Sabtu, 19 Februari 2011

Ketupat Palas.....


Bertemu kembali dengan Sabtu yg tenang.Pagi tadi de sambutan Maulidur Rasul kat kawasan nie.Tapi n3 kali nie malas g nk masukkan citer pasal perarakkan tu,coz gambo masih de dlm kamera.Tak masukkan dlm pc g.So,nak n3 dululah cik ketupat palas yg dah lama bertapuk kat dalam folder.Ketupat ni sebenonyer bukan aku yg wat.Tapi mak sedara yg buat.rasa memang sedap.Mungkin orang2 belah utara dah biasa ngn ketupat nie tapi kalo kawasan len tu xtau la....maybe sekarang nie di mana2 pon leh jumpa kan.Ingat lagi,satu ketika dulu masa masih lagi study.Aku bawak le kekawan satu kolej ke umah, beraya.Diorang nie datang dari sebelah selatan dan jugak pantai timur.Dah nama pon beraya,so mesti ada ketupat or lemang.Ari tu,kitorang jamu le ngn ketupat palas.Kekwn nie excited nk merasa,tapi diorng cakap susah tol nk bukak dia punya pembalut yakni daun palas tu la.Aku cakap npe lak susah,senang je,tarik je.Diorang nie punya le dok tarik2 tapi xboleh2 lagi.Sekali bila tengok,alahaiiii...diorang dok cuba bukak kat dia punya simpul.Aku sengih2 ye la.Aku cakap bukan camtu,ala tarik je kat tepi tu...siap demo le lagi aku nie...hehehehe...kan senang je.Kitorang sama2 gelak.Itu la kan,len tempat len plk makanannyer.Mungkin diorng cakap mende tu pelik sebab xpenh jmpa tapi bila aku lak ke negeri len,dan tgk mende yg xpenah jmpa kat Perak nie,aku pon jadi jakun jugak kan....Xpe la,sama2 lah kita belajar.Kesimpulannyer,andainyer kita xpenah tgk atau makan sesuatu makanan yg dirasakan pelik,baik kiter cuba je.Sedap atau tak itu len citer.Yg penting kiter cuba.Bila kiter dh cuba nanti bila jmpa lagi mende tu kita dh tau camne rasa dan bagaimana nk mkn.Jadi org dh tak leh nk kelentong kita wat kali yg seterusnyer....kan..kan..kan...


Resipi ketupat palas.

1 kilo beras pulut-dibasuh bersih dan ditos
2 biji kelapa(ambik santan)
sedikit garam
air-2 cawan(agak2 la,sebab pulut xleh bnyk air nanti lmbik)

Cara buat.
Masak santan bersama garam hingga mendidih.
Masukkan pulut,kacau.
Pulut jgn biar sampai betul2 masak,cuma separuh masak je.
Pastu angkat dan disejukkkan.
Sedia untuk dibungkus.
Siap bungkus rebus hingga air kering ataupun kukus.


Ketupat daun palas nie,kena pandai balut.Ada jantan,dan betinanyer.Seeloknyer buat ketupat jantan.Sebab  masa kita rebus nanti tak le masuk air.Lagipun rupa dia kemas dan cantik bila dibandingkan dgn ketupat betina.

Tiada ulasan:

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com