Ahad, 13 September 2009

Merapu-rapu.....rintihan hatiku.....

Assalamualaikum.....rasanya macam dah lama tak berblog.Sejak kebelakangan ni Deeja rasa sibuk sangat.Entah le,macam2 nak dibuatnya.Kad2 raya pun ditolong tempek oleh cik abang.Pada semua pengunjung umah ni Deeja ni,Deeja nak mintak maaf kalo tak sempat nak balas segala mesej teman2.Kekadang de gak cik abang Deeja yang tolong jawapkan.Hihihi....
3 hari berturut turut,aku bertungkus lumus wat biskut raya.Takde le lawa cam orang len,cukuplah untuk makan anak beranak dan di jamu barang sedikit pada tetamu yg bertandang.Aku ni bukanlah pandai sangat buat biskut.Men campak2 je.Dalam sehari aku dapat wat dalam 2 tau 3 jenis jenis.Aduh penat gila.Tapi takpe gak aku ade pembantu.Siapa tu..?Cik abang akulah.Dia tolong bakarkan.Masa wat tat nanas,cik abang aku tolong tekankan acuan.Huh lega sikit bila de orang nak tolong.Anak2 kali ni tak kaco,depa bagi men tempat len.La ni dah de dalam 5 jenis biskut je...Almond london,biskut hazel,tat nanas,semperit coklat dan biskut fancy aiskrim.Semalam taruh coklat pada almond london ngan biskut hazel.Dalam dok tengah buh cekelat tu,biskut aku dah luak banyak.Tu lah bebudak,bukannye bleh tengok de cekelat.Ari ni aku wat tat nanas g,nak perabih jem nanas.lagipun,aku nak bawak balik umah MIL nanti.Biskut len tu tak berapa nak cukup plak.
Semalam,aku balik kampung MIL lagi.Berbuka kat sana.Lauk simple tapi menyelerakan.Kerang masak kari,kerang berkicap,sayur bayam,ulam jantung pisang.Aku bawak sambal tumis sotong ngan puding coklat.Takde gambo plak aku nak tunjuk.
FIL aku suruh balik malam raya tu.Aku tengah berbelah bagi ni.Cadang aku,aku nak beraya kat Taiping je ngan mak aku.Ishhh....camne ni.kesian mak aku tinggal sorang2 malam raya.Ye lah bukannya de sape2 nak balik,cuma aku sorang je anak dia.Aku rasa stress gak ni.Tapi suami aku nak balik sana,walaupun pada mulanya memang nak beraya kat sini.Rasa cam sayu je ati mengenangkan kena tinggal mak sorang2 kat umah malam raya nnti.Nak wat camne ye...Tahun lepas,malam raya memang de kat umah.Tapi pagi2 buta dah balik ke kampung suami.Tak sempat aku nak raya ngan family aku kat sini.tahun lepas keluarga Pakngah aku de balik raya kat sini tapi tahun ni ke kampung isterinya plak le.Pase tu lah aku berbincang ngan suami agar tahun ni kami beraya ngan mak dulu kemudian baru balik ke kampung dia.tapi semuanya plan dah bertukar,bila semalam FIL aku suruh kami balik jugak kesana malam raya tu...Aku cuma senyum je....tapi dalam hati....ala rosak plan aku....Ishhhh...susah le jadi pompuan ni kena ikut cakap laki gak...Kalo tak.....ehhhmmmm....Camnilah riak wajahku ketika ni......alahai.....

5 ulasan:

NorNaza berkata...

Sabo..sabo..Deeja, lumrah hidup org berkawen ginila..berbelah bagi..mcm2 rupa wajah Deeja tu ye..mmng lawak!!

[I][T][A] berkata...

Memang sedih bila malam raya dan hari raya tanpa keluarga disisi... tapi tulah kita terpaksa berkorbankan... Ita raya tahun ini pun raya kat umah MIL... sedihnyer... beraya kat KL jr... rasa mcm tak raya jer... tapi raya ke2 subuh2 hari kami balik kg ita plak... Hureyyyy :D

cHeRyNa PiReS berkata...

sabar ye...biasalah hidup berumahtangga mmg kena tolak ansur. lagi2 bila dah jadi anak sorang mesti kita terfikir apa jadinya pada yg dah biasa dgn kehadiran kita. kalau ada org lain, boleh juga gilirkan sekejap2 kan?

mesti mak anda pun orgnya memahami...insyaAllah dia akan terima keadaan diri anda seadanya:)

selamat hari raya ye!

deeja berkata...

deeja>nor
itulah yg terbaik...sabo je lah..

deeja>ita
pe2 pun kita ttap beraya,cm situasi je yg berbeza...

deeja>cheryna pires
maksih sudi beri pendapat....deeja hargai semo tu...sabar&tolak ansur adlh prkra yg trbaik kt ptut lkukan..mudhan raya ni,kta smo cria...

SwEeTFoResT berkata...

erm..saba keyh..da jadi isteri nieyh memang payah..hehehe..

xpe2 pas sembahyang raye balik uma mak sis deeja plak..

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com