Selasa, 31 Mei 2011

Edisi Gambar di Lumut....

Kincir angin.....kat Lumut


Hero ku....Uwais





Puteriku,Alyaa & Kauthar di Teluk Batik


3 Dara pingitanku....
Biarlah gambar menceritakan segalanya...No idea la nk tulis citer dah....

Isnin, 30 Mei 2011

Destinasi Pertama Cuti-Cuti Mesia.....

Isnin...30 Mei.Jam 11 pagi.Bersiap2,then bersedia tuk bertolak setelah segala kelenkapan dah cukup.Wah bunyi cam nak g perang lak kan.Hari nie,bermulalah cuti-cuti Malaysia.Meskipun destinasi yg dipilih xde le jauh mana.Masih lagi dalam negeri Perak.Tapi segala macam kelengkapan dan keprluan anak mestilah dicukupkan.Segala macam air,susu,baju,lampin...dah semestinyer tuk yg ada baby cam aku nie.Sebenarnyer xplan pun nk g ke Lumut.Rasa cam dah boring dok rumah je kan,so ajaklah cik husben yg dok tertonggok kat umah nie g jalan2.Husben xcuti pun,tapi dia keje malam.So,pe lagi,jom je lah....Setelah puas berkira2 nak keutara ke keselatan.Last2,jom le kiter ke Lumut..Memang dah lama toi xg ke sana.G dulu pun tgk peknen kan Uwais.sejak Uwais dah lahir nie,xpenah g lagi.
Perjalanan dari umah hinggalah ke Lumut,memakan masa dalam 2jam.Sebenarnyer xsampai pun 2 jam tapi kami nie jenis bawak kete ikut hadlaju.Kalo tulis 60,60 je lah hadlaju yg husben bwk.memang org akan cakap,bwk terkemut2,lambat je.tapi kalo dah lebih hadlaju,pastu kena saman sape yg nak bayo.Bukan sendiri yg nak kena tanggung ke?Jadi,cara yg terbaik patuhilah hadlaju yg ditetapkan.Ikut undang2...hehehehe.Itu le pasenyer,kalo nk g mana2 tu kn budjet time.Kalo org cakap 2jam leh sampai,kami ambik 30 minit g....bio lambat asal selamat.Ye tak?
Sampai sana tadi dah tengahari.So,tempat pertama Tesco.Bukan pe g cari port tuk makan.Sambil2 tu leh g melawat tesco Manjung sat.Ye lah,xpenah sampai g.Ari tu lalu je kat situ masa nk ke Tanjung Karang awal bulan aritu.Pas makan,anak2 g melawat toilet lak.Biasa le tu kan,nak membuang...hihihi.Oh ye,surau pun de sebelah tu je.So senanglah nk solat.
Selesai sudah semuanyer,Kami g pekan Lumut.Lepak2 kat tepi laut tu je.Rehat2,makan2,main2....pastu ronda2 kat Lumut...
Kali nie,xde apa pun yg nak dibeli.Satay ke hape ke jenis jajan2 kat situ kami xbeli.Cuma hirup udara kat Lumut je.Pastu,dalam perjalanan nak balik tu,g Teluk Batik sat.Saja singgah tgk pantai....Ombak menghempas pantai...debussss,desuuummm...angin bertiup sepoi2  bahasa...nyaman je.Uwais pun terlena sakan kat tepi pantai tu.Xde acara mandi2 kali nie.Just menziarahi laut dan pantai yg indah je....Anak2 pun xbising nak mandi ke hape ke.Hanya memandang sekelompok manusia yg sedang bersukaria tu je.Mungkin jugak bila deme dok tgk video tsunami kat youtube,maka hati pun sedikit gerun...hehehe,skema nyer ayat.Sebenarnyer,diorng xde bwk baju pun.Tu le pase xde gaduh2 nk mandi.Selalunyer budak2 nie,pantang jumpa air,mesti nk main nyer.
Dok rehat kat situ pun sekejap je,coz mak aku dok dalam kete.Xturun....dah le tu nak jalan pun tersangat le jauh bagi warga emas cam mak.Dah puas pandang2,tinjau2...snap2...kitorang pun balik le.
Then,ke mana g pastu.Naik kete,balik la ke Taiping...tapi,dalam perjalanan tersinggah le plk kat tempat org dok memancing.Bawah jambatan.....Sama le gak,tinjau2,husben ambik gambo....naik kete....jom dah le tu,badan dah rasa panas sangat dah ni...Biasalah cuaca tepi laut bukan sama ngn tempat aku...Bahngnyer lain sikit...
Sampai kat Pantai Remis,singgah lagi.Kali ni ke jeti tempat nelayan naikkan ikan.Aku penah le g beberapa kali kat situ.Ikan kat situ segar2,rege boleh tahan.Nasib kali ni baik,dapat le beli sotong segar2 ngn udang beso....Aku ingat lagi,dulu beli udang kat situ.pehhhh,sedap toi,isi manis sangat cam makan ketam plk isinyer tu.Tadi,rege sekilo udang tu rm26....kitorg ambik sikit je,jadilah sekali makan.Kos semua tadi rm17 lebih termasuk beli sotong ngn 3 ekor ikan merah.Ikan xbnyk le tdi.Tu yg beli itu je.Kalo idak,banyak lagi le kami beli...hehehe.....rajin ke nak masak tu..????
Banyak no kami singgah.Oh ye,sebelum tu de singgah lagi.Lupa...Singgah beli capati kat pe ke nama ntah tempat tu...Sedap capati kat situ...Selalu gak husben g beli bila kesana.Air teh ais pun sedap...
Dah le tu,dah xlarat nk singgah 2 lagi.Penat bebeno rasanyer.So,dari Pantai Remis kami balik direct je.Xde singgah2 lagi dah.... 
Dah selamat sampai umah dan kami berhajat nak cuti2 mesia lagi nie.kalo di izinkan Allah,Husben nk ambik cuti Khamis ni...Nak g jenjalan lagi..
Gambo2...belum masukkan dlm pc g...so cuma catatan je dulu.Nanti aku masukkan versi gambo le plk...So,sampai disini saja catatan perjalanan ku.

