Selasa, 22 Disember 2009

catatn perjalanan cuti2 malaysia

Salam hari Selasa…..Pagi ni mentari muncul awal….Nampak segar dan berseri sekali….Bila terkenang kisah semalam,rasa tersentak jugak tetapi nak wat camne,itu semua dah takdir…..Terpaksalah keluarkan sedikit wang tuk betulkan apa yg rosak….Tapi Alhamdulillah,kami sekeluarga xde apa2…kejadian tu berlaku masa kami xde kat umah...kalo ada mungkin jd trauma gak...Kiter simpan je lah kisah semalam dalam lipatan sejarah..Betoi kata Zulita,mungkin de hikmahnya....

Hari ni,Deeja nak citer sikit pasal jalan2 tu hari….Kami bukanlah p bercuti cam orang len tu…tapi lebih kepada menziarahi keluarga di samping jalan2 tengok negeri orang…..

Kami bertolak dari umah petang Sabtu minggu lepas ke Rawang.Umah sepupu husben.Kitorang ikut jalan tol sekerat dan jalan biasa….Dari umah ke Ipoh ikut jalan highway.keluar ikut Simpang Pulai dan meneruskan perjalanan ke Tapah.Singgah Tapah.Kan petang Sabtu de pasar malam,tu yg menyinggah ke sana tu.Nak mencari koleh kacang…tapi dah xde le plk….Deeja dah terpikat ngan koleh kacang org Tapah…rasa sedap toi…Husben beli kuewteow goreng.Masuk balik highway…..singgah hentian Tapah…makan kat sana jap….

Lepas maghrib,kami teruskan perjalanan ke Rawang.Sampai dalam kul 8 lebih.Umah sepupu kat Bandar Tasik Puteri…Mak oooiii….jauhnyer nak masuk….tapi kawasan situ ok gak,rasa sunyi sikit….de kawasan kelapa sawit.Umah pun ok….teres 2 tingkat,besar…de 4 bilik.Malam tu kami pakat tidur ramai2….Abang pada sepupu empunya umah pun de dtg gak…Depa dok KL.Anak baru 2 org.

Esoknyer,lepas sarapan,(Masak sendiri)kitorang siap2 p ke Shah Alam.Ke Bukit Cahaya….Ok lah tempatnyer..luas tapi xsempatla nak teroka semua tempat…..penat daaa….Kitorang cuma ke tempat 4 musim tu…Sekarang ni tengah musim salji…..Oklah…..tapi bagi Deeja xbest sangat.Tempat tu kecik je,masa dihadkan 3 minit je…Buat Nor yg dok di Jepun tu...hikhik...deeja pun dpt rasa salji gak wlpun xsemeriah kowang....Jadilah...

Balik dari situ,kami terus ke umah adik ipar(adik husben yg no4) kat Setiawangsa….Adik siap masak bihun sup ayam jamu kami makan.Malam tu kitorang bermalam kat umah adik husben.Sepupu husben balik ke Rawang semula…Petang tu…operasi bermula….hikhikhik…ntah apa2.Ayat bunyi power je…Sebenarnya cuma ajak adik ke Wangsa Walk…..Tak jauh dari umah adik.Dlm 10 minit je….Target Deeja ke KL pun sebenarnya nak g cari kedai deco Romantika…..Thanks pada Akak Azie dan Akak Intan yg sudi bagi info kat Deeja….Wah…memang best giler p kedai tu…murah2 regenyer…..Tapi deeja xdele borong sakan….ikut budjet le gak…..tapi dalam tu pun,dh terperabis rm 100 lebih….

