Khamis, 20 Disember 2012

Sepi itu Indah

mekarnya seketika,membawa seribu makan



Kita sering lupa alam yang luas ini hanyalah sebutir zarah yang kecil di alam cakerawala. Pada zarah yang kecil inilah ramai yang mencari syurga dunia yang tidak mungkin kita temui. Semakin kita membina syurga di dunia semakin jauhlah syurga sebenar dari kita.

Isnin, 17 September 2012

Kenangan Aidilfitri 2012.....

Sebulan sudah berlalu.Berlalunya Syawal,kini Zulkaedah menjelma...Aidilfitri tahun 2012 disambut dengan kesederhanaan saja.Entah mengapa rasa masa tu cepat saja berlalu.Persiapan ala kadar je.Baik dari segi hiasan rumah hinggalah ke hiasan diri.Baju2 raya pun beli yg readymade aje.Kuih raya pun buat last minit.Jangan tak ada.Hanya buat 5 jenis biskut.Tat nanas,biskut sarang semut,semperit,almond london & choklat chip.Pastu beli plak 4 jenis lagi biskut tambahan.Itupun hanya beli kat mydin.Gambo kuih raya pun lupa nk snap.tahun ni,family pkngh balik beraya kat umah.Sedikit sebanyak,memriahkan lagi suasana raya tahun ni wlpun tiada persiapan yg cukup sempurna.


Gambar raya anak2 ku .....bertemakan warna coklat,sama macam tahun lepas....




sekian...wassalam.....

*sekadar mengubat rindu pada blog*

Rabu, 11 Julai 2012

Udang Ketak.....Udang Lipan....

Assalamualaikum....Masih nak bercerita pasal makanan laut.Dah lama mencari tapi tak bertemu...alahai,macam orng mengidam le pulak bunyinyer....hehe.Udang ketak aka udang lipan.....first time rasa kat Tanjung Karang,umah tok sedara.Masa tu masih budak2 lagi.Kiranyer ini kali yg entah ke berapa pun xtau la.Tapi memang dah lama sungguh tak makan.Sejak kawin memang tak penah beli.Ehmm,lama kan,dah lebih 10 tahun tu.Anak2,kiranyer inilah yg pertama kali.Tak sangka,Kauthar ngn Alyaa berkenan.Sedap kata deme.Najla tak berapa nak gemar,memang dia tu tak suka udang pun.Tambah pulakbila tengok rupa udang tu pelik sikit.Ayahnyer pun sama,sikit pun tak di jamahnyer.

Udang ni beli kat Tanjung Piandang.Sekilo dalam rm13.Husben yg pilih.Rupa2nyer,hanya 6 ekor je...huhu...Setengah kilo je,padahal tengok kat cina yg jual tu bnyk....ala,xcukup la.Tak pe lah,asalkan lepas kempunan nak makan...

Alahai budak kecik ni,berani le pulak pegangnyer.Ingatkan takut sebab siap de mata molat2 lagi udang tu...Hehehe,sebenarnyer mama dia yg geli geleman.Aduhai,susah hati toi bila nak menyiangnyer.Memang aku ni pelik,kalo bagi ketam atau udang ketak ni memang takut sungguh nak pegang.Tapi bila dah masak,ok pulak makannyer...haishhhh.

Lastly,mak le yg kena siang...hihi.Ala bukan buat pe pun cuma buang dia punya mata dan kaki2 yg panjang2 tu...

Akhirnyer,udang ketak tu aku cuma masak rebus,ala2 sup gitu....manis sangat isinyer.Macam rasa isi ketam pun ada....sluuurrrrpppppp,mmg sedap hirup2 kuah dia tu.....Siap de permintaan lagi...".mama nanti beli lagi tau,sedap la"....ye la,nanti kalo jumpa kita beli lagi ye anak anak.....

Selasa, 10 Julai 2012

Makan Siput Duri......

Hari Ahad lepas,ke Ban Pecah Tanjung Piandang.Hajat hati nak mencari siput duri rebus lagi....tapi hampa.Gerai tu xbukak le pulak.Sebenarnyer,2minggu sudah,kitorng de dtg Ban Pecah.Merasai keenakkan siput duri buat hati teringat ingat....Memang sodap.Kiranyer itulah pertama kali kami sekeluarga merasai siput duri.Camne ye rupa siput duri?Siput duri tu berduri duri,ala dulu2 selalu cangkerangnyer di buat hiasan.So,gambo2 yg tertera kat entri ni yg dh lepas 2 minggu lah ye.....

