Ahad, 11 Julai 2010

Journey To South.......




Tanggal 2hb Julai,Deeja sekeluarga menuju ke Selatan tanahair bersama sama ngn famili Pakngah.G jenjalan makan angin ke?xde lah,sebenarnyer kami ke sana pun tak dirancang.Semonyer secara kebetulan sahaja.Kedua-dua anak Pakngah mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke UTM Skudai.Wani anak Pakngah yg sulung dapat sambung ke peringkat sarjana dalam bidang Sains Komputer.manakala adiknyer Emy juga ke peringkat sarjana dalam bidang kejuruteraan elektrik.Disebabkan sanak sedara yg len tak leh nak teman,sebab Pakngh tak berapa tau jalan kat sana so diajaklah kami ni pegi.kesian gak ngn depa,so takpelah,terpaksalah cuti budak2 dua orng tu. Kitorang bertolak dari umah jam 7 pagi.Cadang pada mulanyer nak bertolak awal tapi dah cuaca tak mengizinkan.Pagi tu hujan turun ngn lebat.Mungkin hujan rahmat di pagi Jumaat.Sampai Ipoh jam 8 lebih.Ke rumah Pakngh dulu kat Maju Rapat.Pas semo dah ready,kitorang pun bertolak ke Johor.Alhamdulillah takde pe halangan di tengah jalan walaupun cuaca haritu muram je.Di selangi ngn hujan.Jauh rasanyer perjalanan kami kali ni,dari Taiping ke Skudai amik masa dalam 8 jam jugaklah termasuk berenti solat dan makan.Tanah Johor menyambut kami ngn hujan lebat.Tapi dicekalkan hati,walau apa pun destinasi harus dituju.Berpandukan GPS,akhirnyer kami sampai di muka pintu UTM.Alangkah syahdunyer hati bila menatap papan tanda UTM.Entah kenapa hati ni terasa ingin sekali lagi menyambung studi.....

PakNgah dah sewa homestay kat Skudai.Malam tu kami bermalam di homestay,yang deeja ingat Jalan Silat Gayung je.Taman pe tak tau le plk.Lupa daaaa. Boleh tahanla umah tu,2 tingkat.Bilik 2 je.Pagi2 esoknyer 3hb kami bersiap2.Emy kena daftar jam 9 pagi.Andai kata takde la GPS,mampus.Nak keluar dari kawasan perumahan tu ke kampus UTM pun jenuh.Rasanyer dekat 10 km kot.Jauh jugak.Pagi tu kami cuma sarapan ngn roti gardenia sapu kaya.Jadilah buat lapik perut.
Terselit anak daraku yg turut sama g kat tempat daftar.Deeja cuma menjadi penunggu setia kete je.Nak jalan jauh sebabnyer tempat daftar tu atas bukit,parking kete lak kat belah bawah.Kata guard, parking kat atas dah penuh.Xpe lah....

