Jumaat, 31 Disember 2010

Setahun berlalu....

Dibuka,ditilik diari kehidupanku selama setahun dalm 2010.Malam ini,malam terakhir untuk tahun 2010.selamat tinggal,selamat jalan dan ia takkan kembali lagi.Itulah lumrah kehidupan,putaran hidup.Setahun demi setahun berlalu.Azam bercambah cambah,tapi adakah kesemua azam itu terlaksana?Entahlah.....Rasanya masih bnayak lagi yg belum terlunas.
Di awal tahun,terasa sedih....sebab meninggalkan tahun2009 yg penuh bermakna.Disusuli rasa gembira dengan kehadiran tahun baru.Juga dikejutkan dengan berita kehamilan ku.Tak pernah kusangka,tak pernah ku duga..tahun ini membawa seribu kenikmatan.Dapat merasai peluang mengandung kembali setelah anak ke3 berusia 3 thn lebih.Betapa nikmatnya mendapat baby boy yg telah sekian lama dinantikan.Alhamdulillah.Sepanjang tahun 2010,aku dah jarang masuk kedapur...biasalah,alahan orang mengandung...huhuhu.Blog plk dah hampir ketandusan,kekeringan dan penuh ngn sawang...2010,menceritakan segalanya.Suka,duka...tercatat indah dilipatan jiwa ku.Kenangan indah sentiasa segar diingatan.Kenangan pahit biarlah ia berlalu pergi bersama dengan putaran masa....usah dikenang kenangan silam.Di tahun ini juga,aku dapat menjejak kembali rakan2 sekolah ,juga rakan sekolej ku dulu.Kekadang terasa diri ni bertuah,kekadang...aaahhhh..biarlah menjadi rahsia hati...
Hari ni,hari terakhir....masih lagi sempat g shopping.Kat mana?Tengahari tadi,sempat g jenjalan Ipoh.Biasalah,hobi memang tak boleh dipisahkan.Kalau masa peknen,dah buang jauh2 hobi deko mendeko ni,tapi setelah abis pantang,semangat tuk berdeko2 kembali membuak2.Meskipun rumahku sekangkang kera namun hati masih berbunga2,nak juga dihias indah bak istana...Kalau dah ke Ipoh,dah tentu singgah KK Home Deco....masih lagi de sale.Jadi apalagi,membeli belah le kat situ.Tapi,tak boleh lebih dari rm50,itulah target aku.Kekadang terbabas juga.Tapi,sejak dah ada member card,untung banyak....tadi kalau rege asal,semua2 dah rm60 lebih tapi selepas diskaun tinggal dalam rm40 je....so,tak lebih budjet kan...
Tirai 2010 akan berlabuh beberapa detik je lagi....Terasa sayu hati,sebak je...huhuhuhuhu.Tapi,demi masa depan,cekalkan hati,kuatkan semangat.....teruskanlah segala hajat dan impian yg masih lagi bersisa belum tercapai....Buka mata,buka minda.Jadilah insan yg lebih unggul di tahun yg mendatang.Berjanjilah pada diri sendiri...be the best

"SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2011"

