Selasa, 28 Jun 2011

Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab


1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi ‘Isa A. S. dilahirkan);
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin ‘Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :
- Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad “Fisabilillah” yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
- Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Masyitah (tukang sisir rambut anak Fir’aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir’aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir’aun sebagai Tuhan).
- Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
- Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
- Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
- Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.
- Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
- Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
- Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
- Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
- Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
- Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.
- Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).
1. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
11. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi ‘Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
111. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S.
1v. Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
v. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v1. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
v11. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma’mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S. bersabda, “Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha’if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH”. Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, “Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- ‘ALIYYIL-’AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga”. Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
11x. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut “al-Kursi” yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
1x. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur ‘Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.
x. Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan ‘Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah ‘Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu’alam.
(Sumber : Kitab Jam’ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah Al-Israa’: Ayat 1). wallahua’lam..
SUMBER:
http://fullfilth.blogspot.com

Uwais oh Uwais....

28 Jun 2011.Bersamaan hari Selasa.Salam bertemu semula di catatan blog yg usang ini.Dah bnyk hari jugak blog ni xterusik.Perkataan yg mampu dikatakan.....'bz'+ malas + penat.Semenjak dua menjak ini,bertambah sibuk rasanyer.Minggu lepas,macam2 aktiviti ada.Ahad yg baru lepas,g berkelah kat Teluk Batik.Join ngn famili pkngh.Seronok bebudak kat umah ni mandi laut.Sebelum tu pun bz gak.Bz g melawat spital.Dah rutin Uwais g jumpa pakar.Hari ni pun g klinik gak.G buat check up bulanan tuk Uwais lagi.Uwais dah pun masuk 8 bulan.Dah boleh duduk tapi masih belum stabil sepenuhnyer.Kekadang nak terbalik gak.Pelan2,nanti boleh le tu.
Pe citer tuk check up Uwais ari nie?Huhuhu...kurang menyenangkan.Memang dia sihat,xde sakit apa2.Cuma yg membimbangkan berat dia kurang.Dah turun le plk.Ish...cmne nie.Minggu sudah timbng kat spital,berat badan dia naik.Cmne lak ari ni boleh turun.Dari 6.4kg tuk bulan lepas dah jadi 6.3kg plk ari nie.Alahai,risaunyer hati.kalo berat badan tak memuaskan,cmne nak operate nanti.Mesti kena tangguh.Risaunyer hati aku.Kalo ikutkan,Uwais ni pemakan jugak orangnyer,tapi memilih...Bila dah makan,susu dah xnak minum lak.Ishhhh...Lasak pun lasak.Sekarang ni,ayah dah beli walker tuk Uwais walaupun aku xsetuju.Bila dah dapat kaki,mulalah bergerak sana sini.Memunggah barang,tarik segala macam benda.Dah tak boleh nak hias2 lagi dah la....hai,dapat ank teruna sorang pun jenuh.Kalo bagi bola,uishhh,memang seronok sangat.maklumlah,baby boy,tentu la suka ngn bola.Takkan nak main doll pulak kan.Sekarang ni,bila dah dok dlm walker tu,asyik nak mengikut aku je lah....huhu.Tadi masa kat klinik,de le sorang ibu tu bawak baby dia.Aku xtanya le brapa bln,tapi aku dngr le berat bdn dia dh cecah 8kg lebih.Xboleh jln lagipun,boy jugak.Aku rasa umo lbh kurang Uwais je.Tapi kan,budak tu jenis yg dok diam je.Xde nak capai pe2 brg pun.Kalo Uwais,ahh...xleh dok diam langsung.Semo benda nak ditariknyer...letih sungguh aku.Habis segala macam buku2 kat atas meja nurse tu nak ditariknyer.Agaknyer la kan,bila dah seseorg baby tu lasak,tentu berat badan pun jadi kurang...betoi ke teori aku ni?
Catatan Uwais tuk usia 8 bulan...


