Jumaat, 15 Januari 2010

Cucur Kembung......Cok Bantal....

Menu untuk petang tadi.....Terajin lak untuk uli menguli ni.Deeja buat cucur kembung.Tapi rata2 kat blog yg deeja jumpa kata cok bantal....Resipi ni pun amik kat blog teman2 blogger gak.Tapi lupa kat sapa deeja salin resipi...Ingat lagi masa kecik2 dulu,inilah makanan feveret deeja...Selalunya belah kat tengah pastu taruh kuah kacang.Amboi sedap tul bila terkenang dulu2..Tak makan nasi pun takpe dah...kenyang....Makan lak panas2 ngn teh panas...cukup segar...

Resipinyer camni....
3 cawan tepung gandum
2 sudu teh yis kering
3 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
3 sudu garam
1 biji telur
Air untuk menguli-dalam 1/4 cawan.

Cara....
Campur semua bahan.
Uli.Simpan doh dlm 1/2 jam
Bentukkan
Goreng..

De banyak g ni ha...mai le sapa2 nak rasa....
Cicah lak ngn kuah kacang.....Syhhhhh.....jangan tak tau,ni sebenarnyer kuah pecal...mak sedara deeja yg buatkan....Buat banyak2,simpan dlm petiais...senang bila nk makan....Sama je ngn kuah sate cuma yg ni xde buah keras,kerisik dan serai...Yg len tu serupa je...Digoreng semua bahan,then blender kering...tak payah tumis2...bila nak makan taruh air panas,kacau..siap...

8 ulasan:

Aymy With Love berkata...

Kak Deeja, sedapnya cok bantal... mmg sedap pekena panas2... :)

deeja berkata...

salam Ayu....
lama xmai sini ye..
mmg toi sdp bl pekena panas2...tmbh lak kalo ujn lagi sdp..

umiyumi berkata...

salam deeja, ni cam kue cakoi @ pak tongko kan? uih cicah dgn kuih kacang mmg sedap nihh :)

deeja berkata...

salam umiyumi...
adik beradik le kot...tapi kuih cakoi lembut sikit g...xpenah cuba buat lg cakoi tu...

hajarus berkata...

mai ai sedapnyer... kegemaran Hubby hajar ni.. lau dier tengok gerenti terliur... pastu mesti request hajar watkan...

kakpah berkata...

deeja, ada kontest kat rumah kakpah. meh la join.

catz berkata...

mak oi...siap cicah kuah kacang tu..
terliur oke!
nak ke dapur, dapur jauh pulak..
isk...dah lah hujan2 lebat bawah kaki gunung kinabalu ni..
mmg terliur sgt

Tentang Perangkat Lunak berkata...

wah enak nih kayaknya deeja... :)

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com