Rabu, 1 Disember 2010

Persiapan Sekolah......

 Persiapan sekolah....???????????Amboi awalnyer...Cuti sekolah baru je bermula.hari ni dah masuk bulan Disember tapi baru ari pertama.dah sibuk2 ngn persiapan sekolah ke?Keterujaan....itulah perkatan yg paling tepat.Tahun depan Alyaa akan masuk tahun 1 dan Kauthar akan melangkah ke alam tadika meskipun umur baru je 5 tahun.Tapi kalo kira bulan,bulan 1 ni Kauthar umo dia baru 4 tahun 2 bulan.Alahai keciknyer.Kat Taiping sekarang ni asyik ujan je.Sekejap ujan sekejap renti.Nak g pasaraya pun jenuh.Tempat paling strategik tuk singgah hanyalah tesco.Sebab,tmpat parking kete dah tentu beratap.Semenjak cuti sekolah nie,umah tak penah sunyi.Bising je.bangun je tido,mesti bunyi macam2.Bergaduh,bertekak semo ada.Mama nyer lak dah balik jadi tarzan.Penat la,dengan umah berserabut.Biasalah budak2,kalo dok umah bukannyer leh dok diam.mesti de mainan yg nak di main.Habis sepah satu umah.Maklum saja lah umah sekangkang kera je,bukannyer banglo.Kat depan umah lak dah de projek buat longkang.Macam2 bunyi.Segala macam backhoe,lori...ish...sibuk toi.Dah la umah tepi jalan,dgn bunyi hon kete...pon pon pin pin...biasalah,jalan dah jadi selorong....jem le.Longkang kat depan umah ni mmg patut pon diperbesarkan.Kalo ujan lebat je,air msti naik.Umah kat ujung selalu naik dek air,walupon xle masuk air dlm umah.Diri nie rasa cam bz je.Entah bz pe pon xtau la.Penat.....istilah yg paling tepat wat masa ni.Penat emosi yg lebih dari fizikal.Baby Uwais lak dah berusia 51 hari.Dah pandai memerap.Suka dukung,dah pandai naik buai.Kalo letak dlm buai atau dukung dia mesti Uwais diam,tapi bila letak je atas katil mulalah irama dangdut berbunyi...Letih nyer nak melayan...Baby dah makin tembam.Pipi labuh je....minum susu,xtau la berapa kali sehari.Xpenah bilang.Nangis je mesti nak susu...Berbeza sungguh ye baby boy ngn girl.

Ehhh...dah melalut macam2 plk ye.Pasal persiapan tuk sekolah tahun depan ye...Hampir 90% dah siap.Beli awal2 senang.Bukan pe,sok xde la nak berebut2 ngn orang.Pastu,baju,kasut....kalo beli lambat2 xde saiz lak.Dah jenuh nak kena pusing seceruk rantau nak mencari.Kan dah buang masa dan tenaga.So,tahun nie,amik keputusan tuk beli awal.Barang budak nie dah beli sejak hari pertama cuti sekolah tu hari.Tapi xde masa nak n3 kat blog.Baju,kitorang beli jenama biasa2.Janji elok,cantik dan buatannyer dari kilang kat Taiping nie gak.Rege,xla mahal.Dulu,ingat lagi masa Najla baru masuk darjah 1,kitorang xde pengalaman.P le beli baju yg de nama le sikit,konon nak elok lah.rege pon boleh la tahan.Apa jadi,rupayer kain tu xelok...warna cam kekuningan sikit.Hampeh toi.Pastu terpaksa cari lain lak.Kesian kat anak pakai baju nmpk semacam.Kali ni tak lagi.Dah pandai pilih....bio xde nama terkenal asalkan mende tu cantik dan selesa tuk dipakai.Beg sekolah lak,kami beli kat kilang.dapat murah tau.Untungnyer rasa jadi orang Taiping.Banyak kilang2....so leh le dapat rege yg murah sikit.Beg leh dapat dalam separuh rege.Kalo kat pasaraya,rege dalam rm60/70 lebih.Tapi kami dapat rege dalam rm40 je.Tak ke untung namanyer.Tu pasal,kami g beli awal2 sebab kalo lambat dah kena rembat dek orang.Kasut lak,yg ni beli kat tesco....dh xde kilang kasut plk kat sini.Kalo idak...g cari kat kilang lg lah...hehehehe

Kiranyer sekarang,barang keperluan semonyer dah tersedia.Cuma nak bayar yuran je lagi.Yuran pon beratus gak.Beli barang2 nie pon dah abis dalam rm400.Itu baru 3 anak yg sekolah.Belum yg de anak ramai2,tentu banyak kena keluar duit.Satu g,kenapa kitorang beli persiapan sekolah tuk anak awal2...Sebabnyer,cuti sekolah,tentunyer nak g jenjln.Riso takut terambil lak duit tuk beli barang2 deme tu.Jadi bila dah beli siap2,hati tu xde takut terbelanja duit barang sekolah anak.Kekadang kiter ni,nama pon manusia.Selalu tergoda bila tgk sesuatu.Hati mula le meronta nak beli itu ini.Pastu pandai lak,duit ada.Meskipon dah tau tu tuk anak,ala beli je...nanti duit tu ganti balik la..sekolah kan lambat g....ha..betoi tak?Selalu terpedaya ngn hasutan syaitan.So tuk mengelakkan diri terpedaya ngn tipu muslihat....beli lah barang keperluan anak awal2.Jemu....tak kot.Sekarang nie,barang2 semo simpan dalam kotak.Tak dibenarkan sape pon amik.So...tunggu bukak sekolah baru leh ambik..Amacam ok tak cara camtu....?Apa2 pun,pilihan ditangan kita sendiri.Yg mana kita rasa elok dan baik...kita buat...janganlah ikut orang...Lain orang lain plak pendapatnyer....Ye tak?



3 ulasan:

~ yus ~ berkata...

Samalah kita deeja. 2 minggu lepas yus dah siap beli semua, tinggal kasut belum ni. Baju, beg, alatulis semua dah settle...:)

zailamohamad berkata...

salam, waah bagusnya..awal2 lagi dah buat persiapan;)

Kak Rose berkata...

senang kalau dah siap awal2 kan.... x lah nnti berebut2 n terkejo2 nak beli suma....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com