Rabu, 27 Jun 2012

Makan di Umbai......

Assalamualaikum....salam satu Malaysia....Petang nie hujan....dapat le rasa sejuk sikit....perut pun mula le terasa macam nak makan2.Bila sebut pasal makan,teringat le gambo2 makan kat Melaka tu hari.Jenjalan Melaka masa cuti sekolah yg lepas,sehari lepas balik dari Terengganu.Holiday ke sana tanpa dirancang.Memang seronok dan bnyk pengalaman yg kami kutip sepanjang perjalanan.Masa pegi,semuanyer ok tapi masa balik,alamak.Kami terperangkap dlam jam.Maka perjalanan kami dari Melaka balik ke Taiping memakan masa lebih kurang 10 jam.Melalui jalan lebuhraya,hanya setakat Sungai Buluh.Kemudian keluar mengikut jalan lama hinggalah sampai ke rumah....Cukup memenatkan.Tak pe lah,hari ni malas lagi nk citer pasal tu.Kiter citer pasal makan2 ye.

Dah puas jenjalan sekitar bandar Melaka,kami ke Umbai.Dah lama sebenarnyer nak kesana.Sejak dari aku peknen ke Uwais lagi.Teringin bila orng cakap ikan bakar kat sana best.Memang teringin,almaklumlah waktu tu kan tgh peknen.Tapi apakan daya,aku tak berkesempatan,walaupun de datang Melaka kala aku tgh peknen 6 bulan.Mak kata,kenapa xcakap teringin nk mkn,bknnyer xboleh datang.Saje je,aku malas nk mengajak,lagipun jauh kan.

Itulah kali pertama kitorng g terjah Umbai.Ikut je gps.Akhirnyer aku nampak satu signboard,cepat2 hsben belok.Rasa cam pelik lak jalan tu,so tnya le orng2 kg yg kebetulan dok lepak2 depan umah diorng.Deme cakap,kat dalam tu de kedai makan.Yg paling sedap,katanyer kedai yg last sekali.Parameswara namanyer.ok,maknanyer dh betoi le jln tu.Masa kitorng sampai,dlm jam 6 lebih.parking kena bayo dlm sehinggit je.Masih bnyk parking.Orng pun xramai.hajat hati sesaje nk jalan2 je.So,bila nmpk kedai yg org2 tadi tu cakap,kitorng singgah.Alamak,dh teringin le pulak.Tanya mak,cmne nk makan ke...Alang2 dh sampai,makan lah...hehehe....teringin wehhh.Lagipun,lepas tu dah nk terus balik...Meh kite layan gambo ye...

Ini le kedai nyer.tentu dah ramai yg dah sampai sini.Aku pun smpat google dlm internet pasal kedai nie.Ada yg cakap ok,ada jugak yg cakap tak ok....

Antara deretan makanan laut yg dah pikat hati aku.Tapi,kitorng cuma pilih ikan siakap untuk di bakar.Dan juga semangkuk tomyam campur beserta nasi putih.Lauk lain lenkali.Sesaja nk try dulu,cmne rasa.lagipun,masa tu perut masih belum betul2 lapar....huhu




Masa kami sampai tu mungkin masih awal.So banyak lagi tempat duduk.Kami pilih yg kat tepi laut...ehmmmm,betul ke kat situ laut...hihihi.
Posing le dulu,sebelum makan...kikiki.Bnyk jugak gambo kat sini,tapi cukup le upload sikit2.



Sebelum hantar nasi,diorng sajikan buah2 dulu.Kalo xsalah,de buah jambu,betik...lagi pe ye...dh lupa la.Cicah ngn serbuk asam masin.Tu,tgh dok balun buah le tu.Tak sempat nk rasa,dh abis...haishhhh,budak2 nie.



Masa ni lauk dh sampai.Untuk cicah ikan bakar,cuma de air asam dan jugak sambal kicap.Air,cuma order teh o ais jek sorng satu.



Memang best la makan kat sini.Sambil makan,sambil tengok pemandangan yg cantik.Lajak je makan.
Budak sorng ni pulak.....alahai,sakan toi meratah lauk....feveret deme ikan tu...
Cantik kan.....
Dah sudah makan,bayo le ,pe lagi.Rege aritu tak le mahal sangat,xsampai 50 hinggit..So,kasi bergambar sekali lagi tanda dah memang penah singgah dan rasa makanan kat situ.

InsyaAllah,akan berkunjung lagi satu hari ke kawasan Umbai nie....dh terpikat.Tapi entah bila....mudah2an,de le rezki kami ke Melaka lagi.....

2 ulasan:

Azie berkata...

Saya pun suka makan seafood di sini. Ikan fresh. Nasi lemak bungkus RM1 sebungkusnpun sedap

deeja berkata...

Hai Azie...

Tengok ikan yg fresh tu mmg buat perut yg masih kenyang berbunyi riang...hehehe

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com