Khamis, 3 September 2009

Rendang Pedas Ayam

Salam di petang Khamis.Diam tak diam dah 13 hari kita berpuasa.Macam2 menu dah disediakan untuk juadah seisi keluarga.Memang kalau boleh hari2 nk masak tuk family tapi kekadang tu termiss gak...Jadi yg senangnya p beli.Semalam barulah deeja berkesempatan p pasar ramadhan kt Taiping.Memang mcm2 de tapi entahle,Deeja ni cerewet.Nak beli pun kena tengok dulu.Kalau nampak sedap baru teringin nak beli tapi de plk syarat ke dua,tgk org yg jual lak...Klau selekeh semacam je,Deeja memang reject awe2...Mengadakan Deeja ni...Sebabnya,dulu penah Deeja p psr mlm tengok org ramai sangat berkumpul kt gerai tu...jual makanan dr pantai timur.Memang sedap masakan nye.Tapi ishh...bila Deeja tengok tukang yg dok bungkus tu peluh meleleh semacam,alamak...kalau menitik kat makanan tu tak ke naya..Jadi awas...hati2 masa membeli ye..Kalau nak beli lauk pun kitorng selalu bli kat org yg dh biasa meniaga.Takut nak beli tak tentu arah...Yelah...kalau beli dah abis beringgit2 tapi rasa hampeh...sakit ati gak...Sambung cite pase masak memasak ni...semalam lauk beli je,Deeja cuma masak ayam rendang pedas...Fuuhh...memang feveret...dan setiap kali syawal,lauk ni mesti de...dah macam wajib..Ni nak le kongsi gambo ngan resipi .....
Bahan2
Ayam-1/2 ekor
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
cili kering-kuantiti suka hati,ikut kepedasan sndri*
3 batang serai*
1 inci halia*
2 sudu besar kerisik
1 sudu teh serbuk kunyit
2 cawan santan
2 helai daun kunyit
garam secukup rasa

Cara
  • Kisar bahan yg bertanda*
  • Masukkan bahan kisar didlm kuali dan tambahkan bahan lain kecuali daun kunyit.
  • Renihkan,hingga ayam empuk.Masukkan daun kunyit yg dihiris halusMasak sehingga kuah pekat.(Deeja suka pekat sikit)
Selamt mencuba....Selamat Berbuka Puasa.....

4 ulasan:

NorNaza berkata...

menariknyer tengok rendang deeja ni..mesti terangkat bila makan!!!

deeja berkata...

deeja>nor
rendang ni kalo pedas tu yg ade ummph..kalo xleleh air mta xsah....

arezura berkata...

wahh sdpnye rendang ayam tu..melelh air liur..cm nie raye leh dtg umah kak deeja kan..hehehehe

deeja berkata...

deeja>arezura
boleh,jemputlh datang....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com