Jumaat, 18 Februari 2011

Karipap Telur....

Catatan kedua tuk ari nie....Ari nie nak citer pasal masak memasak je.Bukanlah rajin sangat pon memasak tapi memng dah kena masak.Buat camne pon,memasak tu dah jadi satu tanggungjawab buat aku.Sedap ke tak sedap tu belakang citer.Tapi,percayalah...anak2 mesti cakap apa yg mama diorg masak tu sedap meskipon owng len cakap...huh,cmni kata sedap.Air tangan ibu tu satu anugerah,sentiasa sedap je meskipun masak telur goreng....
Petang tadi,balik je Alyaa ngn Najla dari sekolah agama,umah dah bingit semula.Riuh sekampung.Hadoiiii....dok bising pasal tayar basikal.Sejak dua menjek nie,asal balik je dari sekolah agama mesti nak g main basikal.Alyaa tu baru je dapat kayuh basikal xpayah guna tayar tmbhan.So,sekrng nie laju je kayuh.Entah cmne,tayar tu pecah,maka xdpt le nk buat kayuhan ala2 le tour de langkawi.Mengamuk2 sruh beli tayar baru...Ishhhh,pasal tayar pon nak mengamuk.Macam2 hal anak2 ni kan....
Mengamuk tu mengamuk jugak tapi perut tetap kena isi.Pe lagi,trhoyong hayang le si mama g menguli tepung nak jamu buah hati semonyer.Cik husben sruh wat karipap telur.Mula tu rasa cam malas je nk uli tepung tapi ku gagahkan jua demi keluarga tercinta.Ahakkkksss.Maka jari jemari ku yg cute ni pon g le menguli dan mencanai tuk wat karipap telur.Sebenonyer,Kauthar suka sangat karipap telur.Kalo karipap inti ubi tu tak layan le dia.


Aku nie,tak berapa pandai nk wat karipap telur sebenonyer.Bukan pe,kekadang tu kulit dia pecah,so meleleh le plk inti telur tu.Aduhhh,tension tau bila buat tak jadi.Tapi berkat kesabaran dan ketekunanku...chewahhhh,eksyen...idak,aku biasa je.....maka terhasilah karipap telur yg besar gedebak dengan kelim yg xserupa kelim...hihihi....janji leh makan,kenyang perut sudah....iye tak???


Resipi...
Kulit-tepung gandum,sedikit plnta,sedikit garam,sebiji telur dan air tuk menguli.
Inti-telur+daun bwn/sup+bawang+sedikit garam(dipukul can nk wat telur dadar tu)

Cara nk buat...
Canai nipis,pastu taruh inti telur,kelim,pastu goreng la....

*resipi nie versi deeja,sukatan men taruh je

2 ulasan:

~ yus ~ berkata...

karipap telur tak pernah cuba...mcm best je.

Banyak juga bahan deeja buat kulit karipap tu ye. Yus biasa tepung gandum + minyak panas (butter yg di cairkan panas2) dan air je.

deeja berkata...

Yus...
cuba le try,sedap tau
resipi tu,deeja men taruh je.Dah mak ajar cara camtu,kiter pun ikut je lah.Tapi kan kalo mak, dia taruh shortening(lemak sayur)lagi.Bila taruh telur rasa cam gebus sikit.mcm2 versi nak buat kulit karipap ni kan...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com