Jumaat, 18 September 2009

Waspada di Jalanraya....

Salam hari Jumaat.Aku masih lagi berada di Taiping ketika ini.Ye lah nak kemana lagi kalau bukan kat hometown sendiri.Kat Tepeng ni dah sesak.Orang,kete semuanya banyak.Kat pasar memang jenuh dok beratur nak beli benda.Tapi kami kool je,dah beli dah...Cam kakpah(pemilik Tadika Aulad tu) kata ,bila beli siap2 senang tak payah nak beratur.Aku de cerita yg nak di kongsi dengan pembaca semua.Hal ni aku tengok dengan mata kepala ku sendiri.
Pagi tadi aku keluar ke pekan jap.Masih de barang yg nak dibeli.Tu la tak habis2 nak perabihkan duit.P cari tikar.Masa aku berenti kete yg tepi kedai pakistan tu,aku de lihat seorang wanita bersama suaminya.Umur dalam lingkungan 40an kot.Yg si isteri tu dok atas kerusi sambil mengurut-ngurut kaki.Nape agaknya.Aku pun turun dari kereta dan singgah jap,sambil bertanya pe yg jadi.Si suami bagitau kat aku yg depa tu jatuh motor.De minyak diesel bertaburan kat jalan raya.memang betoi,bau minyak tu kuat tul.Mula tu aku ingat kot de sesiapa yg bawak minyak dan tertumpah.Camne leh minyak tertumpah,tutup tak kuat kot...fikir aku le..
Lepas dah sudah pilih tikar yg berkenan,kami pun berangkat.Aku de lagi nak beli....ishhhh...Deeja ni....Aku ajak hubby aku(dia balik awal ari ni) pegi kedai murah kat pekan Simpang plak.Dalam perjalanan dari Taiping ke Simpang,aku masih lagi terhidu bau diesel.Ngape kat sini pun de org tertumpah tau bocor gak ke....Jalan lagi kedepan....Tahu pe yg aku nampak..?Aku nampak tong minyak bertaburan kat atas jalanraya.MasyaAllah....rupa2nya sangkaan aku selama ni silap.Bukannya tertumpah tetapi memang de orang yg sengaja tumpahkan minyak diesel itu untuk tujuan tertentu.Ni mesti kerja.......diorang nak kaut untung pada musim perayaan ni.Kenapa masih de lagi pihak yg bertanggungjawab macamtu sekarang ni.Hari jugak aku tengok banyak ambulans lalu,laju2 plak.Bayangkan,ambulans yg bawak orang sakit tu terbabas dek terlalu atas minyak yg licin tu....Eiiii aku geram betoi.Selama hari ni,aku dah bersawang tinggal kat Tepeng ni tak pernah nampak hal macam tu.Baru tahun ni aku melihat kejadian dan hal yg tak bertanggungjawab tu.
Jadi,aku nasihatkan pada semua pengguna jalanraya agar berwaspada.Mana le tahu kot tempat len pun de kejadian yg serupa.Bawak kenderaan tu hati2 ye.....

Hati-Hati Di Jalanraya

Hati-Hati Di Jalanraya

Tiada ulasan:

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com