Uwais yg dah pun umo 8 bulan...1st time pakai baju batik,beli kat Tganu tu hari

Disebabkan berat badan Uwais kurang,maka hari ni dalam sejarah....Uwais dapat susu free dari klinik.Sebelum ni,kitorang penah nampak je org lain bawak balik susu,tapi kali ni giliran aku plak gendong tin susu bawak balik....Kalo le tiap2 bulan dapat susu free,alangkah seronoknyer hati...Memula tu nak bagi susu pediasure,tapi bila umo Uwais belum sampai 1 tahun maka,xboleh le nak bagi...Cuma susu biasa je yg boleh bagi.
Ni le susu yg dapat tadi..

Jadilah,rezki....alhamdulillah.Harapan aku,semoga berat badan Uwais akan meningkat sebelum menjelangnyer bulan Ogos nanti.Sebabnyer,Ogos ini adalah penentu tarikh tuk operation.Kalo berat badan masih kurang,kemungkinan akan lambatlah operasi nyer.Ya Allah,tolonglah hambaMu ini.Permudahkanlah segalanya.Amin......

Selasa, 21 Jun 2011

Bertemu Kak Hasmizan & Famili.....

Menjelma kembali di lembaran Selasa....Perkenalan,pertemuan....itulah adat manusia.Hari Sabtu yg lepas merupakan kenangan terindah buat aku.Itulah pertama kali aku bertemu dngan kawan di alam maya ini.Mungkin bunyinyer agak pelik...itulah kenyataan.Orang lain mungkin dah berkali2 bertemu ngn kenkawan di fb ataupun blog tapi aku baru kali ini berkesempatan berjumpa dan bertentang mata sendiri dengan rakan maya.Selama hari ni,hanya bertegur sapa melalui chat box di blog.Kemudian berchat di fb.Kemudian berbual ngn telefon.Dan akhirnyer berjumpa sendiri ngn tuan empunya diri...Alangkah indahnyer ku rasa.Inilah cerita ku bertemu dengan Kak Hasmizan.

Kelakar....bila mengingatkan kembali saat2 ingin bertemu.Pe tidaknyer,kitorang berjumpa kat Cameron Highlands.Kak Mizan dari Paka Terengganu.Aku lak dah tentu dari Taiping.Jauh tu kan.Rezki nak berjumpa di Kuala Terengganu tempohari masa aku ke sana tak kesampaian.Husben Kak Mizan dah kena bertugas lak.So,xpe lah...rezki masih memihak pada kita,dapat jugak berjumpa akhirnyer.
Kak Mizan ke sana mengikuti konvoi...Konvoi pe ye kak,lupa le plk...hehehe.Kitorng dah berjanji nak berjumpa tu masa cuti sekolah tu lagi...lama le gak kiranyer.Citer kelakarnyer...ish3.Dua2 pakat xtau tempat.Sorang ke hulu,sorang ke hilir.Ye lah bukan nak kata la,dah nama pun bukan tempat sendiri.Jadi,pakat2 sama xtau la..Sampai je aku kat CH,aku call kak Mizan.Kak Mizan bagitau de kat Tanah Rata.Aku lak,masa tu singgah kat area Tringkap.Pastu lak,Kak Mizan call lagi kata dah de kat Boh estete.Aku pun xkisah la kat mana nak jumpa pun xpe..janji leh jumpa.Kitorng pun patah le balik.G le kat Boh Tea Sungai Palas tu.Masuk ke dalam....biasale jalan teruk,berliku2...ngn kete lak bnyk.Sampai sana,aku call lagi.Katanyer de kat cafe atas tu.Kitorang pun naik le cari.Sampai sudah aku cari xjumpa...adussss,camno ni.Betoi ke tempatnyer...Jenuh bercall berkali2...tanya itu ini.Kemudian,kami pakat gelak sama2.Pe taknyer,dua2 xtau yg Boh Tea tu ada 2 tempat....hehehe,mana nak jumpa ,sorang kat Boh Sungai palas,yg sorang g kat Boh kat area Ringlet tu....ish3....Nak buat cmne kan..dah ke tempat orang.Mana le nak reti...
Akhirnyer,kami ketemu gak setelah penat mencari....Seronok betul aku,bila dapat bersembang live ngn Kak Mizan.Peramah orangnyer...Tapi aku ni malu sikit...hihi.Sori ye kak....kalo Aja xreti nak sembang2.Memula tu jumpa kat taman tak jauh ngn pekan Tanah Rata.Pastu,kami diajak plk ke apartment tempat Kak Mizan menginap..Kitorang xbleh lama kat situ....Masa cukup mencemburui kita,xpuas rasanyer ketemu.InsyaAllah,kalo de rezki lagi,mungkin kita akan ketemu lagi..Kami sekeluarga berangkat pulang lebih kurang jam 4 petang....Singgah pasar malam Brinchang,beli barang sikit.Pastu balik le kami.....Sampai umah jam 8 malam.