Yang ni kat blok asrama siswa.Emy dapat tingkat3.Alahai tingginyer.Tak dapat la Kak Aja nak naik tengok.Sekadar tunggu di bawah je lah.jam masa tu baru kul 11 lebih.Emy kena masuk balik sebelum jam 3 kot,kalo tak salah.So,nak mkan kat situ,cafe tak bukak.So kitorang amik keputusan p cari la kedai makan kat luar.Pusing punyer pusing akhirnyer tersinggah kedai mamak.sebenarnyer dah penat mencari,itu je yg terpandang.Perut pun dah berdendang,singgah je lah.Pastu,Emy nak kena beli barang lagi.Kat asrama tak disediakan water cooler so kena beli cerek letrik le jawabnyer.Dah kena cari kedai letrik lak.Adus,sekali lagi berputar2 mencari.De GPS pun leh sesat jln.Beso sangat ke Bandar Skudai tu sampai jenuh dok pusing.Alahai.Akhirnyer,destinasi kami ke Carefour.Itu je yg tercatit dalam GPS.Fuh,letih sungguh rasanyer.Makngah cakap macam nak giler pusing cari jalan.Dia cakap kalo takde kome(kitorang le tu maksudnyer)mau giler dia.Rasa susah sungguh nak mencari jalan.Lawak2.Dah semo selesai akhirnyer kami ke UTM semula,anto Emy balik ke asrama.Esok......kena datang lagi.Nak daftar si kakaknyer plk.Kitorang bagi cadangan kat Pakngh tuk stay lagi sehari,maknanyer ari Senin baru balik Tepeng.Makngh call tuan umah.Dia cakap ok tapi dia pelawa tuk tinggal ke umah yg lagi satu,yg lebih besar dengan rege yg sama.So,pe lagi sampai je kat homestay kat silat gayung tu kitorang pack2 barang.nak pindah lak.Kat Mutiara Rini.Tak jauh kalo nak ke UTM.Malam tu,kitorang bermalam kat umah baru.Makan cuma beli kat kedai siam.Esoknyer Wani kena daftar jam 11 pagi.Pepagi lagi,husben dah keluar p cari sarapan.Dibelinyer soto tuk Deeja.Pehhhhhh............tak sedap langsung.....

Yang ni kat tempat pendaftaran Wani.Deeja......tak larat nak jalan la.Ramai sangat orang,so jadi penunggu setia kete le jawabnyer.Tapi nasib baiklah Wani dapat asrama kat tingkat bawah.Sempat la kitorang rilek2 kat bilik dia sambil makan nasi ambeng.Yang tak bestnyer,blok asrama tu nampak usang je.Bilik pun semacam je.Kalo Deeja la,rasa cam nak lari balik je.......ekekekeke.....Sembang punyer sembang tak sedr jam dah dekat kul 2.Waktu pendaftaran tamat kul 2.So,kitorang pun siap2 keluar dari bilik.Bila keluar tengok satu kete pun dah xde.Tinggal kami je.Ish3...sakan sungguh menganto anak dara sorang tu.Disebabkan masih awal dan malam tu kami masih nak stay kat Skudai,kitorang sepakat g jenjalan ke JB.

Bergambar kenangan kat depan pintu masuk UTM.Bilakah akan ku jejak kaki ke sini lagi...?
Dari Skudai ke JB dah tak jauh.Mujurlah jalan tak jam sebab aritu ari Ahad.Kitorang tak kemana pun,pusing2 bandar JB,singgah Danga Bay naik kapal kecik.Singgah tengok Tambak Johor.nak ke Singapore pun tak leh.Takde pasport le plk.Tak pe lah len kali kami datang lagi ye.....Entah bila le gamaknyer.Esok,dah nak balik ke Perak.....
 Tambak Johor dari jauh.......

5hb Julai.Jam 9 lebih kami dah siap.Tunggu tuan umah datang,bagi kunci,kami pun cabuttttt.....Selamat Tinggal Johor.....Singgah pekan jap.sarapan.Makan roti canai je.Sedap la,lembut je.Mak sampai dok teringat2 lagi roti canai tu.On the way nak balik,kitorang singgah Melaka.Dah alang2 sampai,singgah le kejap.Tak kemana pun,Cuma ke Banda Hilir.

G amik gambo je kat sana.Depan A Famosa,Menara Taming Sari.Pastu singgah bazar beli le sikit2 buah tangan.Dapt le rembat baju T.

Berakhirlah perjalanan kami ke Melaka.Bye2 Melaka.Masih jauh lagi perjalanan kami.Singgah Senawang jap umah kawan Makngh.Pastu terus balik.Sampai umah dah jam 11 malam.Fuhhhhh....letihnyer.Tapi kan,badan ni takde rasa semacam lak walaupun dah berjalan jauh. Tamatlah sudah perjalanan kami ke Selatan.


Tiada ulasan:

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com