Khamis, 24 Februari 2011

Menu hari nie.....Ketam bercili

Bertemu kembali di hari Khamis.Ari nie cuaca kurang baik.Dari pagi lagi dh turun ujan.Cian budak2 g seklh dlm cuaca yg ujan.Nasib le ada kete.Kalo budak2 yg naik moto tau jln kaki,lg cian kat deme kan.Dulu2 kalo ujan pagi2,sklh mesti cam lengang sikit.Budak2 liat nak ke sekolah.Tapi kini dah berubah.Mungkin jugak pemikiran ibu bapa dah lain.Hujan ke tak hujan,anak2 mesti ke sekolah gak.Pelajaran tu mesti diutamakan.
Meskipun hujan keje dalam umah mesti buat jugak.Penat la.Ari2 mesti penat.Kemas umah,basuh pinggan yg melambak,lipat kain,uruskan baby...adussss....Umah kemas mcm mana pun,sat lagi bila budak2 balik je sklh mesti brselerak balik.Kat ruang tamu tu lah diorng nk kluarkan segala mak nenek mende.Buku2 sekolah tu dah tentu lah.Ye lah,umah pun kecik je kan.lain la kalo umah tu beso gedebak....

Bab makan,itulah yg ditanya setiap kali balik dari sekolah.Mesti bukak tudung saji tgk pe yg aku nie masak.Kalo xmasak,kesian kat deme kan.Yg simple2 pon jadilah.Alyaa,bila bukak je tudung saji tu nampak le ketam,pelagi,dah xsabo2 nk mkn.Yg Kak Yong plk,dah sakit telinga plk.Dia dok gaduh sakit dr semalam g.Jam baru kul 12.30 tghari.Klinik pun lum tutup.Aku sruh je ayahnyer bawak g klinik.Kalo pe2 hal karang lagi teruk plk.Tambah2 bab telinga nie,bahaya tau.Kat klinik,diorng cuci,nth de apa tah yg masuk.Pastu bagi ubat telinga yg titik tu ngn sirap paracetamol.Balik je dari klinik,si Alyaa yg dah xsabo2 tadi dah siap menunggu nk mkn....terus g basuh tgn ....MAKAN......

Berebut-rebut makan cik crab ari nie.Masak yg simple je.Ketam bercili.Resipi amik kat blog HaNa,tapi dh diolah oleh aku...hahahaha...pandai sungguh aku ni kan.Kiranyer pestime wat ketam camni,selalu buat masak lemak tau bercili biasa.Kali ni try camni lak.Sedap kata deme.Fuhh,lega bila masakan aku cuci licin..

Bahan-bahan

  • 3-4 ekor ketam size sederhana - belah dua cuci bersih
  • 10-15 tangkai cili kering - ikut kepedasan masing2 (deeja guna cili masak)
  • 1 / 4 biji bawang besar kuning @ 4 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • air asam jawa
  • sebiji telur
  • gula dan garam
Cara-cara
  • Rebus @ celur cili kering dengan air panas. Basuh dan toskan.
  • Blend cili bersama bawang merah dan putih.(deeja tambah ngn buah keras)
  • Panaskan minyak (minyak lebih sket dr tumis biasa), tumis bahan blend hingga pecah minyak dan cili masak. jika kering tambah air lg .. Masukkan air asam jawa.Gaul.
  • Masukkan gula dan garam. Masukkan pula ketam.Gaul.
  • Masukkan sedikit air dlm 1/4cawan. Tutup kuali dan biarkan hingga ketam masak dan cili agak kering. sesekali balik2kan takut hangus bhgn bawah.
  • Buka penutup, kecilkan api, kocok2kan telur dan siram atas ketam. Gaul mesra.Matikan api.
  • Hidangkan dengan menaburkan daun bawang / ketumbar.

4 ulasan:

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. berkata...

salam sis...hujan² mcm nie tgk ketam bercili tue rasa lapo giler.

pasal budak² pergi sekOlah time hujan tue kan...pada zaman dulu budak ramai x g sekOlah sebab kebanyakkannyer org susah. kasut pulak 1 orang sepasang je masa tue. ada tue pulak kasut dah kOyak rabak. begitu jugak baju sekOlah. sebab tue dOrang x mO g sekOlah time hujan. basah katanyaaaaa...

deeja berkata...

Salam kinakoyu@ mama adam..
aah betoi gak tu...dulu susah.akak dulu kalo kasut basah,selipar pon jd.janji xponteng.tapi time tu best,kelas kosong ye...xbljo pon,main je lbh,betoi tak?

arezura berkata...

salamm kak..sedapnyee ketam tu..bleylh pos sini cket

Eda berkata...

adeiii....terliur..jap lagi dah nak buka puasa..tak sempat dh nak buat...huhu

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com