Ahad, 12 Jun 2011

Sambungan....Kelantan Darul Naim

Tinta dimulai dengan huluran salam.Ketemu kembali dengan siri cuti2 Malaysia.Kisah di Terengganu hampir ke penghujungnyer.Selesai je ziarah Pasar Payang,anak2 ngn husben g jenjalan kat area Bukit Puteri.Aku dah malas dah nk panjat2 bukit.Kaki pun dah makin sakit nie.Mujurle aku nie bukan jenis berkasut tumit tinggi,kalo idak lagi le jenuh.Snap gambo sikit2 pastu turun je dari situ kitorng pun bertolak le ke destinasi seterusnyer.Kelantan.Perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kota Baru lebih kurang 2 jam gitu.Masih lagi mengikut jalan pesisir pantai.Sampai area Bachok,kitorng singgah beli buah tembikai.Murah2 lak regenyer.Tapi buah tak le beso,boleh le nak makan.
Sampai ke Kota Baru,jam dah menunjukkan kul 4 petang.Mende pertama yg wajib dibuat adalah mencari tempat tido.Maka,dengan seribu harapan kami menuju ke sebuah hotel.Hotel yg alakadar je.Husben memilih Hotel Azam yg terletak kat Jalan Padang Garong.Memang tengah pekan le.Dulu,husben dah penah menginap kat hotel ni masa ikut rombongan tempat keje dia.Dia cakap boleh tahan,so aku ikut je lah.Semalam kat sini dalam rm95++,bilik standard je.Jadilah asalkan boleh tido udah.Dapat bilik tingkat 4,bilik 403.Nasib baik le kat sini de lift.Yg leceh,parking kete lak xde.Jenuh melilau mencari tempat parking.So,sementara husben nak mencari parking,aku bawak le kaum kerabat aku ni naik bilik dulu.Mende pertama anak2 aku buat bila sampai hotel....mesti nak tuju ke bilik air...ish,susah toi,sakan deme main air.
Pas rehat bagai,kitorang keluar semula.Destinasi pertama ke Pantai Cahaya Bulan.Aku xjenguk pantai pun.Masa tu Uwais tengah tido atas riba,so cuma husben ngn anak2 je lah ke pantai.Then,kat situ plk de banyak gerai2 jual makanan laut yg digoreng celup tepung.So,pe lagi bila dah tengok banyak sotong beso2,teringin le plk.Kitorang singgah makan kat salah sebuah gerai yg ada kat situ.Sedap gak cicah2 seafood nie.Makan kat situ,rege cuma rm 19...xambik bnyk pun,cuma ikan seekor,sotong rm5,pastu ambik segala macam fishcake,fishball.Minum cuma teh o ais 3.Ok le tu kan...Masa tu dah nak senja.Kitorng pun bertolak balik je lah ke hotel.Dlm perjlnan balik tu,singgah le plk kat gerai2 yg jual baju2 batik nie.Memula tu cadang nak beli tapi dah xjadi lak.Baby Uwais meragam....kena plk ujan turun.Ahhhh...kesimpulannyer,balik je lah.Malam tu,kitorng makan nasi goreng je.Beli kat gerai berhampiran Pasar Siti Khadijah.Penat punyer pasal,lepas makan pakat tido sampai xingat dunia.
Paginyer plk terlewat bangun....Kat hotel ni xde sarapan.So,pandai2 le cari sendiri.Lepas je mandi,bersiap2 le kami tuk meninggalkan bilik hotel.Check out sekali le,dalam jam 10 lebih kurang.Tempat pertama dituju.dah tentulah Pasar Siti Khadijah.Kat sini,punyer le teruk nak cari tempat parking.Sibuk toi.Jenuh berkali2 pusing sampai dah rasa naik feedup.Lastly,de le jugak lubang kosong tuk kami celah.Kat tempat pili bomba.Aaaaahhhhh,lantak ko,asalkan leh parking sudah.Tapi mak ngn najla de le dalam kete tu.Kalo nak tinggal kete macam tu je mmg xberani,karang kena saman lak.Kat situ,banyak toi jual kuih muih.Leka toi aku tgk macam2 jenis kuih .Seronok je.rasa cam nk beli semua2 tu tapi xleh ikut nafsu.Kalo dah beli bnyk2 nanti sape lak nk makan.Terbuang je nanti dah membazir lak namanyer.So,pandang2,jeling2 je lah ye kuih2 tu.Aku cuma beli karipap ngn kuih ala2 cam wajik tu.Pastu,g