Jumaat, 25 September 2009

Masih di 1 Syawal.....

Sambungan dari part 1....
Sampai je kat umh,kami dh terima tetamu cilik,bebudak dekat2 cni.Anak org2 kampung berhmpirn ni kot.Jiran2 kat sebelah umh xde,semo pakat balik kg.Cadangnya nak masak soto ari tu tapi bila dah kepenatan,aku cancel.Mak dah rebuskan nasi impit,tapi xpelah.Sebenarnya umah aku adalah umh mak juge,pase kami memang tingge ngan mak.Yelah dah xde sesape lg dah.Tambahan pula aku ank tunggal.
Suami p tempat keje jap,tengok pe yg patut.Pas tu balik,dia ajak kami p beraya kat umh mak2 sedara dia.Dalam kawasan sini gak.Lepas satu umh ke satu umh.Mula g umh makndak,jamu makan nasi dal berlaukkan ayam masak merah.Lepas borak2,p plak umah maklong,xde mkn pe pun,dah kenyang.Rasa kuih je seketul dua.Kat sini singgah jap je,jgn xsinggah.Dari umh maklong melencong plak ke umh makchaq.Kakak slung FIL aku.Makan plak laksa.Kuih raya sedap2 belaka.Anak makchaq yg dok KL tu bwk balik tempah katanya.Dari situ,hubby ngan anak2 pegi plak umh maksu.Aku dah serender,dah xlarat nak jalan kaki.Umh xjauh,dari umh makchaq jalan je.Masuk kete boleh tapi jalan sesak.Kat kawasan tu,bila time raya memang ramai orang.Masak kena banyak2.
Dalam kul 3,aku dah ajak hubby balik.Tu pun dia masih nak ajak kami g umah sedara dia lagi.Aku dah xlarat.Penat sangat,tambahan plak mata ni dah ngantuk sangat.Balik umah aku.....baring2 tapi xlelap pun.Hubby g tempat keje balik.Kul 5 lebih karang baru dia abis keje.
Dari tempat keje,hubby tepon,sruh kami siap2 nak g beraya g.Eiiii....aku dah letih sangat ni.Aku wat lambat2 je,sedangkan umah yg dia nak pegi tu umh belah aku plk.
Sib baik,aku wat lambat2,rupanya de tetamu nak datang.Masa tu kami dah pakat naik kete.Tetiba nampak van,org dlm van tu dok gamit2.Sape lak,tak perasan.La,makteh rupanya.Dtg ngan anak menantu.Sebuah van ngan honda crv.
Aku kelam kelibut gak.Yelah,aku xde masak pe pun.So aku cuma jamu ngan bekalan yg MIL aku bagi tu lah.Sib baik cukup.Risau gak,bila dah ramai sedangkan aku xmsk pe.Bibik si Nora(anak makteh-keje engineer,dok kat Bangi) xmakan pun,anaknya asyik memerap.Dalam dok sibuk2 kat dapur,mak sedara suami aku plak sampai.Umah kecik,memang pack le.Tapi mujurle masih de tempat nak duduk.Time tu dah dekat maghrib.Pas solat maghrib,kami semua berangkat pegi umah maklong plak.Anak makteh,Nora ngan anak2 xpegi.Anak2 dia dh bising.Besalah budak2 kecik.
Pegi beraya lagi.........sampai umah maklong dalam kul 8 lebih.maklong jamu makan nasi impit kuah kacang.De baby kecik.Cucu maklong.Belum abis pantang g,anak sulung Fadzli&Awin.Depa ni dok kat Shah Alam.
Huh penat tul,balik dari umh maklong,aku trus bum........tido le......Sok kena bangun awal,de projek len plak......nanti bersambung......
Gambo.......alahai xde le plak.....tu yg dok tulis panjang lebar tu......Tengok yg ni dah le ye.....Camni le suasana kat umh aku.Semua ni keluarga dari sebelah mak.Kecik je kan umh aku.Maklumlah umh teres je...

Yang ni cucu Paklong,anak Fadzli & Awin.Nama baby ni Azalia Auni,baby girl...

6 ulasan:

genny da bomb berkata...

selamat ari raye!!bestnye dok ng mak..huhu..tunjuk le gambo makanan di hari raya plak deeja hihi!

yginsaf4 berkata...

bestnyerrr..

green berkata...

ramai org datang nampak..
raya2..

ray ni mmg best..
tp mmg laa letih sket..

tp x selalu kann..

dotblogspotdotkom berkata...

amboi kamu..beraya..kemain lagi ye... kecik2 pun rumah juga.... teras lagi tu...

pakcik nye 10 tingkat...huhuhuhu

ezany berkata...

xde ler kecik sgt.. besar gak tu..

wow.. mengancam tv tu.. hehe..

deeja berkata...

deeja>to all
SELAMAT HARI RAYA...
sori ye deeja xdapat nk jwb one by one...line xok la ni.
by the way....thanks for all...muahhhh

memang kn bersyukur kita ni,walau cmne pun kiter de gak umh kan...besar kecik bkn ukuran yg penting HAPPY....hidup hnya satu persinggahan....

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com