Rabu, 24 November 2010

Korban.......


Hujan...hujan...hujan....hari2 ujan kat sini.Biasa le tu,dah akhir2 tahun ni mmg cuaca xmenentu.Cuti sekolah pon dah bermula.Dah de g holiday mana2 ke?Bagi Deeja sekeluarga,xkemana2 pun.Almaklumlah,daku hari ni baru 44 hari.Dah lepas pantang le kiranya.nak g jenjln tu dh boleh la.Tapi cian kat anak kecik kan.Dok merah g dah angkut p sana sini.Yg si Alyaa dok gaduh nak p jenjln.Dok harap sgt nk g Cameron.Macam la xbesa pegi.Rasanyer dalam tahun ni walaupun dulu tgh peknen dpt gak 2 kali g sana.Sabo2 ye Alyaa,nanti mama sihat sikit,baby pon dh beso sikit,kiter g ye.

Oh ye,AidilAdha pun dah lama berlalu.banyak ke makan daging korban?Kitorang?Macam biasa je,tahun nie xdapat banyak pun.Selalunyer,org surau dtg bagi daging korban setiap umah sebungkus.Tapi tahun nie xdpt le plk.Agaknyer sebab kami xde kat umah kot.Pagi raya,husben ngn Najla balik kg.Tinggal kami je kat umah.Tghari,husben balik,then petang kitorang semo balik le kejap.MIL wat bihun sup.Mende len...ketupat pe semo dh abs le plk.Lagipon bkn leh mkn pun.Aha...disebabkan kitorang de masuk share dlm korban kat kg tu hari,dapat le bwk balik 1 bahagian...tulang,daging ngn lidah.Tulang dah pun wat sup,daging masak tumis2 biasa je and lidah...wow,mmg sedap....mak sedara tolong masakkan rendang pedas...Masa korban tu hari,husben g le tolong sikit2.Sebenonyer,kata hsben tu le kali pertama dia tgk lembu kena korban.Deeja lak,penah tgk masa kecik2 dulu....Camtu gak ngn Najla....macam2 citer yg dia dok citer pasal lembu kena sembelih nie.Ikat camtu lah,terkencing lah...lapah camtu lah...ish,macam2 lah cerita yg dia bwk blk.Kira ok le dapat pengalaman kan...

So.....malas nk celoteh panjang lebar,coz si teruna kecik dh bangun....layan je lah gambo2 masa korban kat kg tu hari......zaaaassssss






Sekian...wassalam

Rabu, 17 November 2010

Salam AidilAdha

10 Zulhijjah.....Hari Raya AidilAdha tahun ni jatuh pada hari Rabu bersamaan 17 November.Tiada persiapan raya yg dibuat.Almaklumlah,daku masih lagi dlm berpantang.Masih xlarat nk buat itu ini.Pepagi lagi cik hubby dah balik kg.Bawak Najla je.Tok pada hubby buat akikah tuk baby kecik,Uwais.Makacih Tok,sudi kluarkan duit tuk anak kami.Petang karang baru Deeja anak beranak balik.Bukan xnak g awal2 tapi badan nie masih kureng g.Sat g nk tido ke apa ke susah sikit.Kat kg,dah tentu ramai.So,pastu dah selesai hal sembelih menyembelih,kitorang akan balik le kejap.

Hari ni rasa busan sikit.Dah le bekalan air xde.Awat la leh jadi lagu tu?Paip pecah gamaknyer.Adus...Hanya harapkan air tangki yg bersisa sikit je lagi tu...Boleh le tuk nak lepaskan hajat ke apa ke...Tersiksa sungguh di pagi raya nie.Dah le xde pe persiapan pon.Umah macam tongkang pecah.Aaahhh,tak larat la nk mengemas.Karang kalo lasak2 sangat,luka balik ke apa ke kat tempat operation tu baru kes naya.So nak xnak,mana yg mampu je buat.Yg xmampu,bio je...Leh camtu ke?Kat umah nie cuma de lemang je.Itupun mak sedara yg bagi.Lauk xde.Roti gardenia de la.....Ish3,raya sakan daku nie....hehehe.Dan pintu umah sentiasa TUTUP...jgn kata pintu,tingkap pun xbukak.So,sori ye pada sesiapa yg nk datang tu,tuan umah melarikan diri atas sebab2 kesihatan dan juga xde pe nk jamu kalo de tetamu dtg.....huhuhuhu...Jahatnyer...hukhukhuk.