Khamis, 30 Disember 2010

Sessi Pendaftaran 2011


Pagi2 lagi dah kena bangun.Siapkan apa yg patut.Kul 8 pagi dah kena ada kat sekolah.Ari ni pendaftaran sekolah tuk pelajar2 tahun 1-6 kat sekolah Najla & Alyaa.So,kena le siap awal2....pakai baju cantik2,mekap sikit...hehehe walaupun jarak sekolah hanyalah dlm 500m je dari umah.Sebenonyer,bebudak bertiga termasuklah adiknyer Kauthar dah siap 'menerai'(try) baju ngn kasut sekolah malam semalam...Sakan dok berposing lagi depan kamera.Teringat lak masa deeja kecik2,gitu jugak le perangai.Memang teruja sangat nak pkai baju ngn kasut sekolah baru.Sekarang nie time anak2 lak ye....
Oh ye,sebelum terlupa,deeja nak mintak maap pada kekawan blogger yg sudi singgah dan bagi komen.Bukan pe,deeja akhir2 nie bz sangat.Kekadang tu baru je bukak blog dan jawab komen tau g blogwalking,dah si kecik lak wat ragam.So terbantut la keje mama.Biasalah,dah de anak kecik,masa kena budjet2 la.Dah xleh nak dok depan laptop je.Kena ngadap muka si kecik lebih la...toi dak?Thnks banyak2 pada yg sudi singgah blog deeja yg hamppir bersawang....idea bnyk nk tulis,tapi waktu tu cemburu sangat...
Ok...berbalik citer pagi tadi.Sessi pendaftaran Alyaa ngn Najla. Ari ni sarapan kat kantin sekolah je.Pastu anto Najla g kelas dia.Ayahnyer bayo yuran siap2....rm84 tak termasuk buku tulis.Deeja lak terus g kelas Alyaa.Biasalah pendaftaran tuk pelajar tahun 1.Kena amik no g.Dapat no9.Bayo yuran...rm118,wow banyak tu...itu hanyalah tuk yuran sklah,buku2 tambahan dan derma/sumbangan belum masuk buku tulis dan baju sukan.Campur2 semo,tuk Alyaa sahaja dah rm200.
Tadi,kat kelas Alyaa de ujian.Entah boleh buat ke tidak entahlah,harap2 boleh.Riso ati,pe taknyer,kelas dia tu semo budak pandai2.Masa pra dulu cikgu dah buat ujian tuk tetapkan kelas.So,Alyaa dapat lah kelas no1.Memula tu,cikgu bagi kertas tuk warna sementara nak settlekan hal2 pendaftaran.Buku2 latihan dah dapat.Buku teks pun cikgu dah bagi ari ni.Buku latihan semonyer de 16 buah.Abis ujian,cikgu bagi bihun ngn air kotak eorang sebungkus.Pas makan,di bawaknyer plk tuk main2.Ingatkan main pe ,rupernyer lawan tiup belon ngn kutip cekelat.Selesai semo tu,terus bersurai....dalam jam12 tengahari...Fuhhh,penat jugak rasanyer.Sementelah budak2 dalam kelas,de le sessi taklimat oleh guru2 di kantin sekolah.Biasalh citer pasal peraturan,jadual,pembelajarn....Wokeh...dah le kot sessi celoteh deeja,masih banyak g keje menanti.Insya Allah,di tahun hadapan kiter bertemu kembali....Moh le kiter layan gambo2 yg tunggang terbalik nie....camno leh jadi camtu ntah,dh tuko berkali2,bila upload still cmtu gak...ishhhh


Berposing di malam hari


Kauthar pon tumpang sekaki...kelam kabut pakai baju tadika

Ba ba cak....saya Uwais,dah pandai senyum

Buku teks Tahun 1 yg baru diberi tadi

Buku latihan

Kat kantin sekolah tengah sarapan

Kat tepi dewan sekolah

Kelas Najla

Alyaa dalam kelas

Tekun siapkan lukisan

Sape ntah tengah daftar anak dia yg nama Alyaa tuuu


Deretan buku2 yg belum diserahkan pada pelajar2

Berkumpul kat luar kelas,nak tiup belon ngn kutip cekelat


 Tamatlah catatn tuk kali nie.....
Wassalam

Isnin, 20 Disember 2010

Majlis Berendoi Uwais Firdaus...

Salam di malam Isnin....Penat,letih,rasa nak demam...itulah keadaan Deeja saat ni.Entah kenapa hari ni badan rasa lemah je.Agaknyer silap makan kot.Satu badan rasa seram sejuk.Ni pon dok rasa sejuk lagi nie.Dah telan panadol 2 bijik.De le rasa kurang sikit.
Dari minggu lepas g Deeja bz je.Ye lah nak siapkan persiapan tuk majlis berendoi yg telah diadakan pada hari Sabtu lepas.Kalo ikut perancangan Deeja nak wat bulan depan.Tapi disebabkan rasa kesian kat sepupu Deeja yg dok belajar kat UTM tu,kitorang wat gak le dalam bulan nie.Sepupu Deeja yakni anak pakngh tgh cuti skrng nie.So,ada deme leh gak tolong sikit2.Majlis berendoi tu xde lah wat besar2an.Cuma jemput sanak saudara dan kekawan rapat je.Deeja mintak maap bebanyak kalo ada teman2 yg tak dijemput.Masa suntuk sangat.Dalam seminggu je nak kena siap semo mende.Masak pon gotong royong anak beranak je.Meh le tengok gambo2 yg sempat disnap.....

