Khamis, 10 September 2009

Menu berbuka ke19-Nasi daging,Sotong.....

Aidilfitri dah tak lama g.Aku ni biskut aper pun xbuat lagi.Ader je hal lain.Barang2 wat biskut semo dah ader tingge nak keluarkan segala benda2alah untuk menyukat dan membancuh(mixer)Aku ni bila nak stat wat biskut memang camni,rasa cam liat tapi bila dah mula wat mulalah cam gian dan akan keluarlah macam2 biskut...Bila p terjah blog kwan2,rata2 dah banyak n3 biskut raya.tapi xpelah....Deeja tetap nak cerita pasal masak2 untuk berbuka...Aku pun dah buntu dok fikir aper nak masak....Kekadang tu masak punya la sakan tapi bila makan tak berselera langsung.Kami sekeluarga jenis xkisah pe pun janji berselera....hatta ikan bilis goreng pun sedap....Dalam dok fikir2 nk masak,cik abang sruh wat nasi daging....La....nasi daging lagi....Ahhhh...no hal....benda ada...buat je...
Nasi daging ni sama gak ngan n3 yg sudah cuma Deeja tambahkan jagung dan sedikit serbuk kurma ketika menumis.Nasi camni memang feveret kami,kalau kawan2 perasan,dalam bulan puasa ni saja Deeja dah banyak kali cerita dok masak nasi camni...hari ni,daging tu makan camtu je,tak wat air asam.Tomato dah abis daaaaa....lawan lauknya pun dah bersambal,Deeja wat sotong masak pedas.
Yang ni sotong goreng tepung.Air tangan suami ni.Cik abang Deeja yg siang sotong dan gorengkan....Anak2 memang laju makan.Tepung cuma beli tepung Adabi je...
Sotong masak pedas ni macam sambal tumis gak,cuma tak taruh belacan.Deeja cuba masukkan tomato yg de sebiji je,tu pun dah masak sangat.hasilnya,ok gak ,rasa cam masak merah....Anak2 pulun makan habis.Memang terasa pedas,tapi hubby komen tak berapa sedap....tapi makan gak...
yang ni pun atas permintaan cik abang.Dah lama dok suruh buat tapi aku asyik tak sempat je...Resipi ni memang resipi lama,seingat deeja,dapt dalam majalah wanita....masatu deeja masih sekolah rendah g....Tapi ari ni rasa tak sedap plak....Selalu pakai roti marie cap ping pong tapi ari ni pakai roti marie tiger.cam terlebih manis je...Roti pun cam tak berapa gebu....roti tiger tu balance untuk habuan si kecik yg xpose...dah ada,aku pun ambik buat je lah...Tapikan cik abang aku tu cakap sedap plak,ader rasa krup...krup...ishhh...macam2...bila aku kata sedap ,dia tak,bila aku kata tak sedap,dia sedap pulak.....eiiii macam-macam...Tak reti aku......

5 ulasan:

alvin si miskin bercherita.. berkata...

ya Allah..sumpah..ni la entri ttg pemakanan yang paling sedap penah aku tgk kat blog2 org

[I][T][A] berkata...

Bestnyer tgk masakan yang deeja wat... teringin nak makan... nasi daging tu ita tak pernah makan pun... :)

kakpah berkata...

deeja, sedapnya masakan deeja tu.Mesti anak-anak dan hubby berlumba-lumba makan.
Tenkiu deeja bagi kad raya tapi kakpah nak ambik bawa balik tak boleh. kpah cuba2 tak boleh gak.. nanti kpah terai lagi ye..

kpah pun ada kad raya u7ntuk deeja. datang amek ye.

deeja berkata...

deeja>alvin
hihi...ko ni,jgn le bg akak terperasan pose2 ni...

deeja>ita
try le buat ita...insyaallah sedap

deeja>kakpah
makan ramai2 tu yg syok bleh rebut2..cuba kak try g msti bleh amik kad tu...

arezura berkata...

sedapnte...
kak deeja nie mmg pandai msk eh...
semuanye nampak sedap2 belake...
buat air liur meleleh jer...
yummmeyyy....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com