Wokeh lah....dh xde idea nk tulis...Mata dok rasa cam berpinar je.Pe taknyer,tiap2 malam tido lmbt.Dalam erti kata len,nk tido pon xbrape boleh.Biasa le tu....kan de baby kecik.Kejap2 nangis.Sekarang nie plk pandai nk suruh dukung dia je.Tido xnak kat bawah,kena riba.Jadi nk wat cmne lagi,terpksalah...dan la nie de cara baru,tido atas perut mama dia.Alahai....Bila terjaga xde le nk nangis sgt bila terasa dok atas orang....Itu la budak sekarang,kecik2 dah pandai.

Sempena hari yg mulia nie.Deeja sekeluarga mengambil kesempatan tuk mengucapkan Selamat Hari Raya AidilAdha.Semoga segala pengorbanan kita di terima Allah.Berkorban apa saja.Harta ataupun nyawa....Oh ye pada sesiapa yg balik kg tu,hati2 ye.Esok,sekolah masih lagi cutiiiiii......ari Jumaat sklah balik sehari pastu cuti panjangggggggg.......Yessss....umah ku akan riuh pagi petang siang malam....

Selasa, 16 November 2010

Gambo bday Kauthar

Update kisah bday semalam.....malas nk tulis panjang,biole gambo yg citer je.Xde bnyk pon...hanya ni je cenonit...

Kek Bday kartun2....
Menu semalam....just beli je kat Pizza Hut


Wajah bday girl...

Kauthar bersama bby Uwais

*
*
*
Sekian

Isnin, 15 November 2010

Happy Birthday Kauthar Qaisarah



15 November 2010.Tanggal keramat nie datang lagi.4 tahun sudah berlalu.dan kini puteri ke3 ku sudah pun berusia 4 tahun.Cepatnyer masa tu berlalu.Terasa seperti semalam aku sakit nk bersalin.Pejam celik, pejam celik dah pun besar.
Hari ni, anak mama Kauthar dah jadi seorang anak yg petah bercakap, boleh berlari, bermain .... membesar macam budak2 yg lain.alhamdulillah, Kauthar membesar ngn baik.tak penah sakit itu ini kecuali demam, batuk, selsema ... hanya yg biasa2 je.Harapan mama to Kauthar menjadi seorang anak yg solehah, bijak, cemerlang dan yg paling penting mudah2an anak mama dapat mengharumkan nama agama, bangsa dan keluarga.Jangan nakal2 ye sayang ... Mama sayang anak mama.Semoga kehidupan kita sekeluarga akan bertambah ceria, bahagia, di murahkan rezeki dan di berkati Allah selalu ...

Sabtu, 13 November 2010

Jom tengok........

Hari nie dah hari Sabtu....sok Ahad,pastu Isnin,pastuSelasa....pastu...ehhh berapa kali pastu daaaaa....Pagi tadi de Hari Usahawan kat sekolah Najla.Ala cam ari kantin tu,de jual2 makan.Dan hari nie jugak berlangsungnyer Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan tuk pelajar2.Najla pun de le terima satu...jadilah.Tapi ni xnak citer pasal sekolah.Nie nak citer pe yg berlaku kat Taiping.Bertempat di Taman Tasik Taiping akan berlangsung Majlis Pelancaran ATM.Ari ni de raptai kat padang tu.So kitorang ni p le lepak2 sambil tengok.Ehhh,orng yg dalam pantang pon g gak ke...?Jawapannyer,iye ngn idak.Pegi tapi dok dlm kete je.Deeja cuma anto wakil tuk g tengok.So mai le kiter layan gambo2 yg di amik oleh cik hubby bersama model2nyer...