Kak Hasmizan wif anak2 nyer..

Anak teruna Kak Mizan,Adam Yusuff..cute dier

Pertemuan 2 teruna kecik...Uwais & Adam

Pe ye yg kiter sembang masa nie?tgh ukur baby sape tinggi kot...hihi

Meh kiter panjat atas huruf2 tuuu.....yehaaa

Kat tepi jalan pun leh posing lagi...

Yang ni kat apartment kak Mizan bermalam tu.Memang best la kat situ.Nampak view yg cantik sgt.Tapi aku rasa gayat le plk,pe tidaknyer kat tingkat 4 tuuu
Ok...sekarang layan gambo kitorang lak kat ladang Boh...








Sekian dulu catatan kali nie....
oh ye,thnks Kak Mizan atas pemberian ole2 tu ye.Suka sgt...

Jumaat, 17 Jun 2011

Petua Kecantikkan....

1.Petua menjaga muka

Menghaluskan kulit muka

a) Ambil sebiji tomato masak dan kisar halus. Kemudian lumurkan pada muka kira-kira 20 minit. Setelah itu, bersihkan muka dengan air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi untuk membersihkan kulit.

b) Bancuhkan sedikit asam jawa bersama sedikit air dan tepung ubi. Kemudian kacau hingga sebati. Pastikan bancuhan tidak terlalu cair. Setelah itu, pupurkan pada muka dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air bersih.

Menegangkan kulit muka

a) Ambilkan sedikit tepung ubi kayu dan mentimun tetapi sebelum itu mentimun hendaklah dihancurkan sehingga lumat. Kemudian campurkan kedua-dua bahan tadi dengan sedikit air. Pastikan bancuhan tidak terlalu cair. Setelah itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering. Kemudian basuh dengan air bersih.

b) Rebus segenggam biji kani@manjakani di dalam periuk tanah sehinggalah ianya menggelegak dan pekat. Tunggu sehingga ianya suam. Kemudian sapukan pada wajah dan tunggu sehingga kering. Setelah itu, cucilah wajah dengan air bersih. Amalkan selalu.

Menghilangkan jerawat

a) Campurkan sedikit asam jawa dengan bedak sejuk. Selawat sebanyak 3 kali. Kemudian sapukan pada muka. Amalkan selalu, InsyaAllah jerawat akan beransur hilang.

b) Tumbukkan sedikit kulit kayu manis dan campurkan bersama dengan bedak sejuk. Lumurkan pada bahagian muka yang mengalami jerawat. Setelah itu, bersihkan muka dengan air bersih. Amalkan selalu.

Merawat kulit berkedut

a) Bersihkan sebatang lobak merah dan kemudian parutkan lobak itu. Selepas itu, campurkan parutan lobak bersama sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. Kacau hingga sebati dan oleskan pada wajah sekali sehari. Amalkan selalu.

2.Petua menjaga rambutMengelakkan rambut gugur

a) Ambil segenggam daun bunga raya dan beberapa helai daun lidah buaya. Basuh bersih dan kisarkan kedua-dua hingga lumat. Perapkan bahan ini di atas kepala selama satu jam. Lakukan 2 kali seminggu. InsyaAllah rambut akan kekal kuat dan hitam semulajadi.

b) Rendamkan secawan kacang hijau semalaman. Kemudian tapis dan ambil airnya untuk disapu di atas kulit kepala sambil kulit kepala dipicit perlahan. Amalkan selalu. Selain itu, elakkan mengikat rambut dengan getah.

Menghilangkan kelemumur

a) Perahkan beberapa biji limau purut atau limau nipis di atas kulit kepala. Lumurkan sehingga rata dan biarkan selama beberapa jam. Untuk hasil terbaik, perapkan rambut dengan tuala. Amalkan selalu. Petua ini juga berguna untuk mengurangkan pening kepala.

