Jumaat, 23 September 2011

Puding Roti Sos Kastard....

Assalamualaikum....Jumaat kembali lagi.Bermakna ada seminggu lagi sebelum admitt spital.Jumaat depan adalah hari yg akan mendebarkan jantungku...Mudah2an semuanyer akan berjalan dengan lancar.
Entah kenapa semenjak dua menjak ni,aku asyik nak mkan je.Rasa nk makn kek,puding...ehh,macam2 lah.Antara rajin ngn malas je nk buat tu semua.
Puding nie pun,sebenonyer dok berkira2 gak nk buatnyer.Bukn pe,hari sebelumnyer dah buat kek cekelat.Blum n3 g pun...Nie,dh nk mkn puding lak.Bila pandang je roti atas meja yg masih berbaki separuh buku tu,rasa macam sayang le plk.Daripada terbuang,maka aku merajinkanlah diri buat puding nie.Resipi ambik kat blog Ina Hana...Dia buat versi bako,tapi aku buat versi kukus.Alasan,oven ada dlm lemari,malas nk kluokan...Oveb tu plk berat..maka tuk senangkan keje,aku olah2 le resipi tu...Kukus je lah,yg paling senang...hehehe..Jgn marah ye tuan punyer resipi.
Memang sedap la bila makn puding nie bila dah disejukkan dalam petiais..

Bahan-bahan
  • 8 keping Roti
  • * 500 ml Susu segar
  • * 4 sudu besar Gula halus
  • * 2 sudu besar Butter- cairkan
  • * 2 biji Telur
  • * 1 sudu teh Esen vanilla-xletak pun
  • * 1 sudu besar Tepung Jagung-xde tepung jagung,ganti tepung kastard
  • * 1 sudu kecil serbuk cinnamon-xletak pun
  • 2 sudu besar Kismis-ni pun xletak
Untuk Sos Kastard
  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepungkastad- hana ltk 11/2 sb je..
  • 2 s/b gula
Cara-cara
  1. Koyakkan roti dan susun dalam loyang yang telah digris dengan sedikit butter.
  2. Gaul rata bahan-bahan bertanda * dan tuang ke atas roti tadi.
  3. Biarkan sebentar dalam 20-30min agar roti terendam sepenuhnya.
  4. Taburkan kismis diatas adunan.
  5. Bakar pada suhu 180 C selama 30 minit atau sehingga masak.
  6. Untuk membuat kuah@sos kastad - Campurkan semua bahan ke dalam periuk dan kacau hingga agak pekat.
  7. Tuang ke atas puding roti tadi.
(Ikut resipi di bakar,tapi deeja buat kukus je)

Dia punyer sos...ehmmmm...yummy2....melekat...kalo ari2 mkn camni,lama2 xtau nk cakap le...sendiri mau ingat...Memang xrugi cuba resipi nie...sedappppp

4 ulasan:

~ yus ~ berkata...

puding roti memang sedap...

admit hospital kenapa deeja?

lama tak dtg sini, tak tahu citer pulak...

sorry ketinggalan keretapi...

deeja berkata...

Yus...

Puding roti...mmg pehhh...xsempat nk ambik gambo,dh abis separuh..hehe

G spital pasal masalah Uwais tu la..dh nk operation Jumaat depan

ibundo berkata...

deejaaaaaa!!!!
Pekabar.. lama tul tak datang sini menyakat deeja. sehat ke. kalau tak sehat takkan sempat buat puding tu kan.. mintak sikit.

deeja berkata...

Ehmmm,dok fikir2 sape le ibundo tu.Ruper2 nyer kak Pah...hikhik,dah lama toi xbersua kat blog.Alhamdulillah,sihat.Cuma semenjak dua menjak nie bz + malas nk menulis kat blog...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com