Siap de heli lagi........tapi jgn xtau,yg ni yg control punyer...huhu


De pameran...


Bakal Pegawai Pemerintah....
Banyak toi senjata....dus,dus,dus...


Sape bising2,Alya & Kauthar tembak kang....hihi






Wokeh....sekian saje cerita ceriti di petang Sabtu tadi.So sape2 yg de kelapangan sok,datanglah le ramai2 memeriahkan lagi majlis pelancaran tu kat Padang MPT di Taman Tasik Taiping...Moh le kiter ye...

Khamis, 11 November 2010

Majlis Graduasi Prasekolah Alyaa....

Cantik tarikh hari nie,11.11.2010...Apa de pada hari nie?Hari nie cuaca cerah,terang je.Tapi xtau le plk kejap2 lagi mendung.Anak2 happy sangat.Alyaa nak g sekolah awal2 coz ari nie de majlis graduasi prasekolah dia.Dan hari nie gak genap anakku Uwais berusia 30 hari....Dah beso anak mama.Rutin harianku bermula di awal pagi.Semalam dapat tido nyenyak sikit.Uwais dh xbuat perangai.Bagi susu jam 3 1/2 pagi,pastu tido sampai le kul 7 baru gerakkan dia bangun minum susu plk.Alyaa,dari semalam g dah excited,nak g terima sijil.Deeja xdapat nk g.yelah,masih dalam pantang....tapi xberapa nk pntng pon.Cian Alyaa,mama xdapat nk tgk.Sekadar tgk gambo yg di ambil ayah je.Xpe la,de rezki konvo betoi2 kat U nanti mama g tgk ye....Belajo rajin2 tau...

Meh le kiter sama2 nengok gambo yg di ambil oleh ayah......zaaaasssssss

Dalam dewan.....tengah nyanyi lagu Negaraku
 Nyanyi jgn tak nyanyi.....persembahan dari kelas Pramutiara(1)
 Tgh beratur nk p terima sijil
 Isk...terbalik gak gambo nie....menci toi,bila betoikan tetap jadi cmtu gak...
 Terima hadiah dari PPD
Bersama potret graduasi yg dh pon diambil 2,3 minggu lepas.Baru terima ari ni sekali ngn sijil..

Selasa, 9 November 2010

Citer dalam pantang......