Malam sebelum majlis...
 Bekas berisi cekelat...
 Kauthar berposing ngn buai yg disiapkan sendiri oleh Deeja.Lenguh tengkuk ooo nk siapkan mende alah nie.Tapi demi anak tercinta,pe pon xpe..simple je buainyer
 Beg untuk para tetamu..Dalam tu isi cekelat,kuih muih sikit yg di sponsor oleh cu,MIL ngn makngh.Dan sebenonyer majlis ni disponsor sepenuhnyer oleh bonda tersayang ku khas wat cucu lelaki pertamanyer.
 Yg ni tok kepada hubby ku dan juga MIL.Tgh ikat telur kat bunga telur.
 Makngah,tgh potong serai....Serai ni plk sponsor by makcik ku...Ni tuk wat resipi ayam goreng..

Di hari Majlis Berendoi...
 Sessi marhaban dan berendoi.

 Abaikan pandangan yg berselerak kat belakang tu ye....
 Makngh ngn Wani anaknyer...tgh potong2 tuk juadah hari tu..
 Jamuan sebelum marhaban.....kuih muih aritu,limas(tepung pelita),karipap,kek dan apam
 Uwais yg terlena asyik dalm buaian...Segak berbaju melayu siap bersampin lagi.
 Sessi potong jambul...



 Sessi bergambar...Inilah Pakngah ku
 Wani yg anggun berbaju merah...bersama anak2ku
 Antara juadah pada hari tu....pulut kuning,nasi putih,kari daging,jelatah perut,acar limau,ayam goreng berempah,ulam2+sambal belacan ngn buah
 Uwais masih lagi lena...
 Yeeeaaaahhhh.......mengeliat.Saya dah bangun...
 Sebahagian tetamu....
Majlis dah abis....sessi salin baju.Yg ni Mak tok....MIL ku


Sekian.....tamatlah sudah satu majlis yg penuh bermakna 

Rabu, 15 Disember 2010

Saya Dah 2 Bulan.....

Tanggal 15.12.2010.dah 2 bulan 3 hari usia Uwais.Terasa cam cepat pulak masa tu berlalu.Sekarang nie Uwais dah makin besar.Kelmarin,ari Isnin,g klinik.Biasalah rutin baby g klinik.Tentulah kena timbang,sukat tinggi,ukur lilit kepala dan dah semestinyer kena cucuk untuk 2 bulan.Berat Uwais dah naik ke 4.3 kilo.Masa lahir aritu cuma 2.87 je.Wah dah naik banyak juga ye.Semalam,bila dah kena cucuk,Uwais demam sekejap.Mujurlah ari nie dah ok.Risau jugak hati nie.ye lah anak masih kecik,dah demam....takut tau.Bagi sirap paracetamol dalam 2 kali je.Baby Uwais makin nakal sekarang nie.Suka sangat memerap.Terutama ngn ayah.Suka sangat ngn ayah dia tu.Yang pelik bila nangis je,ayah datang dukung mesti ok.Kekadang tu ngan kiter nie pon dah xnak...Aduhai,haru jugak...Nak buat camne nak manja ayah sorang tu.Terasa penat sungguh melayan buah hati pengarang jantung kali nie.Entah mengapa selalu je penat.Sebab usia sendiri pon dah bertambah agaknyer.Kalo dulu,umo dalam 20an,sekarang ni dah menginjak ke 30an.Selalu je mama Uwais nie ngntuk je.Uwais lak masih lagi bangun malam2.Kalo dapat minum susu banyak,kurang le sikit bangun tu.tapi kalo minum sikit,pastu terlelap...itu yg jenuh.Tido dalam sejam dah bangun lak...Uwais pon dah pandai senyum2...Seronok je ati bila tengok perkembangan Uwais.Sekarang ni Uwais dah xsembelit lagi dah.Perut dah boleh terima susu formula.Alhamdulillah,lega hati.Pernah dulu,sekali dua,kena sembelit,jenuh gak la.Pastu nurse suruh bancuh susu cair sikit.Kiter pon ikutlah.La nie,dah ok,bancuh ikut sukatan la.Si Uwais ni,kalo dah lapo nak susu,mesti macam xsabo2....melalak kuat toi.Jiran2 kat sini de gak baby kecik.Tapi xpenah dengar suara.Nak wat camne kan,speaker jenis high volume punyer...hehehe..Pe g ye nak tulis...no idea la...sebenonyer penat nie.Tgh bz....InsyaAllah,ari sabtu nie nak buat kenduri sikit.Majlis berendoi tuk Uwais.Pada teman2 yg kenal ngn Deeja,jemputlah datang ke rumah.Ok lah....nak g rileks2 jap.sambil2 tu nk tayang la gambo terbaru Uwais.Buat Aunty Nor kat Ipoh tu,ni lah rupa Uwais sekarang nie.....

