Rabu, 2 September 2009

Bingka Ubi Kayu...

Hari ni cuba wat kuih yg warnanya len pada warna hijau.Amacam cute tak bingka ni...Orang kat cni de gak kata bengkang ubi...Dulu Deeja memang tak makan tapi sejak dah tua2 ni makan plak..Mai kita try wat.....

Bahan-bahan

  • 2 kilo ubi kayu kuning @ putih.
  • 2 1/2 cawan gula pasir
  • 4 1/2 cawan santan pekat
  • 1 sudu teh garam
  • sagu dari ubi kayu


Cara-cara
  1. ubi kayu dibuang kulit dan dibersihkan.
  2. Sagatkan ubi td. habis sagat perah ubi dgn kain bersih utk mengeluarkan airnya.
  3. setelah itu tuang air perahan tadi perlahan2 dan kita akan dapati sagu ubi kayu.
  4. kemudian campur ubi kayu,sagu,gula,garam dan santan.gaul hingga sebati.
  5. tuang adunan dlm acuan yg telah disapu dgn minyak kelapa @ butter.
  6. bakar dlm oven 180C selama 11/2 jam @ sehingga masak.
resipi ni Deeja amik kat Myr....dan mak Deeja punya resipi pun camni gak...

4 ulasan:

kakpah berkata...

pandai deeja buat kueh2 tradisional ek..

F A R Y N berkata...

waaaaaaaaaaaaaaaa.....
sedapnya...
courier la sini sket..huhuhuhu

deeja berkata...

deeja>kakpah
deeja leh buat tapi tak terer...tu pun dgn prtlongan mak..kalo yg biasa2 ni leh le wt sndri...hihikiki

deeja>faryn
bleh...nnti ye...hihi

CATZ berkata...

deeja,
wow..ni pebret nii..tapi dah lama gila tak makannnnn...huwaaaa...u ni buat i nak pi bazar ramadhan carik kuih ni..nak buat..ehmm...mcm susah je nak menyagat ubi..takde benda nak sagat tuu...lgpun kalau buat banyak sgt tadek org nak makan...
alahai..catz teringinnya...bak le sini barang 5-6 hiris...hahhaahha.
ni bakar api atas dan bawah ek?

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com