Selasa, 29 Disember 2009

Jom Ikut Deeja Ke Kuala Sepetang......

Jalan-jalan lagi......Kali ni Deeja nak bawak teman2 semua ke satu tempat yg sunyi....jauh dari kesibukkan kota.Saper nak ikut?Jom ikut Deeja ke Hutan Paya Laut Matang di Kuala Sepetang tak jauh dari bandar Taiping.....Lekas2....Dah jenguk ke bandar,kali ni kita p jalan2 tengok panorama hutan lak....leh kenal ngan pokok bakau dan spesis yg hidup kat situ....
Ha.....dah sampai pun.....Yang ni kat dalam kawasan Jabatan Perhutanan....Memang disediakan kawasan untuk lawatan.....Ada laluan pejalan kaki untuk meninjau pokok bakau....

Yang ni lah hutan paya bakau....Tengok tu akar pokok bakau yg berselirat....Bakau ni bnyak gunanyer....salah satu buat kayu arang...Kat Kuala Sepetang ni jugak de kilang arang...Deeja penah p masa waktu sekolah dulu,sempat gak masuk dlm tmpat bakar kayu bakau tu....


Nampak tak pokok bakau yg kat belakang Najla ngan Alyaa tu..?Itulah pokok bakau yg terbesar dan tertua yg ada kat situ....Bakau Minyak..usia dah 62 tahun...

Lepas p tinjau2 pokok bakau,kitorang p ke jeti lak....Tengok kuala sungai.Masa kitorang p tu air tengah surut.....Dapat tengok ikan belacak....banyak lak tu....anak ketam pun banyak..Kalo de sesiapa nak menyusuri kuala sungai ni bolehlah menyewa bot....kalo malam leh tengok kelip2....
Tengok tu,air surut kan....Pemandangan kat sini indah je....Sunyi....Oh ye,kalo sesiapa nak menginap kat hutan paya bakau ni pun boleh...Ada disediakan chalet...
Sempat g berposing kat jeti.....Ha....dah2 jom le kita balik...Dah abis dah jalan2 kat hutan paya bakau.....nanti balik kiter singgah Muzium Matang lak ye.....Tapi....opssss....next n3 ye....

6 ulasan:

Bapak berkata...

pertama kali Bapak ke Hutan Paya Laut Matang pada 2006. terus jatuh cinta dgn kedamaiannya. kalau Bapak tinggal dekat2 situ, mesti tiap2 joging di trak dalam hutan tu..hehhe

alang2 ke hutan pendidikan tersebut, jgn lupa singgah ke kilang arang berdekatan..

al-lavendari berkata...

saya dah pergi bermalam di kuala gula. mancing.

saya juga dah ikut jalan ke kuala sepetang. gi makan mee udang.

saya juga dah singgah taiping. makan kuetiau kat doli.

Syefa Amanina berkata...

Selama kat Taiping...nina xpernah pegi lagi la lawat tmpt ni..cam menarik jgk ye...

deeja berkata...

Salam Bapak....
Kawasan Hutan Paya laut ni mmg best la bg yg sukakan keindahan alam semulajadi....Taiping dalam bahasa cina bermaksud kedamaian...tentulah damai je kan...

deeja berkata...

Salam al-lavendari...
wuih...semua dah p ye....ha...tapi deeja tau de satu g al-lavendari xpenah p.....umah deeja...toi tak?datang Taiping,lajak le ke umah deeja yg kecik ni...

deeja berkata...

Salam Nina...
Memang kiter ni Nina,bila org tempatan je mesti xpenah sampai g...hikhik..akak pun first time datang....dulu2 masa zman sklh de dtg tp cuma masuk tmpat perhutanan.Belum de g bina cantik cam skrng ni...balik tepeng,wajib kn p tau...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com