Sabtu, 28 Mei 2011

Mee Sup Tulang....

Kembali bersiaran...Salam di hari Sabtu.Cuti sekolah dah pun bermula hari nie.Daripada bangun tidur sampai lah saat ini,rumahku asyik bising je.Adatlah tu sebenarnyer bila dah ada anak2 yg nak membesar kat umah nie.Mood pun rasa xberapa nk elok.Rasa tension je.Dah jadi tarzan aku ni.Umah dah tentu bersepah2 ngn barang2 budak2 nie.Segala macam kertas,buku,mainan...huh.Penat suruh simpan tapi sekejap je simpannyer pastu selerak balik.Pennnaaaatttttt......Nak g kluar jalan2 plk dh xboleh.Jalan dh kena block.Kat jalan depan dah tentu deretan khemah tu menghalang jalan.Nak lalu jln belakang lak,dah penuh ngn kete org g mesyuarat kat sekolah tepi tu...ishhh.....Jalan nk keluar pun ada dua je.Takkan nk lompat parit lak kot.Ada le satu titi kat depan umah nie.Boleh le motor nk lalu,kete kecik tu dengar citer leh lalu tapi kalo mpv leh lalu ke...ish gerun gak.Tetiba je runtuh....ambik ko.Sapa yg susah.So,nak tak nak berkampunglah aku diumah ni.....Pandang depan pandang belakang.....Nasib baik la umah tepi jalan besar,leh le jugak tengok kete,lori lalu.Kalo dok kat ceruk ulu,padan muka aku kan...huhuhuhu....

