Jumaat, 4 September 2009

Soto Ayam...

Fuh,ari ni aku rasa cam letih sangat.Tak tau la nape,nak kata wat keje bnyk sngt tak juga.Asyik rasa mengantuk je....Petang tadi sempat gak terlelap sekejap.Selalunya aku ni payah nak tido petang.Untuk berbuka ari ni aku rasa macam dah tak berapa lalu nak makan nasi.So ni lah menu nya....Soto Ayam.Si Najla plak masa nak berbuka tadi dok bising2.Bukan pe dok tanya mana nasi...Ala ari ni tak de nasi ,nasi impit de lah...Sekali sekala ubah angin pesalahnya.Memang anak-anakku bila dah dekat nak berbuka mesti kalut.Jam baru kul 7 tadi dah siap ready kat meja.Bila aku cakap nanti la sekejap,sat g kiter makan.Nak tau pe kata si kecik (Kauthar)nape tak leh makan g,mama nak ambik gambo ke?Aku sengih ye...macam tau2 je...Tu lah sejak dok blog memblog ni aku asyik pegang kamera je.Nak makn mesti nak snap dulu.Sampai Kauthr kekadang tu dok tegur kakak2nya,jgn makan g,mama nak ambik gambo masuk intenet.Soto ni salah satu hidangan feveret kami sekeluarga.Dulu aku tak pandai makan soto.Kat Tepeng ni tak de org juai soto.Tu dulu lah,dekat 20 tahun sudah..Dulu kalau nak makan soto sedap aku ke Tanjung Karang,Selangor.Umah atok sedara aku kat sana.Kami selalu p makn soto kt satu gerai kat pekan Tg Karang.Entah ade g ke tak.Memang best.Sedap sangat soto wak tu...Atok sedara aku pun pandai wat soto yg kow.Maklumlah org Jowo.Resipi ni pun aku belajo kat dia lah.
Soto yg tengah tunggu untuk mandi kuah.Ni pinggan aku le ni,semangkuk bok.(penuh le tu maknanya)
Ha yg ni dah di sirami kuah......Camne...nampak lazat tak..?Aku tibai 2 pinggan tau..eiii kuatnya makan.1 masa berbuka,sepinggan g lepas terawih le...Ni tengah tulis ni pun dok rasa mengah g ni...hihi jangan jeles ye...
Resipinya....turun temurun ni...
bahan2
Nasi impit
Bawang besar*
Bawang putih*
Halia*
Buah keras*
Buah pala*
Ayam
Suun-digoreng(ari ni deeja guna bihun)
Bahan sampingan-tauge,kacang goreng,daun sup,bawang goreng & pegedil(deeja xtruh).Jgn lupa sambal kicap.

Untuk kuah sup
  • Blender bahan*
  • Renihkan bahan blender ngan ayam.
  • Masukkan garam secukup rasa.
Deeja xtumis sebab ayam nnti pun dah keluar minyak,ade gak org guna rempah ratus 3 beradik tu,tapi ni cara xpress...cepat dan mudah...

Nak hidang
Macam gambo di atas ye...

13 ulasan:

IxoR@ berkata...

wah sis...terliur daku melihat bihun sup itew...mkn dgn sambal kicap..uhh, puas rasanya....

tapau 1 bungkus!

CATZ berkata...

hahhahaha..
now kamera jadik peneman setia dikala nak makan ye..hiks..
catz dah lama dahhhh mcm tu...
nak makan je..hepppppp!!! dont touch the food till i dah amik gambar..
kekekkeke..

wah..soto tu..meletops..nampak sedap sungguh...uiii....best..bleh try resepi ni..:)

selamat berpuasa.

D.O.U.B.L.E...S berkata...

sedapnya....

kakpah berkata...

kakpah malas nak buat soto tapi teragak nak makan...
ko bagi kakpah sikit deeja..

alvin si miskin bercherita.. berkata...

uit cik deeja..pakar dalam pembikinan soto ayam..

Datin El berkata...

deeja..soto semalam ade lg tak nak siket buat buka ptg ni..semalam pun semalamlah tergoda punye pasal..hihi

AdjLa berkata...

peh sdap gle.mnguji kesabaran pose aku tol la..haish.

Putra Al-Maliki berkata...

mmm...lazatnyer.. dah lame x mkn soto.. =)

cinta lea ixora berkata...

wahwah.. bestnyer.. terliur yg amat.. dh la suke makan soto nie.. bestnyer.. dh lame xmkn ni mengidam lk..huhu

chipsmore berkata...

sy x suke soto sgt...tp kalo sedap leyh layan juga..hehe ;)

deeja berkata...

deeja to all
maksih pada semua,xsmpat nk jwb 1by1 tp pe pn,komen kalian amat deeja hargai dan memberi inspirasi...thanks

HonEyBuNNy berkata...

sedap neh...mcm nak try buat jgk la..ihiihi

deeja berkata...

deeja>honeybunny
try jgn tak try....pandai msk,nnti mertua syg tau...hihi

bacalah........bekalan kita disana nanti.......

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com