Jumaat, 22 April 2011

Ayam Masak Kicap



Salam Jumaat yg indah.Pagi2 ni cuaca cukup indah.Terang je.Semalam,ujan.Banyak kain baju yg xkering g.Cuaca pun xmenentu skrng nie.Kejap ujan kejap panas.Badan pun dah jadi ala2 suam2 kuku.Kejap sihat,kejap idak.Lumrah le tu kan.Kelmarin plk,p tuko langsir.Dah berlambak plk nk basuh.Aku nie bukannyer jenis yg suka tuko2 langsir.Berbulan sekali baru tuko.Yelah,bukan senang nk memanjat.Mesti nk mengharap cik suami bantu.Tambah lak,aku nie kan baru 6 bulan lebih operation.Kalo ikutkan,xboleh nk lasak2 sangat tapi kekadang tu aku xendah pun.Tunduk,bangun,angkat itu ini,panjat sana sini,jengket tinggi2.Aduh,kekadang tu terasa gak sakitnyer tapi sabo je lah.Harap2 janganlah jadi apa2,udah le.
Hah,panjang pulak bebel pepagi nie.Baby pun lum bangun g.Tadi,bangun jap.Minum susu terus tido balik.So,janganlah lepaskan peluang keemasan nie tuk aku bukak internet.Citer pasal ayam masak kicap nie.Menu semalam sebenonyer.Saja je aku nak tempek kat sini.Aku nie,sejak dua menjak nie,selalu sangat lupa.Ye lah,masa peknen dulu,aku memang stop dari memasak.Ada ke patut?Aku alah toi.Xboleh bau tumis2.Jadi bila dh bersalin,dh sihat,aku mulakan balik operasi memasak tu.Tapi ye lah,bila dh lama xpegang kuali/senduk,aku jadi cam blurr je.Hanya buku resipi,blog penyelamat aku.Sampaikan yg masak simple2 pun aku leh lupa.Jenuh dok terjah blog sendiri...ish3,teruk sungguh aku nie.So,untuk itu,maka aku catat le kat blog aku sendiri supaya leh jadi rujukan aku di masa akan datang.

8 ketul ayam-potong sederhana besar
Bawang merah/putih/halia-dihiris
Bawang besar-hris bulat
1biji tomato
2 helai daun limau purut-dicarik2
Kicap manis (agak2 je berapa bnyk yg nak)
1 sudu teh serbuk rempah kurma
Cili merah-dihiris


Ayam digoreng dahulu-angkat/ditoskan
Tumis bahan tumis
Masukkan kicap dan air
Kemudian masukkan kesemua bahan lain itu.
Renihkan.
Masukkan ayam yg telah digoreng tadi
Kacau hingga kuah agak pekat
Rasa dulu,kalau dh masin xyah tambah garam.
Siap.

4 ulasan:

Unknown berkata...

hihi, masak kicap pun lupa ke deeja?

yus pun dalam seminggu mmg ada sekali buat ayam masak kicap, anak2 suka..:)

deeja berkata...

Yus...
itu la,dh tua nie.Abis semo mende jadi lupa.Sampaikan msk yg senang2 pun mmg kena selak buku balik.Cuba le pikir,teruk ke tak teruk deeja nie.

ALoNa CintamaniszLite berkata...

owh..ada masuk serbuk rempah kurma, ye..erm..

deeja berkata...

Kak Alona...

aah,saya men taruh je.setengah org kan de taruh segala macam kayu manis le,bunga lawang le,tapi saya suka kalo de rasa rempah sikit2..

Kita hanya mampu merancang....

  Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan mak meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa hantar ...