Rabu, 14 Julai 2010

Kari Buah Remungai.......





Salam Rabu yang indah.....Pagi tadi cuaca kat sini berkabus je.....rasa dingin.Namun tatkala ini hujan menyimbahi bumi.Sudah lama rasanyer tak masukkan n3 masak-memasak nie. Arini nak citer sikit pasal kari buah remungai.Penah makan.Buah ni panjang2,sedap di masak kari.dulu masa kecik2 selalu makan kari buah nie.Selama yg deeja tahu,buah ni kegemaran masyarakat India.Tapi orang Melayu cam deeja ni pun suka makan.Kari ni sebenarnyer mak deeja yg masak.Deeja msih lagi cuti dalam bab masak-memasak nie.Teruk sunggh kan penangan orng mengandung ni kan.Kalo org len jgn kata memasak,lakukan aktiviti yg lebih mencabar pun boleh.Oklah,balik kepada  buah remungai ni tadi.Kat sini,orng panggil buah remungai,tapi kalo len tempat xtau la.

Ha,inilah rupa buah remungai yg belum dimasak.Asalnyer panjang2.Kemudian bila nak dimasak,dikikis kulit luar,dipotong-potong.Lastly,masaklah ikut suka hati.nak buat kari boleh,nak msak lemak pun boleh.Tapi selalunyer lbh enak kalo dimasak kari yg dicampur ngn udang basah. Tapi arini,mak campur ngn belen ketam.Jadilah kari buah remungai bersama udang dan ketam.....Oklah,malas nak bebel banyak2,nak g tengok tv sat.Pastu nak keluar g pekan.Nak p beli barang2 tuk birthday Najla ari Jumaat ni.....K.....cau dulu,jumpa lagi....

8 ulasan:

Chempaqa berkata...

salam deeja/..
mmg panggil remungai yer..sbb kat sini panggil buah kelo kan?kat kampung mak chemp panggil munghai..dkat2 lah tuh..hhiihihih..mak chemp guna daunnya wat goreng telur dadar..perghhhhhhh..best..then if makan dgn laksa lemak @ laksa kelantan..mak mest taruk daun nie..besttttttttt

Deliah's Deli berkata...

salam kenal...lame tul x mkn ni..kat tmpat sy pangey kelo..ingat lg ms kecik2 dulu sy ingatkan bendi tp awat lain mcm jer rasenyer :D msk kari mmg sedap!

deeja berkata...

Salam Chemp...
aah,kat sini panggil remungai.daunnyer pun leh mkn ye...baru tau.tentu sedapkan

salam deliah...
salam kenal juga.len tempat len namanyer,tapi tetap mende yg sama kan.kalo tanya kelo kat sini,tentu org cakap xkenal...

orang muo berkata...

macam buah petola

deeja berkata...

salam org muo....
sekali pandang mmg cam buah petola cuma petola lbh besar tapi buah ni panjang2,kurus je...

kakrose berkata...

salam deeja..
kakrose pun pangei buah kelo.kat depan rmh ni ada sepokok..jiran(india)tanam.taktau pulak daun dia boleh makan.

Kancilbiru berkata...

saya panggil buah munggai..mak sy meniaga bulan puasa masak ni, laku...ramai tak penah makan..

yenyenpreng berkata...

macam sedap je..mana nak jumpa ni?kat pasar tak pernah jumpa pun?

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com