Assalamualaikum pembuka bicara.....Bumi Taiping disimbahi ngn hujan,sejuk toi rasanyer.Tatkala nie,hujan dah pun mula berenti...Sekarang nie,dh hari2 hujan....Pejam celik,pejam celik dah pun 9 November hari nie ye.Deeja dah pon 28 hari dalam pantang.Pantang..?Pantang pe nyer,hari2 leh ngadap blog ngn fesbok...Uisshhh....tu le,owng sekarang kan.Bukannyer cam dulu2...bila dah beranak kecik,kena rehat betoi2.Keje umah xleh buat.Menjahit ke menyapu ke,semo xleh kan.Tapi de lagi ke orang cam dulu2 tu?Deeja nie pantang yang yok...hantam kromok je.Xde ikut betoi2 pon.Tambahan lak dh kena operate nie,xde le nk bertungku ke,bengkung ke,pilis ke...pe2 lah.Yg pantang cuma makan2.Xberani makan yg gatal2 contohnyer seafood,semo org tau kan...ikan2 yg berbisa.Hari2 makan ikan merah je....Masa hari mula,deeja cuma makan nasi lembik je tau...Waduh,xsedap langsung.Pastu lauknyer dah tentu sup ikn haruan.Bukannyer sup betoi pon,cuma rebus2 je.Kalo tak ikn haruan,ikn merah je lah.Sayur dah tentu xsentuh.Bukan xnak mkn tapi xboleh...angin la,sakit satu badan.Mungkin orng len boleh mkn,tapi tidak bagi Deeja.Yg boleh mkn cuma pucuk pegaga.Tu pun makan bila luka dah nak sembuh.Awal2 xbrani nk mkn jugak.Deeja masih ingat g,masa kat spital....lauknyer cuma ayam ngn sayur sawi....Deeja pon mknlah...coz akak sblh katil ckp xpe mkn.Cuba je lah,walaupun masa brsalin seblum2 nie pon deeja xmkn.Bila dh mkn,sakitnyer...menyucuk2 satu badan..Jenuh kena makan ubat angin ngn ubt gastrik lak.huhuhuhu......padan muka sendiri...Sebut spital,teringat kenangan manis kat sana...Rasa rindu le plk.Entah nape,kali nie rasa seronok walaupun xnak dah dok sana.Layanan tip top....syabas kat diorang..Kat spital,Deeja dok bilik kelas biasa2 je...tapi seronok le plk.Walaupun sakit tapi kesakitan tu xde le rasa sangat bila staff2 kat situ semo sporting abis.Xde nk marah2 tau paksa2 kiter.Deeja dok spital dari ari Senin sampai ari Jumaat,lama gak tu...Bila nk ke tandas,diorng xbagi Deeja pegi sndiri,takut jatuh katanyer.Sampaikan satu ari tu,de le seorng misi ni berkejar2 ikut Deeja ke tndas bila dpt tahu Deeja p tndas sorng2 xbagi tau depa.Cepat2 ketuk pintu tnds sruh buka,siap teman depan tndas...huhuhu...baiknyer dia.Pastu kan,masa ari ke 2 operate tu,nurse tu sanggup xtutup pintu bilik rapat2 sebab katanyer takut Deeja panggil depa xdngar lak,walaupun de locengkan.Katanyer lagi senang nk tgk takut pe2 jadi kat Deeja...Aduh...prihatinnyer.Bilik mmg ditutup pintu sntiasa coz bilik tu de aircond,lagi lak bilik Deeja special sikit pasai dpn kaunter jururawat...ahaksss..bertuahnyer.Alahai,syahdunyer...terkenang suasana kat spital lak...Ishhhh....
Ok lah...xnak kenang2 lagi...dok sana asyik kena cocok je kan,pastu telan ubat...xbest,xbest...Sejak de anak kecik nie,rutin harian dah berubah....Malam2 kena jadi jaga..(kata kak Mizan).Uwais nie xde le bnyk sangat ragamnyer cuma menangis nk susu.Pastu skrng ni de kala pandai memerap nk dukung...tido atas riba.Masa mula2 balik umah dulu,Uwais ni bangun setiap sejam...parah gak la.Dah le sakit,nak kena bangun kejap2 lak tu.Sekarang nie,dah ok sikit.Tapi tgk la,kalo minum banyak dalam 2 tau 3 jam baru dia bangun.Minum susu pun kuat,anak lelakilah katakan.Tak sama ngn ank pompuan.Siang,tido jelah kan...besa le tu tuk baby kecik.Deeja lak.....nk tido siang tu payah sikit.Skarang ni,bila badan dah rasa sihat sikit,mulalah buat keje umah.Xde le buat yg teruk2,menyapu sampah pun idak.Takat lipat baju,kemas umah sikit2 tu delah.Memasak tu jauh sekali lah....Nak berdri lama2,sakit lagi la...Nak tunduk2 pun bknnyer boleh...jalan pon kena sopan santun.ala2 gadis melayu terakhir...kuikuikui
Ehmmmmm....pe lagi ye nak tulis...?Ntahla,orng len dalam pantang,kekadng tu rupa dh xmacam orang.Siap berpilis,berparam,bertangas...Deeja..?Xdenyer....pas 7 ari baru Deeja mandi air rebusan daun2.Mak sedara cari kat kg.Bertungku...?Cuma guna tungku herba Leesa Formula tu je...Itu pun dah 2 minggu lbh baru brtungku.Tapi skrng ni dh renti coz terasa cam sakit le plk bila dok brtungku2 nie.Ubat....?Telan pil ikan haruan je.Sekarang nie de le makan tonik,ala2 jamu tu..tapi dah rasa cam nk batuk lak.Kejap makan,kejap idak.Pe taknyer...karang kalo batuk,lagi parah...sakit ooo kat tmpat opret tu,bersin pun udah le....jenuh tertahan2.Pilis...param....?uishhhh....sengsara badan rasanyer.Dulu masa brsalin nrmal dulu,de gak buat semo tu tapi kulit nie tak tahan le plk.Jenuh menggaru...gatal satu badan.So,xpayah le....tuk Deeja je lah.Bila dh sembuh semonyer,barulah Deeja berani nk amik jamu,berlulur...uishhh...nak jaga badan le katakan.tapi lawa ke selama ari nie...uhuk uhuk uhuk....xlawa pon....
Ehh...panjang lak membebel ye.Bio le,inilah bebelan tuk kenangan di masa depan nanti.Mesti satu hari,bila baca balik akan senyum sowang2.Ishhh...melalut2 lak orng dlm pantang nie.Ok lah,dah nk kena stop dulu.Perut rasa lapar lak....dan di luar sana,ujan masih lagi turun...tadi dah rentikan...So,pas makan,sambung tido jap...Uwais pun tgh tido tuuuu.....byeee jumpa lagi di lain bebelan..hahaha

