Khamis, 16 Jun 2011

Jelatah Perut...



Bersiaran kembali dengan menu feveret ku.Jelatah perut.Mungkin nama menu nie tidak asing lagi bagi orang2 di Taiping.Bila de majlis kenduri kendara selalu jumpa menu jelatah perut nie.Terutama kat kawasan kampung aku.Kat tempat lain tu aku tak tau la camne lak.Memang berselera abis bila dapat makan jelatah perut.Tambah pulak bila dimakn dengan nasi minyak.Dengan nasi putih pun dah sedap.Dah terasa2 le plk enaknyer.Haishhh...Menu jelatah perut ni sebenarnyer menu minggu lepas.Entah nape sejak balik bercuti rasa cam xlalu je nk makan nasi.2,3 hari jugaklah masak nasi tapi asyik xabis je.Agaknyer cuaca yg tak menentu pastu ditambah lak ngn penat.Itu yg buat nk mkn nasi pun xberselera.Nak masak pun dah abis idea...huhu,sampai macam tu sekali.ataupun memang malas kot...hehehe.Dalam hati ni masih teringat2 lagi ngn nasi kerabu...alamak,cmno nie.
Jelatah perut ni senang je nak membuatnyer.Cara buatnyer sama cam nak buat air asam.Tapi bila dah nama jelatah perut,kita gaulkanlah sekali perut lembu yg dah direbus tu ngn air asam tu tadi.Ha,senng kan.Berselera gak mkan...Ok kat sini,aku catat le supaya xde lupa2.mana le tau,aku ni kan jenis yg suka lupa tapi ingat...hihi,de ke camtu...???


Jelatah Perut
Cili merah/cili padi
Bawang besar-hiris nipis(separuh tumbuk sekali ngn cili,separuh lagi gaul je)
Belacan
Sedikit air asam jawa
garam/gula
Tomato-dihiris nipis
Perut lembu-dibersihkan dan direbus hingga lembut(hiris nipis)

Cara membuatnyer:
Tumbuk cili bersama belacan dan bawang
Kemudian masukkan sedikit air asam jawa,tomato bersama garam/gula
Gaul rata
Masukkan perut lembu yg telah direbus tadi.
Gaul sebati
Sedia tuk dihidangkan

Tiada ulasan:

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com