Rabu, 27 Jun 2012

Makan di Umbai......

Assalamualaikum....salam satu Malaysia....Petang nie hujan....dapat le rasa sejuk sikit....perut pun mula le terasa macam nak makan2.Bila sebut pasal makan,teringat le gambo2 makan kat Melaka tu hari.Jenjalan Melaka masa cuti sekolah yg lepas,sehari lepas balik dari Terengganu.Holiday ke sana tanpa dirancang.Memang seronok dan bnyk pengalaman yg kami kutip sepanjang perjalanan.Masa pegi,semuanyer ok tapi masa balik,alamak.Kami terperangkap dlam jam.Maka perjalanan kami dari Melaka balik ke Taiping memakan masa lebih kurang 10 jam.Melalui jalan lebuhraya,hanya setakat Sungai Buluh.Kemudian keluar mengikut jalan lama hinggalah sampai ke rumah....Cukup memenatkan.Tak pe lah,hari ni malas lagi nk citer pasal tu.Kiter citer pasal makan2 ye.

Dah puas jenjalan sekitar bandar Melaka,kami ke Umbai.Dah lama sebenarnyer nak kesana.Sejak dari aku peknen ke Uwais lagi.Teringin bila orng cakap ikan bakar kat sana best.Memang teringin,almaklumlah waktu tu kan tgh peknen.Tapi apakan daya,aku tak berkesempatan,walaupun de datang Melaka kala aku tgh peknen 6 bulan.Mak kata,kenapa xcakap teringin nk mkn,bknnyer xboleh datang.Saje je,aku malas nk mengajak,lagipun jauh kan.

Itulah kali pertama kitorng g terjah Umbai.Ikut je gps.Akhirnyer aku nampak satu signboard,cepat2 hsben belok.Rasa cam pelik lak jalan tu,so tnya le orng2 kg yg kebetulan dok lepak2 depan umah diorng.Deme cakap,kat dalam tu de kedai makan.Yg paling sedap,katanyer kedai yg last sekali.Parameswara namanyer.ok,maknanyer dh betoi le jln tu.Masa kitorng sampai,dlm jam 6 lebih.parking kena bayo dlm sehinggit je.Masih bnyk parking.Orng pun xramai.hajat hati sesaje nk jalan2 je.So,bila nmpk kedai yg org2 tadi tu cakap,kitorng singgah.Alamak,dh teringin le pulak.Tanya mak,cmne nk makan ke...Alang2 dh sampai,makan lah...hehehe....teringin wehhh.Lagipun,lepas tu dah nk terus balik...Meh kite layan gambo ye...

Ini le kedai nyer.tentu dah ramai yg dah sampai sini.Aku pun smpat google dlm internet pasal kedai nie.Ada yg cakap ok,ada jugak yg cakap tak ok....

Antara deretan makanan laut yg dah pikat hati aku.Tapi,kitorng cuma pilih ikan siakap untuk di bakar.Dan juga semangkuk tomyam campur beserta nasi putih.Lauk lain lenkali.Sesaja nk try dulu,cmne rasa.lagipun,masa tu perut masih belum betul2 lapar....huhu




Masa kami sampai tu mungkin masih awal.So banyak lagi tempat duduk.Kami pilih yg kat tepi laut...ehmmmm,betul ke kat situ laut...hihihi.
Posing le dulu,sebelum makan...kikiki.Bnyk jugak gambo kat sini,tapi cukup le upload sikit2.



Sebelum hantar nasi,diorng sajikan buah2 dulu.Kalo xsalah,de buah jambu,betik...lagi pe ye...dh lupa la.Cicah ngn serbuk asam masin.Tu,tgh dok balun buah le tu.Tak sempat nk rasa,dh abis...haishhhh,budak2 nie.



Masa ni lauk dh sampai.Untuk cicah ikan bakar,cuma de air asam dan jugak sambal kicap.Air,cuma order teh o ais jek sorng satu.



Memang best la makan kat sini.Sambil makan,sambil tengok pemandangan yg cantik.Lajak je makan.
Budak sorng ni pulak.....alahai,sakan toi meratah lauk....feveret deme ikan tu...
Cantik kan.....
Dah sudah makan,bayo le ,pe lagi.Rege aritu tak le mahal sangat,xsampai 50 hinggit..So,kasi bergambar sekali lagi tanda dah memang penah singgah dan rasa makanan kat situ.

InsyaAllah,akan berkunjung lagi satu hari ke kawasan Umbai nie....dh terpikat.Tapi entah bila....mudah2an,de le rezki kami ke Melaka lagi.....

Khamis, 14 Jun 2012

Singgah Penarik......

Last n3 tuk catatan perjalanan ke Terengganu.....Check out hotel dalam kul 10.First g cari makan,sarapan dulu.Pastu singgah Pasar Payang sekali lagi...last shopping....Dan juga beli sedikit bekalan makanan tuk tengahri.Sebabnyer,hajat hati nk berkelah2 kat Pantai Penarik dalam perjalanan balik nanti.Kitorng memulakan perjalanan pulang selepas Zohor.Dalam kul 2 ptg kami meninggalkan Kuala Terengganu....

