Selasa, 9 November 2010

Citer dalam pantang......

Assalamualaikum pembuka bicara.....Bumi Taiping disimbahi ngn hujan,sejuk toi rasanyer.Tatkala nie,hujan dah pun mula berenti...Sekarang nie,dh hari2 hujan....Pejam celik,pejam celik dah pun 9 November hari nie ye.Deeja dah pon 28 hari dalam pantang.Pantang..?Pantang pe nyer,hari2 leh ngadap blog ngn fesbok...Uisshhh....tu le,owng sekarang kan.Bukannyer cam dulu2...bila dah beranak kecik,kena rehat betoi2.Keje umah xleh buat.Menjahit ke menyapu ke,semo xleh kan.Tapi de lagi ke orang cam dulu2 tu?Deeja nie pantang yang yok...hantam kromok je.Xde ikut betoi2 pon.Tambahan lak dh kena operate nie,xde le nk bertungku ke,bengkung ke,pilis ke...pe2 lah.Yg pantang cuma makan2.Xberani makan yg gatal2 contohnyer seafood,semo org tau kan...ikan2 yg berbisa.Hari2 makan ikan merah je....Masa hari mula,deeja cuma makan nasi lembik je tau...Waduh,xsedap langsung.Pastu lauknyer dah tentu sup ikn haruan.Bukannyer sup betoi pon,cuma rebus2 je.Kalo tak ikn haruan,ikn merah je lah.Sayur dah tentu xsentuh.Bukan xnak mkn tapi xboleh...angin la,sakit satu badan.Mungkin orng len boleh mkn,tapi tidak bagi Deeja.Yg boleh mkn cuma pucuk pegaga.Tu pun makan bila luka dah nak sembuh.Awal2 xbrani nk mkn jugak.Deeja masih ingat g,masa kat spital....lauknyer cuma ayam ngn sayur sawi....Deeja pon mknlah...coz akak sblh katil ckp xpe mkn.Cuba je lah,walaupun masa brsalin seblum2 nie pon deeja xmkn.Bila dh mkn,sakitnyer...menyucuk2 satu badan..Jenuh kena makan ubat angin ngn ubt gastrik lak.huhuhuhu......padan muka sendiri...Sebut spital,teringat kenangan manis kat sana...Rasa rindu le plk.Entah nape,kali nie rasa seronok walaupun xnak dah dok sana.Layanan tip top....syabas kat diorang..Kat spital,Deeja dok bilik kelas biasa2 je...tapi seronok le plk.Walaupun sakit tapi kesakitan tu xde le rasa sangat bila staff2 kat situ semo sporting abis.Xde nk marah2 tau paksa2 kiter.Deeja dok spital dari ari Senin sampai ari Jumaat,lama gak tu...Bila nk ke tandas,diorng xbagi Deeja pegi sndiri,takut jatuh katanyer.Sampaikan satu ari tu,de le seorng misi ni berkejar2 ikut Deeja ke tndas bila dpt tahu Deeja p tndas sorng2 xbagi tau depa.Cepat2 ketuk pintu tnds sruh buka,siap teman depan tndas...huhuhu...baiknyer dia.Pastu kan,masa ari ke 2 operate tu,nurse tu sanggup xtutup pintu bilik rapat2 sebab katanyer takut Deeja panggil depa xdngar lak,walaupun de locengkan.Katanyer lagi senang nk tgk takut pe2 jadi kat Deeja...Aduh...prihatinnyer.Bilik mmg ditutup pintu sntiasa coz bilik tu de aircond,lagi lak bilik Deeja special sikit pasai dpn kaunter jururawat...ahaksss..bertuahnyer.Alahai,syahdunyer...terkenang suasana kat spital lak...Ishhhh....
Ok lah...xnak kenang2 lagi...dok sana asyik kena cocok je kan,pastu telan ubat...xbest,xbest...Sejak de anak kecik nie,rutin harian dah berubah....Malam2 kena jadi jaga..(kata kak Mizan).Uwais nie xde le bnyk sangat ragamnyer cuma menangis nk susu.Pastu skrng ni de kala pandai memerap nk dukung...tido atas riba.Masa mula2 balik umah dulu,Uwais ni bangun setiap sejam...parah gak la.Dah le sakit,nak kena bangun kejap2 lak tu.Sekarang nie,dah ok sikit.Tapi tgk la,kalo minum banyak dalam 2 tau 3 jam baru dia bangun.Minum susu pun kuat,anak lelakilah katakan.Tak sama ngn ank pompuan.Siang,tido jelah kan...besa le tu tuk baby kecik.Deeja lak.....nk tido siang tu payah sikit.Skarang ni,bila badan dah rasa sihat sikit,mulalah buat keje umah.Xde le buat yg teruk2,menyapu sampah pun idak.Takat lipat baju,kemas umah sikit2 tu delah.Memasak tu jauh sekali lah....Nak berdri lama2,sakit lagi la...Nak tunduk2 pun bknnyer boleh...jalan pon kena sopan santun.ala2 gadis melayu terakhir...kuikuikui
Ehmmmmm....pe lagi ye nak tulis...?Ntahla,orng len dalam pantang,kekadng tu rupa dh xmacam orang.Siap berpilis,berparam,bertangas...Deeja..?Xdenyer....pas 7 ari baru Deeja mandi air rebusan daun2.Mak sedara cari kat kg.Bertungku...?Cuma guna tungku herba Leesa Formula tu je...Itu pun dah 2 minggu lbh baru brtungku.Tapi skrng ni dh renti coz terasa cam sakit le plk bila dok brtungku2 nie.Ubat....?Telan pil ikan haruan je.Sekarang nie de le makan tonik,ala2 jamu tu..tapi dah rasa cam nk batuk lak.Kejap makan,kejap idak.Pe taknyer...karang kalo batuk,lagi parah...sakit ooo kat tmpat opret tu,bersin pun udah le....jenuh tertahan2.Pilis...param....?uishhhh....sengsara badan rasanyer.Dulu masa brsalin nrmal dulu,de gak buat semo tu tapi kulit nie tak tahan le plk.Jenuh menggaru...gatal satu badan.So,xpayah le....tuk Deeja je lah.Bila dh sembuh semonyer,barulah Deeja berani nk amik jamu,berlulur...uishhh...nak jaga badan le katakan.tapi lawa ke selama ari nie...uhuk uhuk uhuk....xlawa pon....
Ehh...panjang lak membebel ye.Bio le,inilah bebelan tuk kenangan di masa depan nanti.Mesti satu hari,bila baca balik akan senyum sowang2.Ishhh...melalut2 lak orng dlm pantang nie.Ok lah,dah nk kena stop dulu.Perut rasa lapar lak....dan di luar sana,ujan masih lagi turun...tadi dah rentikan...So,pas makan,sambung tido jap...Uwais pun tgh tido tuuuu.....byeee jumpa lagi di lain bebelan..hahaha