Bebelan dah tamat.Sekarang kiter citer pasal masak memasak lak.Menu mee sup ni,sebenarnyer menu malam semalam.Dah lama sungguh aku nk makan mee sup tulang tapi asyik xsempat nk g cari tulang.Makan yg sendiri buat lebih puas dari yg beli.....leh tambah banyak2.ceh...kuat makannyer aku.Tulang pun dah mahal sekarang nie.Kat pasar Taiping,sekilo dalam rm14.Semalam beli dalam rm11,xsampai sekilo.Kalo tersilap beli terkena yg 'rimau menangis'maka menangis le kiter.Korang tahu ke apa tu'rimau menangis'?Itu gelaran kat tulang lembu tu.Tulang yg memang xde isi,cuma tulang semata-mata.Bila sekali tgk macam isi,rupa2nyer tulang betoi2.Ha,itu le 'rimau menangis' sebenarnyer.Kelako toi.....Selalu kalo beli,dapat yg tulang rangka tu,banyak le gak isinyer...yg berlemak-lemak tu,fuhhhh,memang sedap.Tapi xleh makan banyak2....karang,tanggung sendiri la....Resipinyer senang je....




Sup..
Basuh tulang bersih2 ngn tepung-rebus hingga lembut
Bhn tumis-bawang merah/bwg putih/halia/bunga lawang/kulit kayu manis/bunga cengkih/buah pelaga/rempah sup
Tumis bhn tumis tadi dlm kuali.
Kemudian masukkan dalam rebusan tulang tadi(kira tumis darat le nie)
Perasakan dengan garam.

Bahan sampingan...
Mee-dicelur sebentar
Daun bawang/daun sup-dihiris
Lobak masin-dihiris halus,kemudian digoreng
Bawang goreng
Sambal kicap-2 ulas bawang putih ditumbuk bersama cili padi.Campur kicap dan gula


Dah siap......maka boleh le makan.Berpeluh-peluh bila makan sup tulang panas2 dan ditambah lak ngn sambal kicap yg pedas2 gitu.terangkat toi....

Jumaat, 27 Mei 2011

Masak Lemak Pucuk Ubi....

Salam di hari Jumaat.Pejam celik pejam celik hari ni dah pun 27 Mei 2011.Cepatnyer berlalu.Dah dekat nk masuk bulan Jun.Tengahari tadi,dapat tgk satu fenomena alam.Dimana matahari tu seolah2 dikelilingi ngn pelangi ataupun dikenali sebagai Halo dalam bahasa Greek.Nak baca citer selanjutnyer dan jugak gambo2 leh le g melawat blog husben Deeja.Klik kat SINI ye.Sempat jugaklah snap beberapa keping gambo2.Fenomena tu terjadi tengahari tadi dalam jam 12 lebih ...Masa tu aku dok sibuk2 kat dapur.Yg husben dok panggil2.Ingatkan apa.Rupa2nyer nk tunjuk sesuatu.Subhanallah.....Allahuakbar.

Esok,bermulanyer cuti sekolah.2 minggu plk tu.Maka,secara rasminyer akan riuhlah umah aku dari pagi sampai malam dan malam sampai pagi.Hari ni,Kauthar dah siap cuti.Bukan ponteng ye,tapi memang sekolah tadika dia dah cuti.Semalam de acara sukan tahunan.So hari ni,dapatlah cuti.Seronoklah si Kauthar bila dh cuti,so pepagi lagi dapat ikut mama ngn ayah g melawat tesco.Beli barang2 keperluan sikit.Kat deret umah aku ni,de jiran nak kenduri.Umah yg first sekali kat muka jln nk masuk tu.Khemah dh siap pasang dr semalam g.Semua2nyer 7 khemah.Aduhai,nk kluar ikut jln tu mmg dh xboleh sebab diorng pasang pelamin kat khemah memula tu.Jadi,terpaksa guna jln belakanglah.Kat depan ni plk de plk satu kete Wira dok parking baik punyer.Dia xnmpk ke kete kitorng nk kluar tu susah.Parking buat dek je.Ish....payah toi.Entah sapa punyer kete pun xtau lah.Nk marah xboleh nk diam pun xleh.Dlm hati dh merepek macam2 dh....Haissshhhhh.....

