Rabu, 11 Julai 2012

Udang Ketak.....Udang Lipan....

Assalamualaikum....Masih nak bercerita pasal makanan laut.Dah lama mencari tapi tak bertemu...alahai,macam orng mengidam le pulak bunyinyer....hehe.Udang ketak aka udang lipan.....first time rasa kat Tanjung Karang,umah tok sedara.Masa tu masih budak2 lagi.Kiranyer ini kali yg entah ke berapa pun xtau la.Tapi memang dah lama sungguh tak makan.Sejak kawin memang tak penah beli.Ehmm,lama kan,dah lebih 10 tahun tu.Anak2,kiranyer inilah yg pertama kali.Tak sangka,Kauthar ngn Alyaa berkenan.Sedap kata deme.Najla tak berapa nak gemar,memang dia tu tak suka udang pun.Tambah pulakbila tengok rupa udang tu pelik sikit.Ayahnyer pun sama,sikit pun tak di jamahnyer.

Udang ni beli kat Tanjung Piandang.Sekilo dalam rm13.Husben yg pilih.Rupa2nyer,hanya 6 ekor je...huhu...Setengah kilo je,padahal tengok kat cina yg jual tu bnyk....ala,xcukup la.Tak pe lah,asalkan lepas kempunan nak makan...

Alahai budak kecik ni,berani le pulak pegangnyer.Ingatkan takut sebab siap de mata molat2 lagi udang tu...Hehehe,sebenarnyer mama dia yg geli geleman.Aduhai,susah hati toi bila nak menyiangnyer.Memang aku ni pelik,kalo bagi ketam atau udang ketak ni memang takut sungguh nak pegang.Tapi bila dah masak,ok pulak makannyer...haishhhh.

Lastly,mak le yg kena siang...hihi.Ala bukan buat pe pun cuma buang dia punya mata dan kaki2 yg panjang2 tu...

Akhirnyer,udang ketak tu aku cuma masak rebus,ala2 sup gitu....manis sangat isinyer.Macam rasa isi ketam pun ada....sluuurrrrpppppp,mmg sedap hirup2 kuah dia tu.....Siap de permintaan lagi...".mama nanti beli lagi tau,sedap la"....ye la,nanti kalo jumpa kita beli lagi ye anak anak.....

Selasa, 10 Julai 2012

Makan Siput Duri......

Hari Ahad lepas,ke Ban Pecah Tanjung Piandang.Hajat hati nak mencari siput duri rebus lagi....tapi hampa.Gerai tu xbukak le pulak.Sebenarnyer,2minggu sudah,kitorng de dtg Ban Pecah.Merasai keenakkan siput duri buat hati teringat ingat....Memang sodap.Kiranyer itulah pertama kali kami sekeluarga merasai siput duri.Camne ye rupa siput duri?Siput duri tu berduri duri,ala dulu2 selalu cangkerangnyer di buat hiasan.So,gambo2 yg tertera kat entri ni yg dh lepas 2 minggu lah ye.....

Inilah rupa siput duri tu.....memula tu memang rasa semacam je nk makan.Ye lah,dulu2 masa time kecik2 selalu kutip kulit siput ni buat main2.Last2,boleh makan pulak ye...aduhai,jakun le pulak.Memang susah nk mencari siput ni,kabo tukang jual tu le.Sepiring cuma dalam rm3 je.De le xsampai 20 ekor.Cicah ngn sambal kacang(kuah kacang)

Camne lak nk makannyer?Disediakan lidi tuk nak cungkil isi dia bagi keluar.Kena cungkil pelan2.Kalo idak nanti tak keluar semua lak isi tu....Memula,kena buang dia punya tampuk.Pastu cungkil le isi nyer.Then,cicah je ngn kuah kacang....ehmmmm,sedap....

Yg ni pulak kuew teow goreng udang.....boleh tahan jugak rasanyer....

Ha.....tengok,Kauthar dah berjaya keluarkan isi siput tu.Jangan tak tau,Kauthar ni punye le pulun,sampai bertambah tambah....(abaikan pagar yg dah runtuh tu ye...hihi)

Percubaan Alyaa dlm mengorek isi siput....memang dia terer,sekali je pakcik penjual tu ngajo dia,dia dh boleh buat...hehe

Alahai senget jugak gambo nie......xpe la,nk wat cmne....

ok...pada sesiapa yg teringin nak rasa siput ni boleh le datang Perak ye.Di Ban Pecah Tanjung Piandang.....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com