Khamis, 24 September 2009

Coretan di malam raya dan di pagi Syawal......

Jam 7 malam......bersamaan hari Sabtu 19 September......Sebentar lagi dah waktu berbuka puasa.Cik abang lum balik g.De ot sampai jam8.
Jam 8 lebih.......pengumuman dari Penyimpan Mohor Besar....Hari Ahad raya....
Allah....huakbar Allah....huakbar Allah....huakbar.....Terdengar takbir raya berkumandang....Maknanya malam ni dah malam raya...Kitorang kena balik kampung.Aku pe pun tak prepare g ni.Cuma sempat isi kuih untuk dibawa ke umah mertua.Hubby dah janji ngan mak dia nak bawak daging,nak masak rendang.Malam tu,hujan turun lebat gak..Bila hujan dah renti ckit,kami pun bertolak balik kampung malam tu..lebih kurang jam 10 malam.Jarang kitorang balik malam2 buta camtu.Jalan nak menuju ke kampung memang sunyi dan bengkang bengkok.Malam tu aku rasa pening lak...Nak kata hubby bawak kete laju idak juge....Sampai kampung dah dekat jam 11.
Kat kampung,tok tengah isi pulut dalam daun palas nak wat ketupat.Mak plak sibuk didapur dengan menantunyer....Tengah masak rendang pedas ayam.Laksa dan bihun sup tuk pagi sok dah tersedia.Tahun ni,yg balik raya cuma Aleh,Lan,Chah dan kami je.Wan,adik ke4 balik Sabah umah mertua.Umi adik ke6,balik Kelantan.
Malam tu,aku dah mulakan tugas memasak.FIL aku sruh aku masak rendang pedas daging.Aku pun pe g tunjuk ke'terer'an aku le....hihi....bantai je....bukan reti sangat pun.Rendang siap masak dalam kul 1 pagi.Mata pun tak ngantuk plak.Anak2 dah tido.Cuma si Alyaa je yg dok mengikut bontot aku....Takut nak tido bila mama takde.Akhirnya aku akhiri malam raya dengan masuk tido jam 2 pagi....meskipun mata tak ngantuk aku gagahi juga utk lelapkan mata sebab aku mesti de tugas sok pagi.........KROHHHHHHH........tido laaaaa........
*
*
*
*
*
*
*
*
Kok..kok..kok......ayam bersahut-sahutan....Tu tandanya hari dah siang......Alarm handset tak bunyi g....Aku kejutkan hubby......baru jam 5 pagi.....Aku bila dah jaga,dah xboleh tido dah.....
Tak lama pas tu,azan subuh dari masjid berdekatan berkumandang.Aku bangun,tunaikan solat subuh......Pas tu aku kejutkan anak2,cepat2 mandi.......hari ni dah raya.......

1 Syawal........Aku yg senantiasa cool,dah bersiap pagi2 g.Tok ingat kami dah nak balik...Kelakau nyer....Adik2 yg len masih serabai g....tapi kami excited......Kat kampung solat hari raya jam 8.30.Aku tak ikut serta,cuma kaum bapak2 je....kami yg pompuan ni sediakan juadah tuk hari lebaran.Siapkan kuih2....Sebelum p solat,kami pakat bersalam-salaman.Ampun maaf dipinta,nanti len kali wat lagi...hahahihihuhu.....Aku diberi tugas baru oleh MIL.Dia sruh aku wat kek....Dengan bangganya,aku tunjukkan skill aku tu...Hahahaha....eiiiii...berlagaknya....ehhh...xdelah,aku biasa je..Dah MIL sruh,kena wat gak le.MIL aku siap bagi apron kat aku takut kena baju lawa aku....eiii lawak toi....tak besa pakai apron...Memang best masak ngan MIL,sebab dia tak banyak songeh....pe pun xpe....best tau....
Jam 11 pagi,kami bertolak balik Tepeng...Biasalah,cik abang kena standby.....takleh p jauh2.Sebelum balik,MIL aku bekalkan kami ngan lauk rendang,nasi impit,kuah kacang dan sekutu ngannyer.......Tengahari sampai umah........abis citer part 1.....nanti bersambung.......
Gambo sebenarnya xbanyak.....sibuk...xsempat nak snap2......malu lak kat mertua.......So ni je....yg aku leh tunjuk......
Anak2 aku ngan sepupunya yg dok kat Nilai,Athirah Aina
Adi beradik hubby aku .......

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com