Jumaat, 28 Januari 2011

Sepinyer......

Dah hampir sebulan kita berada di dalam tahun 2011 nie.Blog ku masih lagi sepi umpama tiada penghuni.Tiap hari blog wajib dibukak tapi kesempatan untuk mencoret selalu terhalang.De saja hal nyer.Baru je sign in,dah de keje lain kena buat.Tahun nie terasa sangat bz nyer.Awal tahun biasalah.Mula2 tu sibuk ngn anak2.Menganto anak ke sekolah.Pagi ke sekolah biasa,petang ke sekolah agama dan malam lak kelas qiraati.Entah kenapa penat sangat....seakan2 tiada ruang dan waktu untuk bersantai.Mungkin jugak dah 3anak yg bersekolah dan de baby kecik lak.Minggu pertama rasa tension je,tapi sekarang nie dah beransur2 elok.Biasalah bila nak sesuaikan dengan keadaan mmg akan terasa tension,runsing...ahhh...macam2 lah.Agaknyer camno ngn orang lain ye.Seminggu je budak2 sekolah,ayahnyer sampai demam2.Nasib baik aku nie tak demam.Kalo tidak lagi haru biru dibuatnyer.Letihhhhhh....
Kak Yong....dah tahun 3.Dia ok je,xde masalah tuk g sekolah.Meragam nak beli itu ini ada la.Alyaa...waduh,mula2 tu pening gak kepala.Pe taknyer,ari2 wat hal.Macam la sebelum nie xpenah g sklh.Dia buat ragam xnak ke sklh.Katanyer bnyk sgt keje sklh.Cikgu lak garang.Adoiiiii....Kata cikgu kelas Alyaa,bila time BI je dia nangis.Dngr citer,cikgu tu biasa ngajo budak2 drjh 6 je.Tapi tahun nie,ditugaskan ngajo kelas bawah...tapi cuma kelas A je lah...Huuuuhhhh....mungkin cara cikgu tu ngajo cara bdk beso kot..Alamakkkk...Tapi akhirnyer,Alyaa ok je bila dh dpt sesuaikn diri.Pastu,sekolah agama lak...Macam tu jugak la,dia buat perangai....xnk masuk kelas.Menangis2 sampai semo org leh kenal.Sampaikan satu ari tu,dia lari kejo motor ayah,jatuh,terkoyak kain2.Tapi xberani nk gaduh sakit walaupon luka kat lutut.Minggu berikutnyer,aku sndiri yg anto.....g jln kaki dr umah ke sklh.ok le plk...xde wat hal,tu pon selepas kena ugut nk kurung dlm stor...hahahaha...de ke patut..Nasib baik sekrng nie dh ok,dialah yg awal2 lg siap nk ke sklh.Alhamdulillah.Lega ati.Selesai masalah.
Kauthar lak.....ni lagi satu.Dia kan baru je jejakkan kaki ke tadika.So satu pengalamn baru tuk dia.Memula tu excited sgt....pastu bila kita pon melangkah keluar dari kelas,dia pon start enjin la.Menangis melalak...Adoi pening oooo.Tapi kitorang tinggalkan jugak dia kat tadika,kalo dok ikut kehendak dia,sampai bila.Ya tak?Ari pertama tu,Kauthar cuma jadi penjaga pintu.Sampai panjat grill nak bukak pintu,adoiiiii....Kitorang sebenonyer xbalik umah pon,dok pandang dari jauh.Agaknyer,Kauthar tu tak penah kena tinggal kot,tu yg jadi cmtu.Tapi alhamdulillah,ari kedua dia dh ok.Dh xde nangis2 or menunggu pintu.Sekarang nie,dh cm biasa...lega.Tamat sudah karenah anak2 nk ke sekolah.
Rutin harian macam biasa.Aku kekadang xcukup tido.Biasalah ngn baby Uwais.Dia pon dah 3 bulan lebih.Ragam dia....fuhhhh..letih.Tambah lak baru kena cucuk nie,demam...lagi le suka merengek.Tiap2 bulan,Uwais de appoinment ngn pakar.Sebab?????Nantilah.....belum masanyer tuk aku berkongsi disini.Dia xde le masalah besar....Awal bulan aritu,masa g jumpa pakar pediatrik....aku jmpa ngn seorg baby yg de masalah yg lbh besar.Pada masa tu baru aku sedar,anakku Uwais bernasib baik...xde masalah besar walaupon tetap kena jalani operation satu hari nanti.
Sekarang nie kehidupanku kembali normal.Dulu jiwa ku sedikit tertekan.Tapi,alhamdulillah.....dh beransur ok.Bila kiter de masalah,cubalah luahkan.Janganlah simpan di dalam hati.Bila terbuku cmtu je,lama2 dia akan meletop....masa tu...tuhan je lah yg tahu.Masalah demi masalah yg datang mematangkan fikiran kiter sebenarnyer.Macam sekarang.....pada mulanya aku menganggap nk bawak Uwais jumpa pakar itu ini tiap2 bulan satu masalah.Tapi tidak sebenarnyer.Seronok pulak rasanyer,dapat pengalaman baru...boleh berkongsi2 rasa dan masalah ngn org lain.Pe pe pon aku bersyukur,anakku Uwais xde sakit2 macam anak org lain.Kata doktor....sikit je tu....org lain lagi terukkkk.....Aku berpegang pada kata2,setiap apa yg berlaku pasti ada hikmah yg tersimpan.Allah sedang menguji jiwa seorang ibu....Alhamdulillah,ketenangan semakin menghampiri ku....

5 ulasan:

~ yus ~ berkata...

Berkongsilah sekali sekala di sini deeja.

Faham rasanya perasaan deeja bila dapat tahu anak ada sakit. Alangkah yus kalau anak selsema sikit pun dah risau kan.

Tapi tulah, yus ni bz juga, tp mmg cari masa berblog tu. Sebab kalau tidak yus lagi tensen sebenarnya,...hehe.

Apa pun tgk masa kita juga dan anak2 tidak terabai kan.

Alhamdulillah anak2 yus tak banyak kerenah di hari mula sekolah mereka.

deeja berkata...

Thnks Yus....

InsyaAllah,deeja akan berkongsi ngn sahabat2 blogger semo...
Sebenonyer Uwais xde la sakit pe pon cuma de masalah sikit kat mulut dia.Nantilah,sampai masa nanti deeja citerkan ye...

Kak Rose berkata...

harap deeja tabah menghadapi segala ujian yg sedikit ini...pasti ada hikmat yg tersembunyi disebaliknya... kongsilah dengan teman2 maya yg sentiasa sudi mendengar agar tidak merasa tertekan...

arezura berkata...

mcm2 ragam anak ye kak..haduhh cm nelah klu sy ade anak nant..mesti penat..sy yg kdg2 jage anak2 buah sejam pon dh nk pecah anak tekak menjerit..huuuu...saba ye kak..

deeja berkata...

Kak Rose...
Thnks ye kak.InsyaAllah,deeja akan berkongsi jua segala masalah.

Arezura...
mmg budak2 nie mcm2 ragam,dh 4 org de 4 ragam.xpe satu ari nanti Zura akan rasa gak cmne

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com