Udah le ye,asyik merepek le plk.Bukan pe,sekali2 nk mengarut gak.Nk lepaskan apa yg terbuku dihati.Tu je.Okaylah,meh le kiter citer pasal makan2 plk.Kali ni pasal masak lemak pucuk ubi.Tu hari dh buat pengat ubi.Now,kiter makan pucuk dia plk.Banyak gunanyer pokok ubi ni kan...



  • 1 Ikat daun pucuk ubi (deeja guna yg daun kecik panjang2 tu)
  • 8 biji cili padi
  • seulas bawang merah/bawang putih
  • 2 sendukserbuk santan
  • Garam dan serbuk kunyit

Cara-cara

  1. Pucuk ubi dipotong pendek dan dicelur sehingga lembut.
  2. Bila dah lembut,angkat dan toskan.
  3. Tumbuk cili,bwg merah,bwg putih
  4. Masukkan bahan tumbuk tadi ke dlm periuk.Masukkan air dalam secawan.Didihkan
  5. Masukkan santan serbuk,garam dan serbuk kunyit
  6. Kemudian masukkan pucuk ubi tadi
  7. Kacau jangan sampai pecah minyak,bila dh siap angkat


Selasa, 24 Mei 2011

Pengat Ubi Kayu.....



Bertemu kembali dipetang Selasa.Cuaca disini hujan.Anak2 kesekolah agama.Sekejap lagi balikle deme.Dalam cuaca yg sedikit dingin ni kalo dapat bantal memang best.Tapi xboleh nk tido la petang2 cmne.Karang mula le merepek bukan2.Ntah apa2 mimpi akan keluar.Kalo yg elok2 tu xpe gak ni yg......ahhh,xnk cakap lah.Lagipun,bila dah lepas Asar dah xelok tido.Ye tak.So untuk tidak memboringkan diri,maka dibukaklah blog kesayagan hamba ni...Ahakkk....Petang ni,kiter buat pengat ubi kayu.Wah terangkat jugak makan panas2 dalam cuaca dingin sambil dengan desiran hujan.Ehhhh,betul ke ayat...Hahahaha,bukan budak sastera,main hentam je.
Ubi kayu ni beli kat pasar malam gak.Beli ari Sabtu kelmarin.Beli 2 ketul tapi dah buat rebus dah seketul aritu.Memang nostalgia je bila makan ubi rebus cicah ngn gula.Macam zaman dulu2 kan.Mungkin aku xdapat merasai era zaman Jepun tapi bila dengar citer mak memang cukup nostalgik.Walaupun masa tu mak baru je lahir.
Okeh,stop le dulu ye citer pasala zaman Jepun.Ye la kan,masa zaman tu lah ubi kayu menjadi makanan utama diorang.Sedih plak rasanyer...huhuhu.
Kat sini,aku catat le resipi pengat ubi kayu.Walaupun senang je membuatnyer tapi mana tau kot2 terlupa.Boleh gak aku selak blog cari resipi....



Seketul ubi kayu
Sesenduk gula pasir
Santan-guna santan serbuk je dalam sesenduk(bancuh ngn air)
Sedikit garam

Kulit ubi dikupas dan dibersihkan
Masukkan ubi,santan,gula dan garam kedalam periuk.
Didihkan,kacau 
Angkat bila ubi telah empuk dan kuah telah pekat
Sedia untuk dihidangkan...



Belinjau oh Belinjau.....