Petua-petua ini boleh dicuba dan dilihat keberkesanannya tetapi harus diingat bahawa ianya akan mengambil masa untuk mengetahui keberkesannya. Oleh itu sesiapa yang mencuba petua-petua ini haruslah bersabar untuk mengetahui kesannya dan petua ini haruslah diamalkan selalu. Kebaikan mengamalkan petua yang berasaskan tumbuhan ini adalah kerana ia tidak mengandungi bahan kimia yang boleh memudaratkan manusia. Selamat mencuba!



*artikel ni deeja ambik kat blog ibu kesuma

Khamis, 16 Jun 2011

Jelatah Perut...



Bersiaran kembali dengan menu feveret ku.Jelatah perut.Mungkin nama menu nie tidak asing lagi bagi orang2 di Taiping.Bila de majlis kenduri kendara selalu jumpa menu jelatah perut nie.Terutama kat kawasan kampung aku.Kat tempat lain tu aku tak tau la camne lak.Memang berselera abis bila dapat makan jelatah perut.Tambah pulak bila dimakn dengan nasi minyak.Dengan nasi putih pun dah sedap.Dah terasa2 le plk enaknyer.Haishhh...Menu jelatah perut ni sebenarnyer menu minggu lepas.Entah nape sejak balik bercuti rasa cam xlalu je nk makan nasi.2,3 hari jugaklah masak nasi tapi asyik xabis je.Agaknyer cuaca yg tak menentu pastu ditambah lak ngn penat.Itu yg buat nk mkn nasi pun xberselera.Nak masak pun dah abis idea...huhu,sampai macam tu sekali.ataupun memang malas kot...hehehe.Dalam hati ni masih teringat2 lagi ngn nasi kerabu...alamak,cmno nie.
Jelatah perut ni senang je nak membuatnyer.Cara buatnyer sama cam nak buat air asam.Tapi bila dah nama jelatah perut,kita gaulkanlah sekali perut lembu yg dah direbus tu ngn air asam tu tadi.Ha,senng kan.Berselera gak mkan...Ok kat sini,aku catat le supaya xde lupa2.mana le tau,aku ni kan jenis yg suka lupa tapi ingat...hihi,de ke camtu...???


Jelatah Perut
Cili merah/cili padi
Bawang besar-hiris nipis(separuh tumbuk sekali ngn cili,separuh lagi gaul je)
Belacan
Sedikit air asam jawa
garam/gula
Tomato-dihiris nipis
Perut lembu-dibersihkan dan direbus hingga lembut(hiris nipis)

Cara membuatnyer:
Tumbuk cili bersama belacan dan bawang
Kemudian masukkan sedikit air asam jawa,tomato bersama garam/gula
Gaul rata
Masukkan perut lembu yg telah direbus tadi.
Gaul sebati
Sedia tuk dihidangkan

Survey ??????

Salam di hari Khamis.Hari ni mengantuk sangat.Semalam tahan mata.Bukan pe nak tengok gerhana bulan.Tunggu punya tunggu,nampak le cik bulan.Memang cantik bila bulan tu penuh.Bercahaya je.Masa tu dah kul 1 pagi.Tapi,belum lagi gerhananyer.Tunggu le lagi sampai la kul 2.30 pagi.Akhirnyer aku terkecewa sendiri bila bulan dilindungi awan.Ala...xde rezki nak tengok.Akhirnyer aku bukak live webcasting ,siar live dari Masjid Negara.Alhamdulillah,aku dapat tgk.Tapi rezeki tetap xmenyebelahi aku,tetiba je line ilang.Terus xnampak apa2 dah.Time tu dah kul 4 pagi.Memang bulan dah lindung sehabisnyer.Kat luar pun gelap,tak berbintang.Suasana nampak sepi je.Hati teringin sangat nak tunggu bulan muncul kembali tapi kepala dah rasa semacam.Pening le plk.Maka,terpaksa la aku pendamkan hasrat.Sambung tido je lah.

