Ahad, 6 September 2009

Rajinnyer anak-anakku.....


Minggu ni anak-anakku bercuti 3 hari.Hari Sabtu,Ahad dan Isnin(cuti Nuzul Quran).Maka riuh rendah le umah aku dari pagi sampailah ke malam.Aku pun dari celik mata sampai nak masuk tidur kena jadi tarzan...aaaa...aaaaa...Anak-anak aku ni sememangnya anak yang baik,rajin pulak tu...Ade je keje diorang nak buat.Ringan le sikit beban aku sebagai mama ni.Beruntung dapat anak pompuan.Bukan satu tapi tiga ooooo....Memang ringan keje aku bila de anak dara yg rajin nak membantu...nak tengok pe anak-anak dara kecik aku dok tolong aku....Ni le aktiviti depa....
Betoi tak,aku cakap diorang ni rajin..?Tengok...baju2 tak payah aku susah2 nak lipat,de pembantu....Macam ni lah,dari kecik g dah kena latih wat keje...tapi jgn mendera lak...hihi...
Tengok le aksi Najla tu.kalau,bab nak lipat melipat ni memang depa gemo....macam2 pesen lipat baju de...Sape nak mintak tolong ngan anak Deeja....Tapi kena upah le.....
tapi...macamana lak ngan yg ni...?Adoi....sakit otak den....Aktiviti uli tepung bersama ngan permata hatiku....Habis berkecah.....Penat oiii...larang dah tak larat nak larang.....Jadi keputusannya,bio bagi tepung kat depa....lantakle...ase tak kaco tepung aku nak wat kuih ni...
Ader sape2 nak join.....Jom le syok oooo.....Peronah tak kome teringat diri kome mase kecik2 dulu,ade tak men camni...ehhh mesti de kan...Kalau takde...ishhh tipu....baik ngaku...anguk kepala....Terkenang gak aku kecik2 dulu suka men tepung.Tepung lebihan wat laksa pulas.Korang tahu ke laksa pulas..?kat Kuala Kangsar de org jue....nak dengo cite...dulu,kt kg bila nak makan laksa mesti wat sendiri mee nyer tu.tepung yg dah diuli tu masukkan dlm kebok(acuan)dan kebok tu plak letak atas kayu,Guna satu kayu panjang then pusing le bagi keluar laksa tu...cam wat muruku,tapi benda tu beso le.Laksa tadi kan kuo dlam periuk yg diisi air(tadah bwh kayu tu)Dapatke korang bayangkan..?Susah nak cerita...Tapi memang klasik sangat....Nostalgik sangat pada aku ni.....
Bedak percuma....Saper nak....
Inilah budak2.macam2 nak dicubanya....Biarkan depa belajo asekan tak mudarat....
Setiap pengalaman itu amat berharga dan mungkin akan menjadi memori indah suatu hari nanti.
PERCAYALAH........

8 ulasan:

Solehah berkata...

Salam ziarah..budak-budak meemang patut diberi pendedahan untuk belajar, terutamanya bende baru.. tp bila diorang dah penat belajar nasib kita la pulak jadi tukang kemasnya kan..hehe..

NorNaza berkata...

bertuahnyer deeja de ank pompuan ye..keje rumah boleh bantu sikit2..alhamdulillah

deeja berkata...

deeja>solehah
salam solehah,budak2 camtu lah....nak wat camne...kiter kecik2 cmtu gak kan...hihi

deeja>nor
sama je kot anak pompuan tau ank lelaki,kalau rajin takpe kalau datng penyakit mls,abis la...

cookie devine berkata...

anak2 yg comel

kakpah berkata...

rajinnye anak2 ko deeja. sejuk perut mak yang ngandung....

Suzi berkata...

anak2 sy selalu nak tolong bab masak...kadang2 bagi kadang tak bergantung keadaan sbb time nak kemas nanti yg haru.
tapi benda2 mcm ni memang bagus utk diaorg sebenarnya...

kak ina kl berkata...

salam deeja..bagus anak perempuan dari kecik di ajar ke dapur..taklah poloseh bila dah bosar nanti..

tapi tang main tepung tu...akak malaslah nak bagi..malas nak berkemas.

deeja berkata...

deeja>cookie devine
hihii...tapi mama dia tak lawa....

deeja>kakpah
besalah kakpah bdk2,yg riso kot dah beso liat....

deeja>suzi
memang malas nak kmas,dr dok kaco mamanyer,lantak depa men...

deeja>kakina-bab kemas,sabo je la...

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com