Selasa, 24 Mei 2011

Belinjau oh Belinjau.....


Salam bertemu kembali di pagi Selasa.Hari ni,bermulanyer peperiksaan pertengahan tahun di sekolah Alyaa ngn Najla.Semoga anak2 mama dapat menjawab soalan dengan tenang dan mendapat keputusan yg cemerlang.Amin.Perasaan risau sedikit menghantui diriku ini.Anak2 ku bukanlah seorang yg genius.Hanya insan biasa.Masa ujian bulanan hari tu,keputusan kurang memuaskan.Meskipun masih boleh score A dan B tapi tu la,ramai bebeno anak2 lain yg bijak2.Risaunyer hati takut diturunkan ke kelas bawah.Apa2 pun aku berdoa agar kali ini,anak2 mama dapat mengatasi semua tu.
Berbalik pada buah belinjau.Tu ha,cam gambo kat atas tu.sape penah makan?Ada nama lain tak selain buah belinjau.Kitorg kat sini panggil dengan nama buah belinjau.Sedap dibuat kari bersama udang.Ingat lagi,masa kecik2 dulu,aku panggil buah petai.Entah kenapa aku taruh nama tu pun xtau la.Mungkin jugak sebab,buah ni kalo nk buah gulai kena belah dulu.Pastu buah selaput keras yg kaler putih diantara kulit ngn isi dia tu.rasa memang cukup enak.Aku cukup gemar sekali.Fuhhh...leleh.Buah ni selalu jual kat pasar malam je.Kat tempat len aku xpenah jumpa.Mungkin aku dh tau port cari buah tu kat situ je kot.Tak penah cari tempat lain.Entah lah.Yg pasti,setiap ari Sabtu,cuba le cari kat pasar malam Changkat Jering.Buah ni ikut musim jugak.Kalo xde,xde le gak.Tapi satu yg xbest pasal buah ni.Angin sikit le rasanyer.Makan banyak2,boleh rasa sebu perut.kalo org yg tahan ok lah.Tu hari aku buat kari xsempat nk snap le plk.Nak buatnyer sama je cam nk buat kari daging.Guna rempah daging.Lagi sedap kalo taruh udang,manis je rasanyer.Dulu2,masa baru2 kawin,cik husben aku xpandai nk mkn buah ni.Sekali rasa,ehmmm,sedap rupanyer.Tapi tu la,ada ke patut makan yg bijik putih tu je.Yg kulit xdimakannyer.Sedangkan,buah ni kalo dimasak leh masak sekali ngn kulit2 dia tu.Bagi pendapat aku,bahagian kulit le lebih enak....ish...sedapnyer...terliur le plk.Minggu depan nk g cari lagi lah.Ada rezki,ada le jual.....belinjau oh belinjau.....feveret ku...

4 ulasan:

bobhandburry berkata...

Salam kunjungan... blog menarik.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

bobhandburry berkata...

Salam kunjungan... blog menarik.. singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

Sya berkata...

salam kenal kak...

buah belinjau ker ni...sya tak pernah plak makan...mesti sedap kan..:)

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam kenal dari akak..
buah belinjau sangat nostalgia... masa kecik2 dulu.. arwah tok selalu goreng buah yang dah merah tu sekali dengan pasir (kalau tak silap) pastu bila masak.. kacangnya sedap dimakan.. rasa lemak2 pahit sikit. kulitnya yg ditanggalkan.. selalu kitorang letak kat kuku sebab dia terkopek elok je muat2 kuku budak.. hehehe.. mmg nostalgia.. buah yg putih boleh dibuat gulai tp akak tak pernah rasa.. maklumlah masa tu kecik2 mana ingat.. yg ingat pernah mkn buah dia yg digoreng je.. lagi satu.. pucuknya pun boleh dimakan jugak.. masak bening pun sedap.. yg ni akak pernah mkn sbb ada org jual kat pasar tani kat sini.. teringin gak nk mkn buahnya yg muda tu.. tp kat sini takde org jual.. hilangkan rindu mkn kerepek dia ajelah.. hehe..

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com