Sabtu, 29 Januari 2011

Main Masak-Masak....Ayam Goreng Berempah

Cuaca kat sini dah tak menentu....Asyik ujan je,kekadang cerah elok.Ari ni sekolah cuti,maka riuhlah umah kecilku dengan sore anak2.Dari semalam,badan nie rasa len macam...beringus hidung,tekak lak rasa perit.Riso takut batuk tau demam.Sebelum tido semalam dah telan ubat selsema.Lega sikit.Ni pon rasa cam seram sejuk je.Telan lak pcm.Mudah2an tak demam la.Kalo demam,jenuh la.....umah mesti tunggang langganglagi pening pala otak.Tatkala ni,baby Uwais tengah tido.Sempat la nak bukak blog.Rindu la nak berblogging semula.Kalo dulu macam2 citer leh kluar.Tapi selalunyer citer masak memasak la.Itulah hobi ku selain dari mengemas.Semalam,sempat siapkan kuih puteri ayu,pastu malam wat plk bihun sup ayam tuk sekeluarga.Agaknyer pase letih sangat kot tu yg leh badan rasa semacam nie.Eleh....masak sikit pon leh demam ke????Ye lah,dah memasak mestilah kena mengemas,pastu yg len dah xbuat...jaga anak g...ishhh penat la men ngn anak yg tgh lasak2 nie.Nama je anak pompuan,tapi ligat.Ari ni.....off memasak.G beli je,pastu g umah mak sedara kat kampung,kelah2 kat sana.Balik pada tu g plk tempat keje husben...Lepak2 sana ,bersantai2....ehhhh tempat keje pon leh g bersantai ke?hehehehe
Ari nie ari Sabtu.Kat seberang jalan tu de pasar malam.Kalo org luo gemar beno singgah sini.Apa yg special pon xtau la.Tapi yg pasti,daku xpenah pegi pon.Tadi mak sedara ke sana,so kiter men pesan2 le makanan.Beli putu ngan murtabak....pehhhhhh.....sedap.Bau murtabak harum semerbak,menusuk kalbu.
Wokeh,citer lak pasal Ayam goreng berempah...pe hal lak tetiba je de tajuk tuuuu?Saja nak kongsi resipi ngn teman2 dan juga catatan kat sini supaya xde le ilang.Bukan pe,buku resipi ku pon jadi mangsa anak2 tulis ABC....adohaiiiii.Ayam grg berempah tu antara menu masa majlis berendoi Uwais dulu....jom kiter tgk resipinyer


10 ekor ayam
11/2 kampit serbuk cili babas
15 ulas bwng putih
1 kilo halia
6 ikat serai
1 ketul lengkuas
Daun kari secukupnya
Biji ketumbar sepaket
4 biji telur 
4 kotak tepung kfc
tepung jagung
serbuk kunyit,gula dan garam secukup rasa

Cara...
bawang,halia,serai dan lengkuas dikisar.
Kemudian campur kesemua bahan.
Perap ngn ayam semlman
Pastu goreng

*resipi atas tu tuk kenduri so kalo nk wat sikit ejas le kuantitinyer

2 ulasan:

suri solehah berkata...

salam..sedapnya ayam goreng rempah,,saya suka makan yg rempah2 dia tu ngan nasi panas..

deeja berkata...

Salam Suri solehah...
mmg sedap ayam tu,bila perap lama lg sedap.Ari tu xsmpat nk perap lm dh goreng,tapi rasa tetap ummphh

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com