Sabtu, 28 Mei 2011

Mee Sup Tulang....

Kembali bersiaran...Salam di hari Sabtu.Cuti sekolah dah pun bermula hari nie.Daripada bangun tidur sampai lah saat ini,rumahku asyik bising je.Adatlah tu sebenarnyer bila dah ada anak2 yg nak membesar kat umah nie.Mood pun rasa xberapa nk elok.Rasa tension je.Dah jadi tarzan aku ni.Umah dah tentu bersepah2 ngn barang2 budak2 nie.Segala macam kertas,buku,mainan...huh.Penat suruh simpan tapi sekejap je simpannyer pastu selerak balik.Pennnaaaatttttt......Nak g kluar jalan2 plk dh xboleh.Jalan dh kena block.Kat jalan depan dah tentu deretan khemah tu menghalang jalan.Nak lalu jln belakang lak,dah penuh ngn kete org g mesyuarat kat sekolah tepi tu...ishhh.....Jalan nk keluar pun ada dua je.Takkan nk lompat parit lak kot.Ada le satu titi kat depan umah nie.Boleh le motor nk lalu,kete kecik tu dengar citer leh lalu tapi kalo mpv leh lalu ke...ish gerun gak.Tetiba je runtuh....ambik ko.Sapa yg susah.So,nak tak nak berkampunglah aku diumah ni.....Pandang depan pandang belakang.....Nasib baik la umah tepi jalan besar,leh le jugak tengok kete,lori lalu.Kalo dok kat ceruk ulu,padan muka aku kan...huhuhuhu....

Bebelan dah tamat.Sekarang kiter citer pasal masak memasak lak.Menu mee sup ni,sebenarnyer menu malam semalam.Dah lama sungguh aku nk makan mee sup tulang tapi asyik xsempat nk g cari tulang.Makan yg sendiri buat lebih puas dari yg beli.....leh tambah banyak2.ceh...kuat makannyer aku.Tulang pun dah mahal sekarang nie.Kat pasar Taiping,sekilo dalam rm14.Semalam beli dalam rm11,xsampai sekilo.Kalo tersilap beli terkena yg 'rimau menangis'maka menangis le kiter.Korang tahu ke apa tu'rimau menangis'?Itu gelaran kat tulang lembu tu.Tulang yg memang xde isi,cuma tulang semata-mata.Bila sekali tgk macam isi,rupa2nyer tulang betoi2.Ha,itu le 'rimau menangis' sebenarnyer.Kelako toi.....Selalu kalo beli,dapat yg tulang rangka tu,banyak le gak isinyer...yg berlemak-lemak tu,fuhhhh,memang sedap.Tapi xleh makan banyak2....karang,tanggung sendiri la....Resipinyer senang je....




Sup..
Basuh tulang bersih2 ngn tepung-rebus hingga lembut
Bhn tumis-bawang merah/bwg putih/halia/bunga lawang/kulit kayu manis/bunga cengkih/buah pelaga/rempah sup
Tumis bhn tumis tadi dlm kuali.
Kemudian masukkan dalam rebusan tulang tadi(kira tumis darat le nie)
Perasakan dengan garam.

Bahan sampingan...
Mee-dicelur sebentar
Daun bawang/daun sup-dihiris
Lobak masin-dihiris halus,kemudian digoreng
Bawang goreng
Sambal kicap-2 ulas bawang putih ditumbuk bersama cili padi.Campur kicap dan gula


Dah siap......maka boleh le makan.Berpeluh-peluh bila makan sup tulang panas2 dan ditambah lak ngn sambal kicap yg pedas2 gitu.terangkat toi....

4 ulasan:

wan- warkah terindah berkata...

wowww..tengah lapar ni..bak semangkuk....emmm...resepi ngan tulang ni byk sangat....salah satunya gulai kawah....hahha..cuma kalo tulang yg liat tu..lama gak nk kena rebus kasi lembut....heheh...

deeja berkata...

Kak Wan...

kalo tulang liat,tarik punyer tarik trcabut gigi..hehehe...gulai kawah,mmg sodap...brtmbh mkn nasi

kakpah berkata...

salam deeja.....
kaakpah datang bawak kopi. Pi keluarkan mee sup tu. Kasi panas..

deeja berkata...

Kak Pah....
Makacih kak,sudi bwk kopi...kopi cap apa ni kak?...sluuurrpppp,sodap..hehehe

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com