Salam bertemu kembali di pagi Selasa.Hari ni,bermulanyer peperiksaan pertengahan tahun di sekolah Alyaa ngn Najla.Semoga anak2 mama dapat menjawab soalan dengan tenang dan mendapat keputusan yg cemerlang.Amin.Perasaan risau sedikit menghantui diriku ini.Anak2 ku bukanlah seorang yg genius.Hanya insan biasa.Masa ujian bulanan hari tu,keputusan kurang memuaskan.Meskipun masih boleh score A dan B tapi tu la,ramai bebeno anak2 lain yg bijak2.Risaunyer hati takut diturunkan ke kelas bawah.Apa2 pun aku berdoa agar kali ini,anak2 mama dapat mengatasi semua tu.
Berbalik pada buah belinjau.Tu ha,cam gambo kat atas tu.sape penah makan?Ada nama lain tak selain buah belinjau.Kitorg kat sini panggil dengan nama buah belinjau.Sedap dibuat kari bersama udang.Ingat lagi,masa kecik2 dulu,aku panggil buah petai.Entah kenapa aku taruh nama tu pun xtau la.Mungkin jugak sebab,buah ni kalo nk buah gulai kena belah dulu.Pastu buah selaput keras yg kaler putih diantara kulit ngn isi dia tu.rasa memang cukup enak.Aku cukup gemar sekali.Fuhhh...leleh.Buah ni selalu jual kat pasar malam je.Kat tempat len aku xpenah jumpa.Mungkin aku dh tau port cari buah tu kat situ je kot.Tak penah cari tempat lain.Entah lah.Yg pasti,setiap ari Sabtu,cuba le cari kat pasar malam Changkat Jering.Buah ni ikut musim jugak.Kalo xde,xde le gak.Tapi satu yg xbest pasal buah ni.Angin sikit le rasanyer.Makan banyak2,boleh rasa sebu perut.kalo org yg tahan ok lah.Tu hari aku buat kari xsempat nk snap le plk.Nak buatnyer sama je cam nk buat kari daging.Guna rempah daging.Lagi sedap kalo taruh udang,manis je rasanyer.Dulu2,masa baru2 kawin,cik husben aku xpandai nk mkn buah ni.Sekali rasa,ehmmm,sedap rupanyer.Tapi tu la,ada ke patut makan yg bijik putih tu je.Yg kulit xdimakannyer.Sedangkan,buah ni kalo dimasak leh masak sekali ngn kulit2 dia tu.Bagi pendapat aku,bahagian kulit le lebih enak....ish...sedapnyer...terliur le plk.Minggu depan nk g cari lagi lah.Ada rezki,ada le jual.....belinjau oh belinjau.....feveret ku...

Isnin, 23 Mei 2011

Terima Kasih Daun Keladi.....

Salam Isnin.Asal pagi je mesti penat..nk wat cmne dah itu tugas aku,rutin aku.N3 kali ni kutujukan khas buat Kak Ina Manjung dari blog azlinadeco.blogspot.N3 sebelum ni kan dah aku citerkan yg aku menang hadiah dari blog Kak Ina.So hadiah yg dijanjikan tu dah pun tiba ke tangan aku pada petang Sabtu kelmarin.Teruja sungguh aku.Terima kasih akak.Bertuah rasanyer badan.Dalam tahun ni saja aku dah dapat 2 hadiah menang GA.Rezeki.Alhamdulillah.....Betulkan org cakap,tuah ayam nampak dikaki tapi tuah manusia siapa yg tahu.Aku sekadar ingin berkongsi kegembiraan dan ingin mengabdikan dalam blogku ini.Bukanlah dengan niat ingin menunjuk-nunjuk.

 Dah sampai pun ke tangan aku...

Kak Ina,Deeja letak kat sini je dulu.Tempat nk gantung xde lagi le plk.Nk letak kat dapur,huhuhu...adoyai,dapur masih xberdeco lagi...

Selasa, 17 Mei 2011

Menang lagiiiiii.......


