Ahad, 30 Januari 2011

Karipap Kentang...

Salam di hari minggu.Pe citer ari nie.Daku masih macam biasa.Cuaca kat sini sejuk je.Mentari belum muncul meskipon jam dah menunjukkan jam 9.30 pagi.Nak mandi pun rasa malas je...kehkehkeh.Anak-anak tgh dok riuh rendah,Baru dikerah tuk g mandi.Bila cuti sekolah diorang ni lambat le bangun pagi.Aduhaiiii....Kain baju kat luar tu dari semalam g belum kering....ishhh,bila la nak kering.Dah le baju melambak-lambak.Umah,masih tunggang langgang.Nak mengemas pon dah rasa malas ngn keadaan badan yg belum lagi sihat sepenuhnyer.Demam dh ok.cuma selsema je sikit lagi.

Idea nak menulis pon dh ilang le plk.Tangan dok menaip tapi telinga dok dengar macam2.Camtu le rutin aku seharian.Mesti berleter,bising2 ngn anak2.Hari2 depa suka sangat bergaduh.Camne ye nak wat bagi diorng nie xbergaduh.Sape de petua tu share la sikit.Kata org tua2 dulu,tali pusat yg baru lahir tu ikat le kesemua adik beradik,supaya xde la dok bergaduh.Tapi iye ke???Dah lama tali pusat 4 beradik tu di ikat sekali tapi xde pe2 pon...camtu gak.Kejap mesra elok,kejap lagi berantakan umah.

Ok,dh malas nk bebel lagi pasal anak2 nie.Kalo nak tulis pasal deme,sampai esok pon xabis g.Sekarang kita tgk bab makan lak.Karipap kentang,feveret daku dari dulu sampai le sekarang.Dan kini seisi keluarga menggemarinyer...hihihi


Karipap ni buat bila entah.....tapi yg pasti buat sendiri.Dalam petiais tu masih de lagi inti kentang.Malas nk g menguli tepung.Petang karang le kot nk abiskan wat karipap.Karipap ni rupa dia peyot-peyot sikit.Asyik nak cepat je buatnyer.Kelim guna tangan je,xde pakai acuan pon.Tu yg ada yg saiz kecik,de yg saiz gedebak...huhu


Karipap tgh bersantai dlm minyak panas.

Taraaaa,,,,dah siap.

Bahan untuk doh.
3 cawan tepung
1 sudu besar marjerin(nk guna minyak panas pon boleh)
sedikit shortening
1 biji telur
sedikit garam
sedikit air tuk menguli

*adunan tu deeja men agak2 je.Selalu deeja buat men taruh je

Inti..
Bawang untuk menumis
5 biji kentang-potong dadu
Daging kisar-ikut suka hati
2 sudu besar rempah kari daging
Daun sup/daun bawang
Garam /gula secukupnya
Air

Tumis dan masak seperti biasa.

5 ulasan:

armouris berkata...

info tentang kentang di SIHAT SELALU - Kentang dan Keledek

~ yus ~ berkata...

Saya dulu selalu juga buat karipap kentang ni, skrg ni jarang2 sikit..hihi

mamawana berkata...

karipap kentang...suker suker suker....feberet nih..

IxoR@ berkata...

kak... klu karipap sardn lagi sy suka tau!

tapi dpt yg kentang pun jadi la.. minum plak kopi o atau teh o... hujan-hujan ni mmg mantap!

lagi mantap dpt on9..

hehehe....

deeja berkata...

armouris...
thnks for info..nanti kiter g lawat situ ye

Yus...
Deeja lak dh trbalik Yus,dulu jarang buat tapi sejak dua menjak nie,permintaan tuk karipap melambung tinggi.Kalo takat 20 ketoi tu kejap je dh licin..hehehe

Mamawana...
feveret akak juga nie..

Ixora...
akak pon suka karipap srdin tapi tu la skrng xleh mkn,allegik la.Bila mkn je srdin msti gatal2..huhu.

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com