 Pipi dah tembam...
 Serius je muka...
Twing.....ngantuk la,Uwais tido dulu ye...

Rabu, 8 Disember 2010

Kanak-kanak Riang....

Riang gumbira rasanya hati...terasa sekali ingin kembali ke alam kanak2.Semuanyer indah.Tiada apa yg harus difikirkan.Yang ada di benak hanyalah seronok,main sana main sini....semuanyer cukup indah.Dunia kanak2 penuh dengan fantasi.Andainya aku bisa kembali ke alam kanak2 ku....Tapi semua itu dah lama berlalu.Tinggal kenangan dan sudah bersemadi di dalam lipatan sejarah.Dulu2 waktu ku kanak2 hanya dibesarkan di kampung...Lain dari sekarang.Anak-anakku dah xmacam aku dulu2.Hanya terkurung di dalam rumah.Main semo di dalam pagar rumah.Tapi sekali sekala,bila dapat keluar...wow,seronoknyer...meh le jamu mata ngn aktiviti anak2ku Najla,Alyaa & Kauthar di satu petang selepas berhentinya hujan...



Senyuman penuh makna...kegembiraan tak terkata..




 Aksi nakal si Alyaa...ish3
 Sessi bermain payung...
Happynyer....Semoga kegembiraan ini kekal hingga ke akhir hayat.Biar apa pon yg terjadi,jgn biarkan perpisahan terjadi antara kalian...

Isnin, 6 Disember 2010

Salam Maal Hijrah...

1 Muharram detik permulaan,
Perkiraan tahun Islam Hijrah,
Perpindahan nabi dan umat islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah

Atas keyakinan dan iman yg teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta

Esok,maka bermulalah tahun baru mengikut kalendar Islam.Sekejap saja rasanyer,dah pon abis setahun.Masih banyak lagi yg belum kutunaikan.Terasa diri ini begitu kerdil...dalam setahun,banyak yg terjadi.Ada yg happy,suka,duka,perit,pedih...macam2 lagilah...Semo itu adalah kenikmatan yg dikurniakan Allah kepada hambanya.Walauapapun yg terjadi,kita wajib mensyukuri segala nikmat yg diberikan kepada kita.Dalam hidup ini berbagai cubaan dan dugaan yg diberikan Allah untuk menguji keimanan.Tapi kita selalu lalai dan alpa.Sempena Maal Hijrah ini,marilah kita sama2 berhijrah dari yg buruk ke arah yg lebih baik dan sempurna.Mudah2an kita dapat menjadi insan yg kamil....

Dan jangan lupa...baca doa ni ye...




Rabu, 1 Disember 2010

Persiapan Sekolah......