Inilah rupa siput duri tu.....memula tu memang rasa semacam je nk makan.Ye lah,dulu2 masa time kecik2 selalu kutip kulit siput ni buat main2.Last2,boleh makan pulak ye...aduhai,jakun le pulak.Memang susah nk mencari siput ni,kabo tukang jual tu le.Sepiring cuma dalam rm3 je.De le xsampai 20 ekor.Cicah ngn sambal kacang(kuah kacang)

Camne lak nk makannyer?Disediakan lidi tuk nak cungkil isi dia bagi keluar.Kena cungkil pelan2.Kalo idak nanti tak keluar semua lak isi tu....Memula,kena buang dia punya tampuk.Pastu cungkil le isi nyer.Then,cicah je ngn kuah kacang....ehmmmm,sedap....

Yg ni pulak kuew teow goreng udang.....boleh tahan jugak rasanyer....

Ha.....tengok,Kauthar dah berjaya keluarkan isi siput tu.Jangan tak tau,Kauthar ni punye le pulun,sampai bertambah tambah....(abaikan pagar yg dah runtuh tu ye...hihi)

Percubaan Alyaa dlm mengorek isi siput....memang dia terer,sekali je pakcik penjual tu ngajo dia,dia dh boleh buat...hehe

Alahai senget jugak gambo nie......xpe la,nk wat cmne....

ok...pada sesiapa yg teringin nak rasa siput ni boleh le datang Perak ye.Di Ban Pecah Tanjung Piandang.....

Rabu, 27 Jun 2012

Makan di Umbai......

Assalamualaikum....salam satu Malaysia....Petang nie hujan....dapat le rasa sejuk sikit....perut pun mula le terasa macam nak makan2.Bila sebut pasal makan,teringat le gambo2 makan kat Melaka tu hari.Jenjalan Melaka masa cuti sekolah yg lepas,sehari lepas balik dari Terengganu.Holiday ke sana tanpa dirancang.Memang seronok dan bnyk pengalaman yg kami kutip sepanjang perjalanan.Masa pegi,semuanyer ok tapi masa balik,alamak.Kami terperangkap dlam jam.Maka perjalanan kami dari Melaka balik ke Taiping memakan masa lebih kurang 10 jam.Melalui jalan lebuhraya,hanya setakat Sungai Buluh.Kemudian keluar mengikut jalan lama hinggalah sampai ke rumah....Cukup memenatkan.Tak pe lah,hari ni malas lagi nk citer pasal tu.Kiter citer pasal makan2 ye.

Dah puas jenjalan sekitar bandar Melaka,kami ke Umbai.Dah lama sebenarnyer nak kesana.Sejak dari aku peknen ke Uwais lagi.Teringin bila orng cakap ikan bakar kat sana best.Memang teringin,almaklumlah waktu tu kan tgh peknen.Tapi apakan daya,aku tak berkesempatan,walaupun de datang Melaka kala aku tgh peknen 6 bulan.Mak kata,kenapa xcakap teringin nk mkn,bknnyer xboleh datang.Saje je,aku malas nk mengajak,lagipun jauh kan.

Itulah kali pertama kitorng g terjah Umbai.Ikut je gps.Akhirnyer aku nampak satu signboard,cepat2 hsben belok.Rasa cam pelik lak jalan tu,so tnya le orng2 kg yg kebetulan dok lepak2 depan umah diorng.Deme cakap,kat dalam tu de kedai makan.Yg paling sedap,katanyer kedai yg last sekali.Parameswara namanyer.ok,maknanyer dh betoi le jln tu.Masa kitorng sampai,dlm jam 6 lebih.parking kena bayo dlm sehinggit je.Masih bnyk parking.Orng pun xramai.hajat hati sesaje nk jalan2 je.So,bila nmpk kedai yg org2 tadi tu cakap,kitorng singgah.Alamak,dh teringin le pulak.Tanya mak,cmne nk makan ke...Alang2 dh sampai,makan lah...hehehe....teringin wehhh.Lagipun,lepas tu dah nk terus balik...Meh kite layan gambo ye...

Ini le kedai nyer.tentu dah ramai yg dah sampai sini.Aku pun smpat google dlm internet pasal kedai nie.Ada yg cakap ok,ada jugak yg cakap tak ok....

Antara deretan makanan laut yg dah pikat hati aku.Tapi,kitorng cuma pilih ikan siakap untuk di bakar.Dan juga semangkuk tomyam campur beserta nasi putih.Lauk lain lenkali.Sesaja nk try dulu,cmne rasa.lagipun,masa tu perut masih belum betul2 lapar....huhu




Masa kami sampai tu mungkin masih awal.So banyak lagi tempat duduk.Kami pilih yg kat tepi laut...ehmmmm,betul ke kat situ laut...hihihi.
Posing le dulu,sebelum makan...kikiki.Bnyk jugak gambo kat sini,tapi cukup le upload sikit2.



Sebelum hantar nasi,diorng sajikan buah2 dulu.Kalo xsalah,de buah jambu,betik...lagi pe ye...dh lupa la.Cicah ngn serbuk asam masin.Tu,tgh dok balun buah le tu.Tak sempat nk rasa,dh abis...haishhhh,budak2 nie.



