Selasa, 8 September 2009

Bazar ramadhan di Kuala Kangsar.....

Bertemu kembali....kali ni masih lagi n3 pase bazar ramadhan.Sambung dari citer p GM,balik singgah Kuala Kangsar.Saje nak menjenguk suasana kat situ plak.Sebenonyer sama je,tapi suasana dan situasi yg membezakan...Deeja kebazar ramadhan di Arena Square berdekatan ngan Sungai Perak ataupun dikenali masyarakat setempat ngan pekan lembah...Tempat aku gak ni masa kecik2.Dulu opah tinge kat Bukit Chandan.Sekarang ni dah takde sesape g...Ghomah pun udah tak ade...Pasar ramadhan ni buat kat dalam dewan.Kira dewan le tu,nak panggil pe pun aku tak tau nak sebut.Rame gak orang petang tu.Yelah kami sampai dari Ipoh,time tu dah kul 6 kalau tak salah.Pekan Kuala ni kecik sikit,jalan jam.Kena parking kete jauh.Jenuh berjalan.Tapi yg sebenonya Deeja tak pegi,cuma cik abang ngan anak dara si kakyong je pegi.Dah rasa tak larat nak jalan kaki,jauh sangat rasanya.
Deretan kuih muih
Niat hati ke Kuala sebab nak cari benda ni lah.Mak yg teringin sangat nak makan.Jongkong namanya.Deeja tak tau nak buat.Orang2 Perak de ke yg pandai buat Jongkong ni..?Tolong le ngajor,teman tak reti le pulak...Memang dah rezeki mak,betul2 de kat tempat ni je.dah tu cuma tingal dalam 6 bungkus je.Cik abe kiter borong abis...
Suasana kat dalam bazar tu.Kat sini rege lebih murah dari Ipoh.Kalo ngan Tepeng tu,sama je rasanya regenyer.

Yg ni laksa Pakngah.Memang femes kat Kuala.Tak yah nak citer g,rame dah tahu kan.Aku plak tak berapa suka sebab kuahnya cayor dari laksa kat Tepeng.Sesekali makan sedap gak.Tapi dalam tak berapa suka pun,tiap kali ke Kuala mesti nak makan...
Tengok...betoi tak aku cakap jalan jam.Yang kat depan tu lah Sungai Perak....Kat sebelah kiri tu plak bazarnya.Ok,itu je citer teman pase pasar ramadhan kat Kuala ni...

7 ulasan:

NorNaza berkata...

dr GM ke KK..waduh..deeja ni buat kak nor terkenangkan suasana ramadhan la..Rumah opah kak nor kat KK kalau balik nak berbuka ngan opah mesti singgah bazar sini dulu..huhu

ain berkata...

beso betul bazar ramdhan tu!!! puas le dok membeli tu ni.

psst...hubby akak pun suka kuih jongkong!!!!

HaSue berkata...

kuih jongkong tuh bukan yg ada inti gula merah kat dlm ke kak?
pastuh tepung dia lembut jer..

kalo kat sini panggil kuih tongkol..hehe..sue pun nak gak kalo ade resepi..hee..sedap kan makan sejuk2...

yg popia tu ingatkn kalo beli 5 leh dpt murah td..hehe

LuVidA^^ berkata...

meriahnye bazar..
kalau gi...cari kueh yg 3 singget je...skg byk yang da jual sebijik 40sen.huu

deeja berkata...

deeja>nor
suasana ramadhan mmg xleh nk lupa...kekadang tu syahdu je...kan..kan..

deeja>ain
puas tgk org membeli...kt Tpg xde jongkong le...kt KK je

deeja berkata...

deeja>sue
jongkong tu xde inti.tepung kacau ngan santan,taruh gram ckt.Pastu bila nak bungkus masukkan gula kat adunan yg dh masak tu...Yg tu je lah akak tau...nk wt resipi xde...hentam leh kot..hihi

deeja>luvida
akak pun sama,cari yg murah2 je...

mummyseri berkata...

kak kite dolu sek kat bukit chandan..mmg nostalgia la kuale tu..rindu sgt..skrg da makin maju n cantik pekan kuale tu..setiap kali balik uma mak kat Gunung Semanggol musti kite singgah kuale..skrg kak walau mak da tak dok perak g kite ttp akan ziarah kuale..akak taiping kat mana yer?

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com