Esoknyer….kami meneruskan perjalanan ke selatan lagi.Ke Nilai Ng Sembilan…..Ke umah adik husben yg no3…..Dh ke situ….semestinyer ke Nilai 3…..Xde borong pe2 pun,Cuma jalan2 cuci mata.Deeja cuma beli tudung,beg…ehmmmm….pe g ye….ha…dapat pelita.Beli seketui je…

Pagi2 besoknyer…..kami ke Port Dickson dan ke Seremban…..Ikut jalan lama…..Singgah jap kat Kota dan Muzium Lukut…..Cadang husben ke Port Dickson nk g Muzium Tentera,tapi dah tak bukak lak….Aisey….geram pun ada….tapi nk wat cmne..dh tersilap ari….dapat tengok luar je lah….Kat PD tak mandi pun cuma tengok laut je….Ada le beli baju T kat anak2.Mahal le regenyer kalo nk dibandingkan ngan kat Lumut….Sori ye org PD…bukan brmaksud nk mengata.

Balik dari PD,terus ke Seremban….Saja pusing2 town….kitorang beli makanan dan makan kat Taman Tasik Seremban…Ok gak tempatnyer….Pas tu g mana g ye……pusing2 jap then balik….Ujan dah turun…Sampai Nilai dah kul 7.Tido umah adik.Esok dh nk balik Tepeng…Rindu ngn Tepeng….

Lepas ambik sarapan,adik ipar beli nasi lemak…uiiii…pedasnyer….kami bertolak balik.Ikut highway sampai Rawang,pastu amik jalan lama menuju ke Kuala Selangor…Hajat hati nak ke Tanjung Karang,umah Tok sedara Deeja…Dah sampai Kuala Selangor,kami singgah ke Bukit Malawati.Ronda2 jap dan singgah ke muzium…Anak2 cam dah suka ngan muzium….

Dalam perjalanan dari Kuala Selangor ke Tanjung Karang,kitorang singgah ke Warung Ibu,makan Nasi Ambeng la….sedap plk rasanyer…Itulah kali pertama rasa….

Sampai umah TokNgah dah kul 2 lebih…..Singgah kejap je….Tapi tu le,TokNgah ajak gak makan nasi umah dia….Makan le gak walaupun perut dah kenyang.Tapi deeja berselera lak mkan….Berlaukkan tempe goreng cicah sambal kicap…wow…feveret deeja tu….

Dalam kul 4 kami balik……Sampai Lumut dalam kul 6.Sempat g singgah makan angin tepi laut…..Tapi tak sempat nak berposing2 tepi laut dah ujan turun.Bila dah ke Lumut,deeja mesti singgah kedai beli jajan2 makanan laut tu…..Sempat gak rembat baju T,2 helai rm15 je….

Kat Lumut tak lama…..dah petang sangat….so kitorang balik lepas maghrib.Bawak kete pelan…Ujan lebat laaaa…..Sampai umah dalam kul 9 malam…..Aduh…letihnyer….jauh benar perjalanan dari kul 9 pagi sampai umah kul 9 malam…..Rasa cam dah tak lalu nak jalan lagi dah…Penatnyer terasa sampai 2 , 3 ari.Deeja cakap kat husben,len kali dah xnak balik ikut jalan lama g….Banyak sangat singgah…dok dlm kete pun lama sangat…..Penat….

Ok lah…..ni je lah citer deeja p jalan2 tu hari…..Gambar2 next time ye…..masih di landa ke bz an….

3 ulasan:

rosnanie berkata...

salam deeja
kira ok lah tu, jln2 sambil ziarah
saya pn ada pegi bukit cahaya tu, masuk jgk la tpt 4 musim tu, tp tak best sgt kan? tptnya sempit pastu tak boleh masuk ke dalam, kt tpt salji tu. Cuma, boleh la, setakat nk tunjuk kt anak2 rupa salji... boleh la...

hajarus berkata...

wah... bestnyer cuti2 mesia... banyak tempat persinggahannyer yer...

deeja berkata...

Salam rosnanie...
Masa cuti pnjng ni je lah leh bwk anak p jauh sikit...sambil2 belajar..betoi tu,kat tmpt salji tu xbest sngt.sepupu dok mengeluh kn tipu..hikhik...kata husben cm dok lam peti ais je..tp ok la leh tunjuk kt anak...

Salam hajarus....
Banyak sungguh akak singgah ari tu,kekdng tu xturun pun..bio husben ngn ank je p...dh letih,maklumla...org dh tua ni..hihi

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com