Masa ni lauk dh sampai.Untuk cicah ikan bakar,cuma de air asam dan jugak sambal kicap.Air,cuma order teh o ais jek sorng satu.



Memang best la makan kat sini.Sambil makan,sambil tengok pemandangan yg cantik.Lajak je makan.
Budak sorng ni pulak.....alahai,sakan toi meratah lauk....feveret deme ikan tu...
Cantik kan.....
Dah sudah makan,bayo le ,pe lagi.Rege aritu tak le mahal sangat,xsampai 50 hinggit..So,kasi bergambar sekali lagi tanda dah memang penah singgah dan rasa makanan kat situ.

InsyaAllah,akan berkunjung lagi satu hari ke kawasan Umbai nie....dh terpikat.Tapi entah bila....mudah2an,de le rezki kami ke Melaka lagi.....

Khamis, 14 Jun 2012

Singgah Penarik......

Last n3 tuk catatan perjalanan ke Terengganu.....Check out hotel dalam kul 10.First g cari makan,sarapan dulu.Pastu singgah Pasar Payang sekali lagi...last shopping....Dan juga beli sedikit bekalan makanan tuk tengahri.Sebabnyer,hajat hati nk berkelah2 kat Pantai Penarik dalam perjalanan balik nanti.Kitorng memulakan perjalanan pulang selepas Zohor.Dalam kul 2 ptg kami meninggalkan Kuala Terengganu....

Sampai Penarik dh dekat kul 3 petng.Pemndngan kat situ mmg cantik....suka sgt.....Sambil makan sambil memandang laut....sambil disapa bayu laut yg ....uhhhhh,asyikkkkk.....















Alhamdulillah,perjalanan kami berjalan dengan lancar.Percutian kali nie mmg membawa seribu satu kenangan yg akan tersemat di hati selamanya.InsyaAllah,satu hari nanti,jika dimurahkan rezki ingin sekali aku menjejakkan kembali kaki ke bumi bertuah ini.....Setelah melalui perjalanan yg panjang,akhirnya kami sampai di rumah dalam jam 1 pagi.Syukur,padaMu Ya Allah,kerana memudahkan perjalanan kami sekeluarga.Dan akan bersambung lagi cuti2 kami ke selatan,ke Melaka pulak....

Malam terakhir di Terengganu....

Sambungan pada cerita ceriti cuti2 di Terengganu....dah pun nak berakhir.Nasib menyebelahi kami.Malam tu cuaca elok.Tiada hujan mcm mlm sebelumnya.Maka merondalah kami sekeluarga meninjau bandar Kuala Terengganu di malam hari.....Cantik,indah menawan....First kitorng jalan2 ambik angin sekitar pantai Batu Buruk.Adalah ambik gambo sikit2.Tapi ye lah,nama pun xpakar dalm bab ambik gambo.So,gambo jadi semcm.Kelabu le,blur,semua ada.yg pasti ambik gak,jadilah untuk kenangan.















Dah puas ronda2........kami menjengah pulak ke area lain...pe nama ye kat situ,yg de pokok2 berlampu.Tak jauh ngn Hotel Seri Malaysia tu....











*ehmmm,gambo tungang terbalik le pulak....

dah puas meronda,hari pun dah makin larut.....jadi,pe lagi,udah2 le tu kan...balik le ke bilik pulak.Tido.Esok dah nak balik Perak....

bersambung lagi.....dalam perjalanan balik singgah Penarik.....bergambo lagi......

Rabu, 13 Jun 2012

Jumpa ngn orang Paka.....

Masih lagi citer kat Terengganu.Alhamdulillah,akhirnya aku dapat bertemu juga ngn Kak Hasmizan sekeluarga.Pertemuan kami yg pertama di Cameron tahun lalu.Kali nie,dapat berjumpa di negeri kak Hasmizan sendiri.Terima kasih kerana sudi datang jauh2 dari Paka untuk berjumpa kami.Ampun dan maaf kiranya layanan kami tidak seberapa.Masih lagi malu2 kucing.Petang tu kami pulang terlambat sikit ke resort.bukan pe,asyik tersalah jalan je.Walaupun pakai gps,tapi asyik tersasul masuk jalan lain.Dah kena pusing balik...aduhai.Kak Mizan dah pun tunggu kami kat resort.....sori ye kak....terlewat...

Kat bilik kami....abaikan mende2 yg berselerak tu ye....

Hero Kak Mizan....kuss semangat,bertubuh toi...xlarat nk mendukungnyer....


                                                          Main2 kat kaki lima depan bilik...

Rezeki kami malam tu,Kak Mizan ajak kami makan....alahai,segan sebenonyer tapi rezki jgn di tolak kan...Maka,berangkat le kami ke Batu Buruk....

Kat sini le...Tenang Seafood

Ikan ni sedap oooo....




Mekasih ye buat akak sekeluarga......mudah2an akan bertemu lagi kita ye...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com