naik lak kat tingkat atas.De gerai2 makan.Macam2 ada.Pilihan aku dah tentu nasi kerabu ngn laksam.Memang feveret aku...sluuurrrpppp...sedapnyer.Tak boleh bayangkan betapa enaknyer makan laksam ngn nasi kerabu.Mak pulak dah tentu nak nasi dagang je.Lagi beli pe g ye?Air teh o ais bungkus,itu dah pasti.Nasi goreng.Pastu,aku tgk lak lauk2...fuhhhhh,tertawan hatiku.Dia punyer udang,mak oiii besonyer.Sotong....wow,tergoda aku.Memula tu pandang2 je,takut nak beli.Riso rege mahal.Tapi xleh jadi,kalo xbeli karang kempunan lak.Beli le gak sotong sekor.Tu pun dah rm8.
Sarapan kitorg pagi tu cuma atas kete.Lepas makan2,dah kenyang,turun kete balik...p lagi ke pasar tu.kali ni g area jual kain baju lak.Bukan de beli pun cuma layan mata je.window shopping je lah namanyer.kalo asyik nak membeli je,mamposss aku.Tapi,terbeli jugak.Makanan lagi.kali ni beli segala macam makanan ringan kat situ,keropok,putu...rege,murah la.Kalo nak dibandingkan ngn Padang Besar,rege kat sini lagi murah2.Tak sia2 tau datang Kelantan nie.Bukan nak puji,bab makan mmg selera aku jugak la,cuma bila tang manis tu aku xtahan sangat.Rege,murah.Tapi ada jugak la kedai2 yg jual lebih sikit.Adat le tu.
Ambik masa kat Pasar Siti Khadijah tu mmg lama.Kalo cakap nk g sejam pun leh jadi 2 jam.So,bila tgk jam dah dekat tengahari,kitorng terpaksa le beredar dari situ.Bagi le peluang tuk org lain parking & shopping kat situ.Ye tak?
Seterusnyer,jalan2 pusing town.Ambik gambo sikit.G lawat muzium ngn tempat kraftangan.Bukan pe,kat situ kan de kedai nasi Ulam Cikgu yg femes tu.Mmg ramai sungguh org kat situ.Kami tmpng ambik gambo je,perut pun dh kenyang.nak bergambo lebih2 dh xboleh,kamera dslr aku abis bateri lak.Tu la,malam tu lupa nak cas bateri.Maka,keluarle kamera kecik.Jadilah,asalkan leh ambik gambo.kalo kamera tu abis bateri,agaknyer kamera hp pun brguna gak gamaknyer.Tempat terakhir kami tujui sebelum balik...sekali lagi ke area PCB.Bukan pe,nak mencari baju2 tuk ank2.Kesian plk kat deme,xde pe2 habuan tuk mereka kat Kelantan.Singgh kat sebuah kedai tu.Alhamdulillah,makcik tu bagi rege yg murah tuk kami.Cuma beli sorang sehelai baju je.Jadilah buat kenang2an.
Kami kat Kelantan rasa sekejap sangat.macam xsempat nak lawat sana sini.InsyaAllah,kalo de rezki hajat hati nak datang lagi.Kami beredar keluar dari negeri cik siti wan kembang dalam jam 3 petang.Sepanjang perjalanan balik,kami diiringi ngn titisan hujan.Lebat jugak tau.Kecut perut jugak bila dah melalui jalan bukit bukau dengan keadaan hujan yg mencurah2.Tapi,nak wat cmne kan.Apa2 pun perjalanan mesti diteruskan.Hanya doa dan tawakal je lah pada Allah.Kata husben,kita mesti keluar dari jalan Jeli -Gerik sebelum malam.Jauh jugak nak merentas rimba,gunung ganang,banjaran titiwangsa tu.Makan masa dalam 2 jam jugak la.Sampai Tasik Banding,hajat hati nk singgah tapi cuaca masih belum mengizinkan kami tuk singgah mana2 tempat.Seingt akulah sehingga le kat Kuala Kangsar hujan masih lagi ada.
Syukur ke hadrat Ilahi,kami sampai ke rumah jam 9 malam lebih kurang.Alhamdulillah,perjalanan kami sekeluarga ke pantai timur dipermudahkan Allah.Tiada apa halangan semasa dalam perjalanan kami pergi dan balik.Syukur,Ya Allah....Alhamdulillah
Tamatlah sudah siri cuti2 Malaysia sessi bulan Jun 2011.

Tiada ulasan:

Kita hanya mampu merancang....

Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan mak meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa hantar ...