Jumaat, 4 Disember 2009

Apa benda nie...?

Kembali lagi hari ni....Kowang penah tengok tak benda alah kat atas tu...?saper penah tengok angkat...hidung,,,hihihi...tentu tengah kembang kempis tu.....Itu kan daun getah....betul tak?Tapi kenapa nampak macam sarang kerengga lak?Sebenarnya itu adalah tapai pulut yg dibungkus ngn daun getah....Unikkan.....Tapai ni husben deeja bawak balik dari Bagan Serai.Kat tempat kursus tu hari diorang jamu tapai ni sebagai pencuci mulut.....Sedap....tapi deeja tak pandai lak membuatnyer,makan pandailah....
Inilah rupa tapai pulut tu setelah dibuka daunnyer....Terasa manisnyer kat tekak ni...Menurut orang tua2 zaman dulu,kalo nak buat tapai ni ada pantang larangnya.Tak boleh kasi tau kat orang takut tak menjadi tapai tu...Bila dah buat kena simpan bawah katil....Andai kata ada orang tegur kita buat tapai,takut nanti tapai tu tak cantik leh jadi merah.Maklumlah....zaman dulu,banyak orang dok pakai ilmu2 ni....Zaman sekarang....ntahle...dah berubah rasanya....Apa2 pun...yg pasti...rasa tapai takkan berubah walaupun zaman dah berubah.....

9 ulasan:

M_Lex berkata...

tapir sedap.
haha.
lagi berair lagi sdap.

Iza berkata...

senang nk dpt bila time raya haji di kelantan. dh xada pantang larang lg, semua dh tau,bila raya ja mesti ada tapai di sana,manis plak tu.

whitedaisy berkata...

huhu...
saya org kltn tp xmkn tapai..hehe..pelikkan...

tp tau cket2 sal ni cz stdnt food..
emmmm..mmg bnyk pantang larang pn...

antara yg sy tau:
1.kena sentiasa senyum
2.peralatan yg diguna mesti tol2 bersih
3.perempuan yg tengah period dilarang sama sekali utk membuatnya...

hans berkata...

tapai xsedap
haha
saya xsuka tapi ramai je suka
thanks sudi singgah blog saya
rajin2 la singgah n click nuff saya yer
tq

[z@ck] berkata...

pernah makan tapai balut dgn daun getah..
sedap..
=P

LORD ZARA 札拉 berkata...

nak tapai~

ni yg buatku nak pergi pasar tani esok ni~

lovelygift....everything u need are here berkata...

Sedapnya deeja..dah lama tk makan.

IxoR@ berkata...

kt tempat sy banyak tapai bungkus guna daun tuh....

tapi syg, sy tak berapa gemar sbb dia manis sgt!

deeja berkata...

Salam semua....
Lain org lain ragamnyer....itu salah satu makanan tradisi kita...
memang unik ...sedap lak tu.Tapi org yg tak tahan mmg xsuka..toi tak...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com