Rabu, 21 September 2011

Donut Pintal.....

Assalamualaikum....salam dihari Rabu...pepagi lagi dah siap2.Lepas je anak2 g sekolah,mak budak pun berangkat le kluar.De appoinment kat spital.Belum jam 8 dah pun tercongok kat kerusi spital tu.Mak aiii,awal tul,sedangkan temujanji kul 8.30pagi.Nak wat camne kan dah ikut ayah sekali,terpaksa le awal.Sejam je jumpa ngn cikgu kat spital tu...Balik,Mak Tam aka adik ipar aku datang ambik ngn kete...Lega,sampai umah dah jam 10 pagi.Rehat2 jap,siapkan hidangan tuk tengahari nie.Xde yg istimewa,cuma buat kari ayam,ikan bawal masak taucu ngn ulam tapak itik.Cukup le kan...Mentara nak tunggu anak2 balik sekolah nie,aku ngdap le dulu lappy.Bukak fb,bukak blog.Ari nie,nak simpan resipi donut kat blog...Buat dah 2,3 kali tapi lum sempat nk abadikan kat sini.So,arinie kiter n3 gak la kan walaupun mende tu pun dah jadi baja...hikhikhik...Ok,resipi ni aku ambik kat Kak Nor yg dok Tganu tu.Tapi aku olah le sikit2.Ikut resipi taruh ovalette,aku xboh pun.Asalnyer donut ball,aku xbuat bulat2 tapi dipintal2..nk bagi budak2 makan kn kreatif le sikit.Nampak lawa baru le teringin nk mkn...Jadi,inilah hasilnyer
2 cawan tepung gandum
21/2 sudu besar gula
1 sudu besar susu tepung
1/2 sudu besar yis mauripan+1/4 cawan air(rendam hingga brbuih)
1/2 sudu kecil garam
1 biji telur
1 sudu besar marjerin
air-ikut tepung,kalo keras tambah air

Cara buat.
Satukan semua bahan
Uli hingga tak melekat ditangan.
Ambil doh dan bentukkan.
Biarkan naik selama 10 minit.
Goreng
Tabur gula..

Ini yg sebelum di goreng
Buat kecik2 je,nampak comel dan senang nak makan
Donut tengah bersiram dalam kuali..

3 ulasan:

hajarus berkata...

wow sedapnyerrr...

deeja berkata...

Hajar..

lama akak xnmpk hajar komen kat blog akak...hihi,mmg sedap...sampai menjilat piring

Cik Puan Izan❤ berkata...

hai...salam kenal...saya follow blog ni yer...byk resepi menarik kat sini...

Kita hanya mampu merancang....

  Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan mak meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa hantar ...