Ala,dah lari tajuk le plk.Sebenarnyer aku nak citer pasal survey.Survey pe lak tu.Baru sekejap tadi,rumah aku ni dikunjungi ngn seorang wanita muda.Usia lebih kurang aku lah kot.Tapi dia ni cina.Nak tau pe yg ditanyanyer.Nak survey pasal kete yg usia bawah pada 6 bulan.Dia ni datang dari Ipoh,katanyer.Nak survey pasal kete dotdotdot je.Ish...aku xcaye la.Macam mana nak percaya,setahu aku syarikat dotdotdot tu besar.Masa kitorang beli kete tu,salesman dah cakap nanti diorng akan pos satu surat.Surat tu khusus tuk survey kete2 deme.Kitorng dah anto pun.So,nk survey pe lagi.Yg aku suka pasal company kete ni kan,pe jugak info, diorng akan anto sms.Bukanlah aku nak memuji tapi aku puas hati la,setakat nie.Yg aku ragu2 sekarang nie,pasal org yg datang nak survey tu.Aku rasa diorng bukannyer betoi2 nk survey pasal masalah kete,pe2 pun pasal kete.Aku agak kan diorng nie saja2 je,dalam kata lain ada udang sebalik mee.Pe taknyer,sambil dok sembang2 ngn aku tadi,mata pompuan cina tu asyk dok kerling2 je kat dalam umah aku.Riso wei,meskipun aku xde le kaya raya tapi mana tau kan.Kiter tetap kena beringat.Kebetulan lak masa tu kete kitorng nie dok kat luar pagar.Pagar depan pun xbertutup sebab aku baru balik dari company dotdotdot tu la.G ambik cek.Yg husben lak mmg xde,kluar g ambik Kauthar kat tadika.Aku kelentong jelah kata husben mmg lambat balik,pastu nk kena g outstation le...Pe dak nyer,cina tu cakap nk singgah lagi oetang nie.Jangan harap la,aku nak percaya.Kalo de pe2 masalah pasal kete nie,just g report je kat company diorng tu kan.Nak survey pe lagi.So.....beringat lah...Jangan tertipu.Pasal banyak jugak aku dengar kes2 yg bukan2....takut jugak wei...

Isnin, 13 Jun 2011

Edisi Gambar....Muzium Padi,Kedah

Menuju ke puncak Gunung Keriang
 Cantik,nampak real je batu gua tu
 Dah sampai atas....tgk pemandangan Gunung Keriang.Jakun sat budak2 tu bila kat situ berpusing2.


 Macam real je walaupun itu cuma lukisan...





 Yg ni plk kat area bawah...Ada lagi tingkat bwh...tapi malas nk upload coz semua de muka tuan empunya blog.So tgk gambo2 ni dh le ye...

 Kat muka depan.Kat belakang tu ruang ambik tiket ye.Dewasa rm3.Kanak2 rm1 dan kamera rm2
 Bergambo kat area luar plk...


 Ok...bye2 Muzium Padi...nk balik dah
Ni le rupa Muzium Padi dari jauh....

(sori gambo senget menyenget...dh xlarat nk perbetul...asyik jd cmtu gak..huhu)

Ahad, 12 Jun 2011

Edisi Gambar.....Perlis,Padang Besar...Muzium Kota Kayang


Mercu tanda....selamat datang ke Perlis...4 Jun 2011

Destinasi pertama menuju ke pekan Padang Besar melalui jalan Chuping.



Dah sampai pun....kat dalam pasar bulat

Singgah beli biji gajus kat sini....yummy2

Jamu mata tgk beg...lawa2 gak meskipun replika...huhu

Yg ni singgah beli mangga harum manis.Sekilo rege rm 14.Beli 2 bijik je pun.Tu pun dh rm11

P melawat Muzium Kota Kayang.Masuk percuma.Tapi tu la xboleh lama2 kat sini,hujan dh mula turun.

Ni kat kwsn luar muzium.Cantik.Berlatarbelakangkan gunung.Xsempat nk snap gambo2,hujan dh turun...

Kat dlm muzium

Antara pameran yg ada.Kat sini leh snap gambo.So pe lagi,kami x lepaskn peluang le ambik gmbo







Yg ni dh nk balik.Hujan turun selebat-lebatnyer.Xberani nk tunggu lama2 kat Perlis.Ati riso takut banjir lagi.Perjalanan diteruskan....menuju ke Alor Setar

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com