Assalamualaikum.....lama sudah rasanyer tak update blog.N3 yg baru lepas,citer pasal Melaka tu sebenarnyer cik husben yg tolong masukkan.Kata dia dh lama sangat blog ni bersawang.Ye lah,masa semakin cemburukan aku gamaknyer.Asyik bz je.Orang lain anak ramai gak tapi xde la sampai bz cam aku ni...ish3.Dah 3/4 ari jugaklah aku tak berapa sihat.Kejap batuk,selsema,demam,sakit kepala....macam2 muncul.Ye lah kan,bila dah berusia ni macam2 la yg timbul.Penat sikit,mulalah sakit sini sana.Malam semalam,lagi la.Punyerlah sakit kepala sampai rasa rumah ni dah berpusing.Adoyai.Telan panadol,terus tido....awal lak tu,jam 9 mlm dh belayar kemana entah.Mujurlah,malam ni dah ok.Tu yg terajin sikit menjengah blog.Tambah lak semakin teruja bila aku menang GA lagi.Kali ni kat blog Kak Azlina.Tak sangka gak,dalam suka2 menulis komen akhirnyer dapat jugak menang.Walaupun bukanlah pemenang utama tapi kali ni diumumkan sebagai pemenang hadiah misteri lagi tu...hehehe.bangga2.Hadiahnyer cam gambo kat atas tu.Cute la Kak Ina.Dah terfikir2 ni kat mana nak letak dah nie...hehehe.
Ok lah,dah tak boleh pandang skrin lama2.Dah terasa berat lak kepala nie.Mata pun dah berpinar.Risau takut sakit kepala datang lagi.So,terpaksa lah stop dulu.Alahai,baru nk panaskan enjin dah kena renti balik.Nak wat camne,kesihatan masih belum mengizinkan.Kena g tido dulu,esok budak2 nak g sekolah dan juga de appoinment Uwais kat spital....bye..jumpa lagi di lain lembaran...

Ahad, 15 Mei 2011

Melaka ...sejarah yang panjang

Sejarah yang begitu panjang buat negara kita ...edisi sejarah  A famosa.
Segala-galanya bermula......anak-anak kita hanya mampu membaca dan fahami sejarahnya.





Kota A Famosa (bermaksud “Yang Termashur” dalam bahasa Portugis) telah dibina oleh Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Melaka pada tahun 1511. A Famosa terletak di Bandar Hilir, Melaka bersebelahan replika Istana Kesultanan Melaka dan Gereja St. Paul. Ia merupakan seni bina Eropah tertua yang masih tinggal di Asia.

Nama A Famosa seringkali disalah sebut sebagai /ei/ Famosa, termasuklah oleh orang Malaysia, seolah-olah artikula penentu “a” dalam bahasa Portugis dianggap sebagai huruf “A” dalam abjad Inggeris. Sebutan yang lebih tepat ialah // Famosa (bunyinya lebih kurang “ah”).



khazanah yang amat bernilai  buat negara

Selepas penawanan Portugis

A Famosa merupakan nama kubu yang dibina oleh orang Portugis selepas menakluk Melaka pada 1511. Sebaik sahaja mereka menawan Melaka, Portugis menggunakan buruh paksa untuk membina kubu sementara bagi menangkis serangan orang-orang Melayu, sementara mereka membina kubu utama yang digelar “A Famosa”, atau secara rasminya Kubu Melaka (Fortaleza de Malaca). Kota A Famosa mengambil masa selama 5 bulan untuk di bina. Akibat suhu panas terik dan kekurangan makanan, ramai buruh paksa yang mati ketika membina kota tersebut. Bahan bagi membina kota tersebut diambil dari runtuhan masjid dan bangunan lain.


Pembinaan kota A Famosa atas arahan Alfonso de Albuquerque boleh dikatakan menjadi lambang penentangan penduduk Melaka masa itu sehinggakan memaksa pihak Portugis membina kota pertahanan sebaik sahaja mereka menguasai bandar Melaka.
Kota A Famosa yang disiapkan mempunyai empat menara, atau ketelom (bastion), dengan tembok setebal 2.4 meter hingga 4.5 meter. Menara-menara tersebut dikenali sebagai Baluarte San Pedro, Baluerte de las Virgenes, Baluerte Madre de Dios, Baluerte Santo Domingo, dan Baluerte de Santiago. Menjelang tahun 1583, Melaka telah menjadi bandar berkota yang dilindungi dengan tujuh puluh meriam ke semua arah.