Sampai Penarik dh dekat kul 3 petng.Pemndngan kat situ mmg cantik....suka sgt.....Sambil makan sambil memandang laut....sambil disapa bayu laut yg ....uhhhhh,asyikkkkk.....















Alhamdulillah,perjalanan kami berjalan dengan lancar.Percutian kali nie mmg membawa seribu satu kenangan yg akan tersemat di hati selamanya.InsyaAllah,satu hari nanti,jika dimurahkan rezki ingin sekali aku menjejakkan kembali kaki ke bumi bertuah ini.....Setelah melalui perjalanan yg panjang,akhirnya kami sampai di rumah dalam jam 1 pagi.Syukur,padaMu Ya Allah,kerana memudahkan perjalanan kami sekeluarga.Dan akan bersambung lagi cuti2 kami ke selatan,ke Melaka pulak....

Malam terakhir di Terengganu....

Sambungan pada cerita ceriti cuti2 di Terengganu....dah pun nak berakhir.Nasib menyebelahi kami.Malam tu cuaca elok.Tiada hujan mcm mlm sebelumnya.Maka merondalah kami sekeluarga meninjau bandar Kuala Terengganu di malam hari.....Cantik,indah menawan....First kitorng jalan2 ambik angin sekitar pantai Batu Buruk.Adalah ambik gambo sikit2.Tapi ye lah,nama pun xpakar dalm bab ambik gambo.So,gambo jadi semcm.Kelabu le,blur,semua ada.yg pasti ambik gak,jadilah untuk kenangan.















Dah puas ronda2........kami menjengah pulak ke area lain...pe nama ye kat situ,yg de pokok2 berlampu.Tak jauh ngn Hotel Seri Malaysia tu....











*ehmmm,gambo tungang terbalik le pulak....

dah puas meronda,hari pun dah makin larut.....jadi,pe lagi,udah2 le tu kan...balik le ke bilik pulak.Tido.Esok dah nak balik Perak....

bersambung lagi.....dalam perjalanan balik singgah Penarik.....bergambo lagi......

Rabu, 13 Jun 2012

Jumpa ngn orang Paka.....

Masih lagi citer kat Terengganu.Alhamdulillah,akhirnya aku dapat bertemu juga ngn Kak Hasmizan sekeluarga.Pertemuan kami yg pertama di Cameron tahun lalu.Kali nie,dapat berjumpa di negeri kak Hasmizan sendiri.Terima kasih kerana sudi datang jauh2 dari Paka untuk berjumpa kami.Ampun dan maaf kiranya layanan kami tidak seberapa.Masih lagi malu2 kucing.Petang tu kami pulang terlambat sikit ke resort.bukan pe,asyik tersalah jalan je.Walaupun pakai gps,tapi asyik tersasul masuk jalan lain.Dah kena pusing balik...aduhai.Kak Mizan dah pun tunggu kami kat resort.....sori ye kak....terlewat...

Kat bilik kami....abaikan mende2 yg berselerak tu ye....

Hero Kak Mizan....kuss semangat,bertubuh toi...xlarat nk mendukungnyer....


                                                          Main2 kat kaki lima depan bilik...

Rezeki kami malam tu,Kak Mizan ajak kami makan....alahai,segan sebenonyer tapi rezki jgn di tolak kan...Maka,berangkat le kami ke Batu Buruk....

Kat sini le...Tenang Seafood

Ikan ni sedap oooo....




Mekasih ye buat akak sekeluarga......mudah2an akan bertemu lagi kita ye...

Jalan Jalan Ke kampung nelayan......

Dah puas menikmati kesibukkan kereta di kota,kami mencari ketenangan di kampung nelayan pulak.Lepas balik dari Pasar Payang,kami ke Seberang Takir.Memang xpenah sampai lagi area situ.So,kali ni,aku mengajak husben pusing area situ lak.Hajat nk mencari keropok lekor.Terjumpa le ngn kedai kerepok lekor yg kena ambik nombor mcm kat spital tu...Anak2 punye le gelak,bila dengar nombor2 yg dipnggil.Sebijik mcm kat spital,deme le cakap...hehe.Nak kata sedap sgt tu idak le jugak...sedap lagi yg kat losong tu kot..Dah beli,makan,kami teruskan perjalanan.Sebenarnyer xtau nk kemana pun.Cuma mengikut jalan je lah.Terus je ke depan.Akhirnyer kami sampai kat area Mengabang Telipot.Dengar citer kat situ de kedai yg jual ikan celup tepung yg best.Tapi kami xsinggah kat kedai yg org dok kata tu.kami beli ICT kat area lain.Tak tau la pe nama...hehehe...
Suasana kat kawasan situ mmg cantik....dengan pemandangan laut,pantai,sampan....ohhh,memikat hati.Husben singgah jap kat kg nelayan tu tapi tak tau la nama pe....sembang2 ngn org kg situ.Kata diorng kalo musim tengkujuh,air akan naik sampai le tmpat kami parking kete tu....mesti semcm je kan,xdpt dibayangkan...Disebabkan ke'jakun'an,maka anak2 sakan le dok main2 kat sampan2....Husben cakap mmg best kalo dpt shooting kat sini...hahaha,nk bikin drama pe le gamaknyer tu...hihi,lawak2...










Kami xboleh lama2 kat situ,sebabnyer de janji ngn org Paka.....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com