Selasa, 24 Mei 2011

Pengat Ubi Kayu.....



Bertemu kembali dipetang Selasa.Cuaca disini hujan.Anak2 kesekolah agama.Sekejap lagi balikle deme.Dalam cuaca yg sedikit dingin ni kalo dapat bantal memang best.Tapi xboleh nk tido la petang2 cmne.Karang mula le merepek bukan2.Ntah apa2 mimpi akan keluar.Kalo yg elok2 tu xpe gak ni yg......ahhh,xnk cakap lah.Lagipun,bila dah lepas Asar dah xelok tido.Ye tak.So untuk tidak memboringkan diri,maka dibukaklah blog kesayagan hamba ni...Ahakkk....Petang ni,kiter buat pengat ubi kayu.Wah terangkat jugak makan panas2 dalam cuaca dingin sambil dengan desiran hujan.Ehhhh,betul ke ayat...Hahahaha,bukan budak sastera,main hentam je.
Ubi kayu ni beli kat pasar malam gak.Beli ari Sabtu kelmarin.Beli 2 ketul tapi dah buat rebus dah seketul aritu.Memang nostalgia je bila makan ubi rebus cicah ngn gula.Macam zaman dulu2 kan.Mungkin aku xdapat merasai era zaman Jepun tapi bila dengar citer mak memang cukup nostalgik.Walaupun masa tu mak baru je lahir.
Okeh,stop le dulu ye citer pasala zaman Jepun.Ye la kan,masa zaman tu lah ubi kayu menjadi makanan utama diorang.Sedih plak rasanyer...huhuhu.
Kat sini,aku catat le resipi pengat ubi kayu.Walaupun senang je membuatnyer tapi mana tau kot2 terlupa.Boleh gak aku selak blog cari resipi....



Seketul ubi kayu
Sesenduk gula pasir
Santan-guna santan serbuk je dalam sesenduk(bancuh ngn air)
Sedikit garam

Kulit ubi dikupas dan dibersihkan
Masukkan ubi,santan,gula dan garam kedalam periuk.
Didihkan,kacau 
Angkat bila ubi telah empuk dan kuah telah pekat
Sedia untuk dihidangkan...



4 ulasan:

kakpah berkata...

Deeja. pekabo!! Sedap tu pengat ubi kayu. Makan panas-panas masa hujan. pergh..

Che Mid berkata...

Ubi rebus makan dengan sambal tumis ikan bilis.. auww..

Mak che mid suka masukkan terus ubi kayu dalam kuali sambal tumis tu. Baru angkat dan hidang..

deeja berkata...

Kak Pah....
Alhamdulillah....sihat.
Betoi tu kak Pah,mkn panas2 time ujan legi sedap,brtmbh2...yummy2

deeja berkata...

Che Mid....
Deeja xpenah mkn ubi rebus cicah sambal..tntu best kan.Selalu deeja mkn cicah gula je,kelapa kukur pon sodap tapi xsuka le plk..

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com