A Famosa diperluaskan ke kawasan berhampiran dan meliputi penempatan Eropah. Kawasan itu termasuklah Jalan Kota, Jalan Gereja, Jalan Mahkamah & Jalan Istana. Penjajah Portugis turut menjadikan ini satu penempatan Kristian dengan 5 gereja, tempat beribadat, biara, hospital dan sebagainya. Bagaimanapun, kota ini gagal menghalang Belanda pada kurun ke-17. Dengan bantuan rakyat tempatan dan Melayu Johor, serangan telah dilancarkan sebelum Belanda berjaya merampas Melaka.

Penaklukan oleh Belanda

Kota A Famosa dibina sebegitu kukuh sehinggakan ia membantu Portugis untuk menangkis semua bentuk serangan. Untuk menakluk Melaka, pasukan Belanda mengepong kota tersebut selama lima bulan, sementara penduduk yang terperangkap di dalamnya terpaksa memakan kucing, tikus, dan dalam satu kes seorang wanita memakan bayinya yang mati. Akhirnya, pada 14 Januari 1641, pihak Belanda menyerbu melalui Pintu Santo Domingo Gate, yang menjelang masa itu mengalami korban lebih 7,000, akibat kebuluran, penyakit dan tembakan senjata api.


Kota A Famosa yang rosak teruk dalam pertempuran telah diperbaiki sementara Porta de Santiago yang merupakan pintu utamanya digantikan dengan logo Syarikat Hindia Timur Belanda. Selepas menawan kota tersebut, pihak Belanda membaiki dan mengubah suai, dan meletakkan jata mereka di atas pintu pagar yang masih kekal sehingga kini pada Porta de Santiago, satu-satunya pintu yang terselamat, dengan ukiran “Anno 1670″.
begitu banyak pembangunan di melaka kini

Pentadbiran oleh British

Apabila tentera Napoleon menjajah Belanda (Holland) pada tahun 1795, Putera William of Orange melarikan diri ke London, di mana dia memerintah semua penempatan Belanda untuk menerima tentera British, bagi menghalang mereka dari jatuh ke tangan Perancis. Akibatnya, pihak British berjaya menguasai Melaka pada 1795 tanpa sebarang pertempuran.
Selepas menguasai Melaka, pihak British tidak berminat menyimpannya, ataupun membiayai penempatan tentera bagi mempertahankan Melaka yang dianggap milik sementara dan perlu dipulangkan kepada pihak Belanda selepas perang. Sebaliknya meninggalkan kota sekukuh itu tanpa pertahanan yang mencukupi adalah mengundang mara bahaya, sekiranya ia ditawan oleh pihak musuh. Tambahan lagi, mereka tidak berminat bagi memulangkan Melaka ke tangan Belanda dengan kota A Famosa dalam keadaan utuh sebagai saingan kepada penempatan Inggeris di Pulau Pinang dan Singapura. Dengan sebab itu, Mr. Robert Farquhar iaitu Leftenan Gabenor Pulau Pinang dan juga Gabenor Melaka antara 1803 hingga 1818, telah membuat cadangan bagi memusnahkan kota A Famosa kepada Kerajaan Inggeris di India.


Beliau menyatakan bahawa penyelenggaraan dan pertahanan kubu tersebut hendaklah dikecilkan dan memberikan dua sebab utama, iaitu hasil yang diperolehi oleh Melaka tidak mampu membantu membiayai kos penempatan tentera ’sepoy’ dan pengecilan itu akan dapat membantu memajukan Pulau Pinang dengan memindahkan penduduk Melaka ke Pulau Pinang. Maka pada awal 1804, beliau dengan tegas mencadangkan agar Melaka dihapuskan dari muka bumi dengan semua penduduk Melaka diarah supaya dipindahkan ke Pulau Pinang dan Kota Famosa dimusnahkan bagi mengelak ia dikuasai oleh pihak lawan.


