Selasa, 10 Julai 2012

Makan Siput Duri......

Hari Ahad lepas,ke Ban Pecah Tanjung Piandang.Hajat hati nak mencari siput duri rebus lagi....tapi hampa.Gerai tu xbukak le pulak.Sebenarnyer,2minggu sudah,kitorng de dtg Ban Pecah.Merasai keenakkan siput duri buat hati teringat ingat....Memang sodap.Kiranyer itulah pertama kali kami sekeluarga merasai siput duri.Camne ye rupa siput duri?Siput duri tu berduri duri,ala dulu2 selalu cangkerangnyer di buat hiasan.So,gambo2 yg tertera kat entri ni yg dh lepas 2 minggu lah ye.....

Inilah rupa siput duri tu.....memula tu memang rasa semacam je nk makan.Ye lah,dulu2 masa time kecik2 selalu kutip kulit siput ni buat main2.Last2,boleh makan pulak ye...aduhai,jakun le pulak.Memang susah nk mencari siput ni,kabo tukang jual tu le.Sepiring cuma dalam rm3 je.De le xsampai 20 ekor.Cicah ngn sambal kacang(kuah kacang)

Camne lak nk makannyer?Disediakan lidi tuk nak cungkil isi dia bagi keluar.Kena cungkil pelan2.Kalo idak nanti tak keluar semua lak isi tu....Memula,kena buang dia punya tampuk.Pastu cungkil le isi nyer.Then,cicah je ngn kuah kacang....ehmmmm,sedap....

Yg ni pulak kuew teow goreng udang.....boleh tahan jugak rasanyer....

Ha.....tengok,Kauthar dah berjaya keluarkan isi siput tu.Jangan tak tau,Kauthar ni punye le pulun,sampai bertambah tambah....(abaikan pagar yg dah runtuh tu ye...hihi)

Percubaan Alyaa dlm mengorek isi siput....memang dia terer,sekali je pakcik penjual tu ngajo dia,dia dh boleh buat...hehe

Alahai senget jugak gambo nie......xpe la,nk wat cmne....

ok...pada sesiapa yg teringin nak rasa siput ni boleh le datang Perak ye.Di Ban Pecah Tanjung Piandang.....

2 ulasan:

CitarasaKu berkata...

Salam Deeja...saya pernah lihat siput nie sebagai hiasan dan tak pernah thau pulak ianya boleh di makan. Bila bercerita tg.Piandang saya pernah ke sana tapi Ban pecah belum sampai lagi. tempohari tercari cari jalan kesana sbb makcik ckp takjauh tapi kami cari jalan menuju kesitu tak jumpa pastu pulang. Bila Deeja bercerita perihal siput nie rasa hhaa kena cari lah ....

deeja berkata...

Salam Citarasaku....

Itula,ni pun first time rasa.Sedap rupanyer.Jalan nak ke Ban Pecah tu tersorok sikit.De signboard kecik je.Kalau dari Tanjung Piandang,kena belok sebelah kanan.Depan jalan sebelah kiri tu de kunci air,sawah.Kalau tak salah de signboard tepi kunci air tu tulis pasir gedabu.Datang le cari,InsyaAllah jumpa..

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com