Sabtu, 6 November 2010

Jumaat, 5 November 2010

Our Celebration.....


Salam brtemu kembali di lembaran baru.November dah pun menjengah.Terasa bagai semalam menyambut tahun baru 2010.Kini dah pun hampir ke penghujung.Tahun nie terasa cam bz je.Apa tidaknyer,memula tu bz ngn peknen.Pastu,bz bersalin lak.Bagi famili deeja,akhir-akhir tahun merupakan bulan2 yg paling sibuk nak celebrate macam2 celebration.Chewah,bunyi cam berlagak je....Idak le sebenonyer.Kami nie simple je.Bukan pe,di bulan Oktober de 2 birthday nk sambut,bday Alyaa ngn Deeja.Ishhh....org tua cam deeja pun nk sambut gak ke?Ehhh...tentulah,setahun sekali,ye tak?Pastu,dalam bulan November lak,Anniversary.Then,bday Kauthar.Kami sekeluarga,xde la nk sambut cam owang len tu,buat parti mewah2.Bagi kami hanya sekadar ingatan,pastu beli kek dan buat le apa2 juadah sikit.Alakadar,makan pun hanya kiter2 je,xde panggil owng len pun.Itulah istilah kami sambut bday,anniversary tau pun celebrate pe2 la.Too simple....Itu pun dah cukup bermakna bagi kami sekeluarga.Anak2 pun dah tentu happy meskipun xpenah ajak kenkawan dtg.Ok lah,xnak citer panjang2....layan je lah gambo yg cenonit kat bawah nie ye....sempena Bday Alyaa yg ke 6 pada 26 Oktober,Bday Deeja ke 33 pada 30 Oktober dan Anniversary ke11 pada ari nie,5 November....

 Kek Bday Alyaa....yg ke 6
 opppssss....kene telengkan kepala ye nk tgk gambo..dh betoi,jd cmtu gk
 Anak2 dara ku yg tgk brposing ngn menu aritu..
Yg nie lak,2 ketoi cheese cake dr SR...for my bday..huhuhu,cian

 Deeja tgh potong kek...wakakaka,jgn gelak,bio deeja je yg gelak


Nie le menu sampingan for my bday,satay ngn KFC...deeja tgk je lah,dlm pantang weiii

Yg nie lak,for our anniversary yg ke 11.Simple cake,xde mende len dah...11 tahun dulu pun jatuh ari Jumaat dan Deepavali gak...hihi
Kek yg dh dipotong.....selesai dah pon.
Dan.....xlama g de satu g celebration,bday Kauthar lak...Tungguuuuuu

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com