Isnin, 30 Mei 2011

Destinasi Pertama Cuti-Cuti Mesia.....

Isnin...30 Mei.Jam 11 pagi.Bersiap2,then bersedia tuk bertolak setelah segala kelenkapan dah cukup.Wah bunyi cam nak g perang lak kan.Hari nie,bermulalah cuti-cuti Malaysia.Meskipun destinasi yg dipilih xde le jauh mana.Masih lagi dalam negeri Perak.Tapi segala macam kelengkapan dan keprluan anak mestilah dicukupkan.Segala macam air,susu,baju,lampin...dah semestinyer tuk yg ada baby cam aku nie.Sebenarnyer xplan pun nk g ke Lumut.Rasa cam dah boring dok rumah je kan,so ajaklah cik husben yg dok tertonggok kat umah nie g jalan2.Husben xcuti pun,tapi dia keje malam.So,pe lagi,jom je lah....Setelah puas berkira2 nak keutara ke keselatan.Last2,jom le kiter ke Lumut..Memang dah lama toi xg ke sana.G dulu pun tgk peknen kan Uwais.sejak Uwais dah lahir nie,xpenah g lagi.
Perjalanan dari umah hinggalah ke Lumut,memakan masa dalam 2jam.Sebenarnyer xsampai pun 2 jam tapi kami nie jenis bawak kete ikut hadlaju.Kalo tulis 60,60 je lah hadlaju yg husben bwk.memang org akan cakap,bwk terkemut2,lambat je.tapi kalo dah lebih hadlaju,pastu kena saman sape yg nak bayo.Bukan sendiri yg nak kena tanggung ke?Jadi,cara yg terbaik patuhilah hadlaju yg ditetapkan.Ikut undang2...hehehehe.Itu le pasenyer,kalo nk g mana2 tu kn budjet time.Kalo org cakap 2jam leh sampai,kami ambik 30 minit g....bio lambat asal selamat.Ye tak?
Sampai sana tadi dah tengahari.So,tempat pertama Tesco.Bukan pe g cari port tuk makan.Sambil2 tu leh g melawat tesco Manjung sat.Ye lah,xpenah sampai g.Ari tu lalu je kat situ masa nk ke Tanjung Karang awal bulan aritu.Pas makan,anak2 g melawat toilet lak.Biasa le tu kan,nak membuang...hihihi.Oh ye,surau pun de sebelah tu je.So senanglah nk solat.
Selesai sudah semuanyer,Kami g pekan Lumut.Lepak2 kat tepi laut tu je.Rehat2,makan2,main2....pastu ronda2 kat Lumut...
Kali nie,xde apa pun yg nak dibeli.Satay ke hape ke jenis jajan2 kat situ kami xbeli.Cuma hirup udara kat Lumut je.Pastu,dalam perjalanan nak balik tu,g Teluk Batik sat.Saja singgah tgk pantai....Ombak menghempas pantai...debussss,desuuummm...angin bertiup sepoi2  bahasa...nyaman je.Uwais pun terlena sakan kat tepi pantai tu.Xde acara mandi2 kali nie.Just menziarahi laut dan pantai yg indah je....Anak2 pun xbising nak mandi ke hape ke.Hanya memandang sekelompok manusia yg sedang bersukaria tu je.Mungkin jugak bila deme dok tgk video tsunami kat youtube,maka hati pun sedikit gerun...hehehe,skema nyer ayat.Sebenarnyer,diorng xde bwk baju pun.Tu le pase xde gaduh2 nk mandi.Selalunyer budak2 nie,pantang jumpa air,mesti nk main nyer.
Dok rehat kat situ pun sekejap je,coz mak aku dok dalam kete.Xturun....dah le tu nak jalan pun tersangat le jauh bagi warga emas cam mak.Dah puas pandang2,tinjau2...snap2...kitorang pun balik le.
Then,ke mana g pastu.Naik kete,balik la ke Taiping...tapi,dalam perjalanan tersinggah le plk kat tempat org dok memancing.Bawah jambatan.....Sama le gak,tinjau2,husben ambik gambo....naik kete....jom dah le tu,badan dah rasa panas sangat dah ni...Biasalah cuaca tepi laut bukan sama ngn tempat aku...Bahngnyer lain sikit...
Sampai kat Pantai Remis,singgah lagi.Kali ni ke jeti tempat nelayan naikkan ikan.Aku penah le g beberapa kali kat situ.Ikan kat situ segar2,rege boleh tahan.Nasib kali ni baik,dapat le beli sotong segar2 ngn udang beso....Aku ingat lagi,dulu beli udang kat situ.pehhhh,sedap toi,isi manis sangat cam makan ketam plk isinyer tu.Tadi,rege sekilo udang tu rm26....kitorg ambik sikit je,jadilah sekali makan.Kos semua tadi rm17 lebih termasuk beli sotong ngn 3 ekor ikan merah.Ikan xbnyk le tdi.Tu yg beli itu je.Kalo idak,banyak lagi le kami beli...hehehe.....rajin ke nak masak tu..????
Banyak no kami singgah.Oh ye,sebelum tu de singgah lagi.Lupa...Singgah beli capati kat pe ke nama ntah tempat tu...Sedap capati kat situ...Selalu gak husben g beli bila kesana.Air teh ais pun sedap...
Dah le tu,dah xlarat nk singgah 2 lagi.Penat bebeno rasanyer.So,dari Pantai Remis kami balik direct je.Xde singgah2 lagi dah.... 
Dah selamat sampai umah dan kami berhajat nak cuti2 mesia lagi nie.kalo di izinkan Allah,Husben nk ambik cuti Khamis ni...Nak g jenjalan lagi..
Gambo2...belum masukkan dlm pc g...so cuma catatan je dulu.Nanti aku masukkan versi gambo le plk...So,sampai disini saja catatan perjalanan ku.

Tiada ulasan:

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com