 Persiapan sekolah....???????????Amboi awalnyer...Cuti sekolah baru je bermula.hari ni dah masuk bulan Disember tapi baru ari pertama.dah sibuk2 ngn persiapan sekolah ke?Keterujaan....itulah perkatan yg paling tepat.Tahun depan Alyaa akan masuk tahun 1 dan Kauthar akan melangkah ke alam tadika meskipun umur baru je 5 tahun.Tapi kalo kira bulan,bulan 1 ni Kauthar umo dia baru 4 tahun 2 bulan.Alahai keciknyer.Kat Taiping sekarang ni asyik ujan je.Sekejap ujan sekejap renti.Nak g pasaraya pun jenuh.Tempat paling strategik tuk singgah hanyalah tesco.Sebab,tmpat parking kete dah tentu beratap.Semenjak cuti sekolah nie,umah tak penah sunyi.Bising je.bangun je tido,mesti bunyi macam2.Bergaduh,bertekak semo ada.Mama nyer lak dah balik jadi tarzan.Penat la,dengan umah berserabut.Biasalah budak2,kalo dok umah bukannyer leh dok diam.mesti de mainan yg nak di main.Habis sepah satu umah.Maklum saja lah umah sekangkang kera je,bukannyer banglo.Kat depan umah lak dah de projek buat longkang.Macam2 bunyi.Segala macam backhoe,lori...ish...sibuk toi.Dah la umah tepi jalan,dgn bunyi hon kete...pon pon pin pin...biasalah,jalan dah jadi selorong....jem le.Longkang kat depan umah ni mmg patut pon diperbesarkan.Kalo ujan lebat je,air msti naik.Umah kat ujung selalu naik dek air,walupon xle masuk air dlm umah.Diri nie rasa cam bz je.Entah bz pe pon xtau la.Penat.....istilah yg paling tepat wat masa ni.Penat emosi yg lebih dari fizikal.Baby Uwais lak dah berusia 51 hari.Dah pandai memerap.Suka dukung,dah pandai naik buai.Kalo letak dlm buai atau dukung dia mesti Uwais diam,tapi bila letak je atas katil mulalah irama dangdut berbunyi...Letih nyer nak melayan...Baby dah makin tembam.Pipi labuh je....minum susu,xtau la berapa kali sehari.Xpenah bilang.Nangis je mesti nak susu...Berbeza sungguh ye baby boy ngn girl.

Ehhh...dah melalut macam2 plk ye.Pasal persiapan tuk sekolah tahun depan ye...Hampir 90% dah siap.Beli awal2 senang.Bukan pe,sok xde la nak berebut2 ngn orang.Pastu,baju,kasut....kalo beli lambat2 xde saiz lak.Dah jenuh nak kena pusing seceruk rantau nak mencari.Kan dah buang masa dan tenaga.So,tahun nie,amik keputusan tuk beli awal.Barang budak nie dah beli sejak hari pertama cuti sekolah tu hari.Tapi xde masa nak n3 kat blog.Baju,kitorang beli jenama biasa2.Janji elok,cantik dan buatannyer dari kilang kat Taiping nie gak.Rege,xla mahal.Dulu,ingat lagi masa Najla baru masuk darjah 1,kitorang xde pengalaman.P le beli baju yg de nama le sikit,konon nak elok lah.rege pon boleh la tahan.Apa jadi,rupayer kain tu xelok...warna cam kekuningan sikit.Hampeh toi.Pastu terpaksa cari lain lak.Kesian kat anak pakai baju nmpk semacam.Kali ni tak lagi.Dah pandai pilih....bio xde nama terkenal asalkan mende tu cantik dan selesa tuk dipakai.Beg sekolah lak,kami beli kat kilang.dapat murah tau.Untungnyer rasa jadi orang Taiping.Banyak kilang2....so leh le dapat rege yg murah sikit.Beg leh dapat dalam separuh rege.Kalo kat pasaraya,rege dalam rm60/70 lebih.Tapi kami dapat rege dalam rm40 je.Tak ke untung namanyer.Tu pasal,kami g beli awal2 sebab kalo lambat dah kena rembat dek orang.Kasut lak,yg ni beli kat tesco....dh xde kilang kasut plk kat sini.Kalo idak...g cari kat kilang lg lah...hehehehe