4 ulasan:

~ yus ~ berkata...

Anak ke 4 ni operate ye Deeja? Yang sebelum2 ni? Yang lain ok tak dengan adik2 dia? Teringat pulak masa Yus dalam pantang, baby pun baru 3 bulan, kecoh semua abang dan kakak dia ni, hari2 nak main dengan adik. Adik kecik lagi...skrg ni dah tak kisah sangat, tapi sekali sekala, mengusik juga, terutama yang no 3 tu..:D

deeja berkata...

Hai Yus...
Dah 3 kali operate.Ank no1,no3 ngn no4 nie.Cuma yg no2 je brsalin normal.Ok tu ok,tapi tu la budak2...asyik dok tunggu adik jelah.sampai nk tido pun susah.Dulu2 depa kecik2 skrng nie pakat dah besr baru de adik kecik lak..aduhai teruk le gak...riuh.Mungkin dh lama sikit depa xkisah dh kot ye...

ALoNa Cintamaniszlite berkata...

Tingin gak nk gi melawat..tp mintak maaf alahaii..selalu takde masa. Tu yg tak bertanya lanjut tu umah hang tang mana, hehe.

Bersalin kat spital kerajaan ke?? Nurse dorang semua ok ye?? bagus ler. Cenggitu ler nak dengar.

deeja berkata...

Salam Kak Alona...
Xpe,nk wat cmne,masa sllu cemburu ngn kiter kan...
Aah,spital krajaan lah.Tapi kali nie mmg ok la kak,tak mcm dulu2.Xtau la kalo orng len dpt lyanan yg krg memuaskn.Kalo dulu pepaham je lh,mls nk ckp...tapi alhamdulillah,bersalin kali ni rasa special sikit walaupun dok tmpat yg sama.

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com