Rabu, 9 Disember 2009

Jalan-Jalan Utara Part3......Alor Setar Kedah

Setelah penat bershopping kat Padang Besar.....akhirnya kami meneruskan perjalanan ke Alor Setar Kedah.Kami mengambil keputusan untuk melalui jalan lama sambil menikmati keindahan sawah padi.Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan sawah padi yg terbentang meluas dan tali air....Sebelum sampai ke Alor Setar,kami ke bandar Kangar dulu....Antikla panorama kat Kangar...tapi xde le plk gambar nk tunjuk...Melalui jalan lama ni menarik juga sebab kita dapat melihat kawasan orang....unik...cantik....sambil2 tu leh tunjuk kat anak2....itu..ini...almaklumlah lawatan sambil belajar...Akhirnya setelah melalui pelbagai onak dan duri..(cheeewah)..kami sampai ke destinasi yg seterusnya......Alor Setar....
Ini bangunan apa ye...?Lupa le plk...dah tengok dah signboard tu tapi terlupa....Sapa yg tau tu tolong habaq ye...
Berlatarbelakangkan Masjid Zahir...betoi ke?kalo salah tolong betoikan ye.....
Cantik tak....?
Depan Wisma Negeri
Kat luar Galeri Sultan Abdul Halim....Semua barang diraja di pamerkan kat sini.Dilarang sama sekali mengambil gambar....Banyak toi cctv kat situ....Kat dalam tu,best je...sejuk je...tengok barang2 lagi le sejuk.Andainya aku dapat memiliki seperti itu....hanya angan2.Aku teruja bila tengok kereta2 diraja...amboi cantik sungguh...besar rupanyer kete tu,tengok dlm tv kecik je...teringin nk naik....huhu
Ini kat Balai Seni Negeri.....Kat dalam tu,banyak dipamerkan lukisan2....Sayang xleh snap

Sempat g bergambar kat depan Pekan Rabu

Suasana kat dalam Pekan Rabu,Alor Setar....kat sini mahal2...saje jalan2 tak beli pe pun cuma singgah beli makanan sikit je...
Ini antara jajan yg dibeli di Padang Besar dan kat Pekan Rabu tempohari...
Barang2 ni di beli sepenuhnyer kat Padang Besar..Nampak tak timba tu....Hajat hati nak buat decoration..Tu yg beli gak tu....
Kuali ni.....besar gak tau saiz 20...rege dapat rm28 selepas penat tawar menawar dan merentas pelbagai kedai....Fuh...penat toi berjalan,semata2 nak dapatkan rege yg murah..kena tanya satu kedai ke satu kedai...
Ni le gajus goreng tu....

Sekian saja cerita2 kami sekeluarga jalan2 ke utara....Mungkinkah ada lagi tempat2 yg nak dilawati..?InsyaAllah....

9 ulasan:

zailamohamad berkata...

wah, jauhnya akak berjalan..best kan bawa anak2 sempena cuti sekolah ni kan..diorang

razmanta berkata...

wow seronoknye jalan2 cari makan..shopping sakan lak tu...i looiikeee...

deeja berkata...

Salam Zaila & razmanta
Sekali-sekala bawak anak2 p tgk tempat org...boleh belajar sikit..

hBz berkata...

amboi..bukan main seronok lagi hampa nahh..

(baca : loghat kedah)

Iza berkata...

Mai cek nak habaq no......
Yang atas tu kalau tak salah iza, Muzium Di-Raja yg bertentangan dgn masjid Zahir. Tepi muzium ada balai seni.belakang balai seni, ada bangunan Majlis Agama Islam, berdekatan dgn wisma negeri. Menara yg tinggi tu menara telekom. Brg kat pekan rabu mmg mahal kalau nak bandingkan dgn Padang Besaq. Tapi kalau tau harga pukal, boleh dpt murah lg sbb semua bgr tu mai dari padang besaq jgk, org petani bawak mai juai kat tokei pekan rabu.....mana cek tau? cek org Kedah, pernah keja kat pekan rabu sblum masuk U, selalu dok pi padang besaq......hehe....tu dia ceghita panjang lebaq...

deeja berkata...

hBz....
amboi ..pandai cheq cakap utara no...hihi..biasa je...tapi yg bestnyer anak cakap p belah utara syok dari p KL...

Iza....
amboi pnjng lebaq hang cerita no...makacih banyak2 atas info tu...
kat situ mmg mahal tu yg xbeli tapi terbeli gak jajan...hukhuk sebab terlupa nk beli sesuatu kat Pdg Besaq..

ummi humaira berkata...

salam deeja..
akak org AS , tp banyak tempat yg deeja catat akak lum lawati ..
memang kat pekan rabu tu mahal amat2. cekik darah..
kalu pemandangannya memang indah,damai

IxoR@ berkata...

wah sis...

cuti-cuti malaysia ye...

panas tak cuaca kat sana, nampak mcm panas.... ixora penah ke sana...agak kurang best...ntah...masing2 punya pendapat....

:)

deeja berkata...

Salam Ummi Humaira...
memng betoi kata akak...kat situ cekik darah...kalo org tempatan sllu tak sampai...nape ye..cam deeja ni...kat Taiping ni pun masih de tempat yg belum p...

Salam Ixora..
kat belah Padang Besar cuaca cerah,panas lak tu....tempat lain pun ok tapi de gak kwsan yg dh ujn sebelum akak sampai....mmg nasib baik..leh gak p jalan...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com