bwng putih
1 kilo halia
6 ikat serai
1 ketul lengkuas
Daun kari secukupnya
Biji ketumbar sepaket
4 biji telur 
4 kotak tepung kfc
tepung jagung
serbuk kunyit,gula dan garam secukup rasa

Cara...
bawang,halia,serai dan lengkuas dikisar.
Kemudian campur kesemua bahan.
Perap ngn ayam semlman
Pastu goreng

*resipi atas tu tuk kenduri so kalo nk wat sikit ejas le kuantitinyer

Jumaat, 28 Januari 2011

Sepinyer......

Dah hampir sebulan kita berada di dalam tahun 2011 nie.Blog ku masih lagi sepi umpama tiada penghuni.Tiap hari blog wajib dibukak tapi kesempatan untuk mencoret selalu terhalang.De saja hal nyer.Baru je sign in,dah de keje lain kena buat.Tahun nie terasa sangat bz nyer.Awal tahun biasalah.Mula2 tu sibuk ngn anak2.Menganto anak ke sekolah.Pagi ke sekolah biasa,petang ke sekolah agama dan malam lak kelas qiraati.Entah kenapa penat sangat....seakan2 tiada ruang dan waktu untuk bersantai.Mungkin jugak dah 3anak yg bersekolah dan de baby kecik lak.Minggu pertama rasa tension je,tapi sekarang nie dah beransur2 elok.Biasalah bila nak sesuaikan dengan keadaan mmg akan terasa tension,runsing...ahhh...macam2 lah.Agaknyer camno ngn orang lain ye.Seminggu je budak2 sekolah,ayahnyer sampai demam2.Nasib baik aku nie tak demam.Kalo tidak lagi haru biru dibuatnyer.Letihhhhhh....
Kak Yong....dah tahun 3.Dia ok je,xde masalah tuk g sekolah.Meragam nak beli itu ini ada la.Alyaa...waduh,mula2 tu pening gak kepala.Pe taknyer,ari2 wat hal.Macam la sebelum nie xpenah g sklh.Dia buat ragam xnak ke sklh.Katanyer bnyk sgt keje sklh.Cikgu lak garang.Adoiiiii....Kata cikgu kelas Alyaa,bila time BI je dia nangis.Dngr citer,cikgu tu biasa ngajo budak2 drjh 6 je.Tapi tahun nie,ditugaskan ngajo kelas bawah...tapi cuma kelas A je lah...Huuuuhhhh....mungkin cara cikgu tu ngajo cara bdk beso kot..Alamakkkk...Tapi akhirnyer,Alyaa ok je bila dh dpt sesuaikn diri.Pastu,sekolah agama lak...Macam tu jugak la,dia buat perangai....xnk masuk kelas.Menangis2 sampai semo org leh kenal.Sampaikan satu ari tu,dia lari kejo motor ayah,jatuh,terkoyak kain2.Tapi xberani nk gaduh sakit walaupon luka kat lutut.Minggu berikutnyer,aku sndiri yg anto.....g jln kaki dr umah ke sklh.ok le plk...xde wat hal,tu pon selepas kena ugut nk kurung dlm stor...hahahaha...de ke patut..Nasib baik sekrng nie dh ok,dialah yg awal2 lg siap nk ke sklh.Alhamdulillah.Lega ati.Selesai masalah.
Kauthar lak.....ni lagi satu.Dia kan baru je jejakkan kaki ke tadika.So satu pengalamn baru tuk dia.Memula tu excited sgt....pastu bila kita pon melangkah keluar dari kelas,dia pon start enjin la.Menangis melalak...Adoi pening oooo.Tapi kitorang tinggalkan jugak dia kat tadika,kalo dok ikut kehendak dia,sampai bila.Ya tak?Ari pertama tu,Kauthar cuma jadi penjaga pintu.Sampai panjat grill nak bukak pintu,adoiiiii....Kitorang sebenonyer xbalik umah pon,dok pandang dari jauh.Agaknyer,Kauthar tu tak penah kena tinggal kot,tu yg jadi cmtu.Tapi alhamdulillah,ari kedua dia dh ok.Dh xde nangis2 or menunggu pintu.Sekarang nie,dh cm biasa...lega.Tamat sudah karenah anak2 nk ke sekolah.
Rutin harian macam biasa.Aku kekadang xcukup tido.Biasalah ngn baby Uwais.Dia pon dah 3 bulan lebih.Ragam dia....fuhhhh..letih.Tambah lak baru kena cucuk nie,demam...lagi le suka merengek.Tiap2 bulan,Uwais de appoinment ngn pakar.Sebab?????Nantilah.....belum masanyer tuk aku berkongsi disini.Dia xde le masalah besar....Awal bulan aritu,masa g jumpa pakar pediatrik....aku jmpa ngn seorg baby yg de masalah yg lbh besar.Pada masa tu baru aku sedar,anakku Uwais bernasib baik...xde masalah besar walaupon tetap kena jalani operation satu hari nanti.
Sekarang nie kehidupanku kembali normal.Dulu jiwa ku sedikit tertekan.Tapi,alhamdulillah.....dh beransur ok.Bila kiter de masalah,cubalah luahkan.Janganlah simpan di dalam hati.Bila terbuku cmtu je,lama2 dia akan meletop....masa tu...tuhan je lah yg tahu.Masalah demi masalah yg datang mematangkan fikiran kiter sebenarnyer.Macam sekarang.....pada mulanya aku menganggap nk bawak Uwais jumpa pakar itu ini tiap2 bulan satu masalah.Tapi tidak sebenarnyer.Seronok pulak rasanyer,dapat pengalaman baru...boleh berkongsi2 rasa dan masalah ngn org lain.Pe pe pon aku bersyukur,anakku Uwais xde sakit2 macam anak org lain.Kata doktor....sikit je tu....org lain lagi terukkkk.....Aku berpegang pada kata2,setiap apa yg berlaku pasti ada hikmah yg tersimpan.Allah sedang menguji jiwa seorang ibu....Alhamdulillah,ketenangan semakin menghampiri ku....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com