Sabtu, 4 Jun 2011

Destinasi Kedua....Galeri Sultan Azlan Shah,Kuala Kangsar

Ketemu lagi dilembaran cuti2 Malaysia.Penat sebenonyer badan nie.Baru balik dari Ipoh.G Stadium Indera Mulia,tgk Karnival Upin Ipin...Entri kali nie,bukanlah nk citer pasal g karnival tadi tapi nk citer jenjalan yg minggu sudah punyer.Belum sempat berupdate,bz je memanjang,kalah tokey..huhuhu.
Tanggal 31 Mei lepas,kitorng sekeluarga ke Kuala Kangsar.Destinasi utama ke Galeri Sultan Azlan Shah.Kat situ de pameran Keris Taming Sari.So,kami pun tak lepaskan peluang tuk saksikan sendiri Keris Taming Sari tu...Perjalanan dari rumah ke Kuala hanyalah 30 minit je.Dekat je kan.Sebelum nie,lalu je kat situ.Xpenah lak nak singgah.Bila dah de pameran keris tu,maka tergeraklah hati nk bawak anak2 kesana.Tiket masuk,dewasa rm4.warga emas rm2 dan kanak2 sekolah rm1.Galeri tu terletak di Bukit Chandan,tak jauh ngn Masjid Ubuddiah.Bukit Chandan tu sebenonyer area umah opah teman...tapi udah xde,cuma tingge kenangan je lah.
Kami cuma leh bergambo kat luar galeri je.Kat dalam xleh ambik gambo.Cuma leh terakam kat minda ni je...Galeri nie,sebenarnyer istana.Sultan Idris 1 mula bersemayam di Istana Ulu pada tahun 1903.Istana ini telah dibaik pulih sempena seratus tahun pembinaannya pada tahun 2003.Kini,istana ini dikenali sebagai Galeri Sultan Azlan Shah.
Okey....jom layan gambar2 disekitar bahagian luar galeri.Kalo nak tengok kat dalam.kena datang sendiri lah ye.Dibuka setiap hari dari jam 10 pagi hingga jam 5 petang.




Bergambar di depan galeri utama...Ada 2 tingkat.Kat tingkat bawah pameran tentang keluarga Sultan,Sultan2 yg terdahulu.Pastu de koleksi2 peribadi.Tentang zaman persekolahan baginda,anugerah darjah kebesaran,barang2 kemas dan pingat.
Kat Tingkat 1 pula memaparkan tentang quran & kaligrafi,koleksi permaisuri.Kegiatan sukan yg diceburi baginda sprti hoki,golf.Kat situ gak de pameran tentang istiadat perkahwinan Raja Muda,Raja Nazrin Shah.Siap de tv 3d lagi.Pastu de la,dipamerkan baju2 pengantin dan barang2 hantaran.Kat situ gak dipamerkan alat2 nobat.





 Tak jauhkan dari Masjid Ubuddiah....cantik sangat...

Yg ni plk,ke ruang galeri bersebelahan...Galeri Kereta





Setkat tu je gambo2.....nak lebih jelas,kunjungilah Galeri ni...
Moh le Perak..


5 ulasan:

Bapak berkata...

Bapak pun baru gi Galeri Sultan Azlan Shah.

nak tahu kisah lanjut keris Taming Sari, singgah la kat http://azliadlan.blogspot.com/2011/06/taming-sari-diuji-lelaki-jawa.html

IdaShazana berkata...

orang kuala kangsar yg dah berhijrah ke klang pulak datang sini.
baru sekali je dapat pijak kaki ke galeri
www.idashazana.blogspot.com

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

akak suka jln2 Perak sb tak sibuk mcm Selangor..

deeja berkata...

Bapak...
Ada pegi jugak ye...bnyk penglman yg dpt dikutip kan bila brkunjung ke situ..

IdaShazana...
Org Kuala jugak ye.Sama le kiter,g Kuala selalu tapi baru 1st sampai galeri tu

Zanafahmi....
yups....Perak the best..hihi,tempat lain pun best tapi kalo KL mmg xleh nk g,pening pale...sesak sentiasa

bobhandburry berkata...

Salam kunjungan... blog menarik, senang2 singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com