Kiranyer sekarang,barang keperluan semonyer dah tersedia.Cuma nak bayar yuran je lagi.Yuran pon beratus gak.Beli barang2 nie pon dah abis dalam rm400.Itu baru 3 anak yg sekolah.Belum yg de anak ramai2,tentu banyak kena keluar duit.Satu g,kenapa kitorang beli persiapan sekolah tuk anak awal2...Sebabnyer,cuti sekolah,tentunyer nak g jenjln.Riso takut terambil lak duit tuk beli barang2 deme tu.Jadi bila dah beli siap2,hati tu xde takut terbelanja duit barang sekolah anak.Kekadang kiter ni,nama pon manusia.Selalu tergoda bila tgk sesuatu.Hati mula le meronta nak beli itu ini.Pastu pandai lak,duit ada.Meskipon dah tau tu tuk anak,ala beli je...nanti duit tu ganti balik la..sekolah kan lambat g....ha..betoi tak?Selalu terpedaya ngn hasutan syaitan.So tuk mengelakkan diri terpedaya ngn tipu muslihat....beli lah barang keperluan anak awal2.Jemu....tak kot.Sekarang nie,barang2 semo simpan dalam kotak.Tak dibenarkan sape pon amik.So...tunggu bukak sekolah baru leh ambik..Amacam ok tak cara camtu....?Apa2 pun,pilihan ditangan kita sendiri.Yg mana kita rasa elok dan baik...kita buat...janganlah ikut orang...Lain orang lain plak pendapatnyer....Ye tak?



Rabu, 24 November 2010

Korban.......


Hujan...hujan...hujan....hari2 ujan kat sini.Biasa le tu,dah akhir2 tahun ni mmg cuaca xmenentu.Cuti sekolah pon dah bermula.Dah de g holiday mana2 ke?Bagi Deeja sekeluarga,xkemana2 pun.Almaklumlah,daku hari ni baru 44 hari.Dah lepas pantang le kiranya.nak g jenjln tu dh boleh la.Tapi cian kat anak kecik kan.Dok merah g dah angkut p sana sini.Yg si Alyaa dok gaduh nak p jenjln.Dok harap sgt nk g Cameron.Macam la xbesa pegi.Rasanyer dalam tahun ni walaupun dulu tgh peknen dpt gak 2 kali g sana.Sabo2 ye Alyaa,nanti mama sihat sikit,baby pon dh beso sikit,kiter g ye.

Oh ye,AidilAdha pun dah lama berlalu.banyak ke makan daging korban?Kitorang?Macam biasa je,tahun nie xdapat banyak pun.Selalunyer,org surau dtg bagi daging korban setiap umah sebungkus.Tapi tahun nie xdpt le plk.Agaknyer sebab kami xde kat umah kot.Pagi raya,husben ngn Najla balik kg.Tinggal kami je kat umah.Tghari,husben balik,then petang kitorang semo balik le kejap.MIL wat bihun sup.Mende len...ketupat pe semo dh abs le plk.Lagipon bkn leh mkn pun.Aha...disebabkan kitorang de masuk share dlm korban kat kg tu hari,dapat le bwk balik 1 bahagian...tulang,daging ngn lidah.Tulang dah pun wat sup,daging masak tumis2 biasa je and lidah...wow,mmg sedap....mak sedara tolong masakkan rendang pedas...Masa korban tu hari,husben g le tolong sikit2.Sebenonyer,kata hsben tu le kali pertama dia tgk lembu kena korban.Deeja lak,penah tgk masa kecik2 dulu....Camtu gak ngn Najla....macam2 citer yg dia dok citer pasal lembu kena sembelih nie.Ikat camtu lah,terkencing lah...lapah camtu lah...ish,macam2 lah cerita yg dia bwk blk.Kira ok le dapat pengalaman kan...

So.....malas nk celoteh panjang lebar,coz si teruna kecik dh bangun....layan je lah gambo2 masa korban kat kg tu hari......zaaaassssss






Sekian...wassalam

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com