Dengan cadangan tersebut, Kerajaan Inggeris di India mengarahkan Kota A Famosa yang terletak di Bandar Hilir, Melaka dihancurkan. Kerja merobohkan Kota A Famosa bermula pada 10 Ogos 1807. Pada awalnya dia memerintahkan pesalah untuk merobohkan Kota A Famosa batu demi batu dengan menggunakan pemungkis dan besi penyungkil. Apabila tembok yang sesetengahnya mencecah 4.5 meter kelihatan terlalu kukuh untuk ditanggalkan, dia memutuskan bagi memusnahkan Kota A Famosa dengan menggunakan ubat bedil. Dia memerintah lubang digali di sekeliling kaki kota dan meletupkan Kota A Famosa, menyebabkan batu sebesar rumah berterbangan dan jatuh ke laut. Hampir kesemua kubu, tembok-tembok, Hospital Besar, dua tempat menyimpan beras, tempat kediaman dan enam bilik simpanan telah diletup dan diratakan.


Semasa kerja-kerja pemusnahan telah pun berlaku dengan rancaknya, Sir Stamford Raffles seorang kaki-tangan kerajaan yang bercuti sakit telah datang ke Melaka atas jemputan William Farquhar. Apabila mengetahui mengenai perobohan Kota A Famosa, beliau telah menulis surat kepada Kerajaan Inggeris di Pulau Pinang dan India dengan menyatakan bahawa pemusnahan Kota Famosa tidak patut dilakukan. Beliau telah memberi sebab-sebab tertentu, pertamanya jika Inggeris membiarkan Melaka, pihak lain akan mendudukinya, sudah pasti ia akan merugikan Pulau Pinang, kedua Melaka itu sendiri mempunyai nilai sejarah dan mentadbirkannya tidak memerlukan perbelanjaan yang banyak, manakala yang ketiga penduduk-penduduk Melaka tidak perlu dipindahkan kerana sebelum Belanda meninggalkan Melaka, Inggeris telah pun memerintahkan penduduk Melaka supaya terus tinggal di situ. Beliau turut menyatakan bahawa Inggeris tidak perlu meninggalkan Melaka hanya kecuali dipaksa.


Cadangan Raffles itu telah diterima dengan baik oleh Kerajaan Inggeris tetapi ia sudah terlambat kerana hampir seluruh kota tersebut telah musnah. Pemusnahan Kota ‘A Famosa’ pada hari ini dalam tahun 1807, telah memusnahkan hampir seluruh kota itu, dan hanya meninggalkan satu pintu kotanya yang dapat dilihat hingga hari ini, iaitu Porta de Santiago.


Pihak British kekal di Melaka sehingga tahun 1818. Apabila berakhirnya peperangan Napoleon, Melaka dikembalikan ke tangan Belanda (tanpa Kota A Famosa). Melaka kekal di tangan Belanda selama tujuh tahun berikutnya, sehinggalah perjanjian London 1824, apabila mereka menukarkan Melaka dengan Bangkahulu (Bencoolen) di Sumatra.

Penemuan arkeologi

Pada akhir November 2006, sebahagian struktur kota, dipercayai Kubu Middelsburghmeter di bandar Melaka. Pembinaan menara ditangguhkan selepas penemuan tersebut. [3] Koperasi Muzium Melaka mensyaki struktur tersebut dibina oleh Belanda semasa pendudukan Belanda ke atas Melaka dari 1641 hingga 1824. dijumpai secara tidak sengaja semasa pembinaan menara berputar 110
Lebih awal lagi pada Jun 2003, menara kawalan digelar Kubu Santiago dijumpai semasa pembinaan Dataran Pahlawan.




sedikit catatan sejarah melaka

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com