Jumaat, 4 September 2009

Nasi Berempah....juadah berbuka 13

Berbuka pada hari ke 13,penyakit M datang juga.Aku dah takde idea nk masak.Meskipun ari2 dok belek resipi tapi dah bahan plak takde.So ari ni,suruh cik abang beli lauk.Kebetulan dia klua,p servis keta.Kena dlm rm250.Uii banyak gak.Biasalah servis kat tempat dia memang mahal ckt berbanding kat luo.Tapi takpelah ,kete masih dlm waranty elok p servis kt tempat dia,pe2 he senang.Hubby aku tu jenis yg banyak songeh,salah sikit je p komplen.Sampaikan lapik kereta tu pun dapat ganti yg baru meskipun waktu tu baru dlm berapa bln je pakai.Cat terkelua ckt pun sruh depa cat balik....eiiii....macam mak nenek la laki aku tu tapi ok gak leh dapat benda baru.Kat tempat servis tu muka dia memang dah glamour....Ehhh..melalut lak si Deeja ni...Nak citer pe sebenarnya..Ok..Ok...pase nak masak nasi ni,bila dah tengok dlm peties tu cuma de sayur ngan ayam je,aku pun sruh hubby beli lauk tambah.Aku goreng sayur dan masak nasi berempah ni.Nasi ni sama cam nasi minyak len yg aku masak ,cuma ari ni kira pandai tokok tambah resipi.Asalnya nak taruh rempah kari daging supaya rasa tu cam beriani sikit.Tapi bila cari punya cari,alamk dah abis le plak rempah kari daging.Yg de cuma kari ikan .Siap de 3 bungkus besar plak tu.Ini mesti silap beli ni.Bawang semua dah tumis,so nak tak nak aku ganti ngan rempah kurma....ahhh lantak lah,janji berempah...Tapi tang warna tu tak cantik la,kalo tak warna dia nampak merah sikit


Bahan2
Beras 31/2 pot(dibersihkan dan ditos)
Bawang besar*
bawang putih*
1 inci halia*
Kulit kayu manis,buah pelaga,cengkih,buah pelaga*
daun sup/daun bawang
buah gajus,kismis
sayur campur(sejuk beku)
3 sudu besar susu pekat manis(guna susu cair pun bleh),kalo de yogurt pn leh tambah,baru kow..
4sudu besar planta
2 sudu besar rempah kari daging(deeja guna kurma)
garam secukup rasa

Cara buat
  • Panaskan planta.Tumis bhan*.
  • Masukkan rempah.Kacau sebentar.
  • Masukkan bahan tumis dlm periuk beras.
  • Campur kesemua bahan lain tadi.Masukkan air secukupnya.
  • Masak seperti biasa.

4 ulasan:

[I][T][A] berkata...

Bestnyer nampak nasi berempah deeja... :)

miss hirose berkata...

sedapnye..
terliur lg..hehhe

deeja berkata...

deeja>ita
nanti cuba le wt ye...leh mintk ckt..

deeja>sue
cian adik akak...meh akak suapkan...hihi

armouris berkata...

info tentang khasiat kismis kat sini - Rahsia Kismis

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com